غربت شهدای زرین‌شهر پشت خاکریز جهاد کشاورزی

لنجان- طی سال‌های گذشته شهدای مدفون در گلزار شهدای زرین شهر سهمشان تنها بی‌وفایی برخی مسئولان بوده، مدیرانی که به برکت خون آنها بر صندلی ریاست تکیه زده‌اند، اما اکنون این نگاه سرد، سبب شده تا آنها در غربتی بزرگ به‌ سر ببرند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، طی سال‌های گذشته تعامل بین دستگاهی نتوانست گره کور عدم جابه جایی اداره جهاد کشاورزی شهرستان لنجان را باز کند تا عبور از خاکریز این اداره و پیگیری مسایل به مراجع قضایی واگذار شود و این در حالی است که حضرت امام خمینی (ره) درباره قبور مطهر شهدا فرمودند: «همین تربت پاک شهیدان است، که تا قیامت مزار عاشقان و عارفان و دل‌سوختگان و دارالشفای آزادگان خواهد بود.»، مقام معظم رهبری نیز در سخنان خود در خصوص تکریم شهدا فرمودند: «شهیدان جوانان مومن و فداکاری بودند که برای دفاع از کشور و ملت در برابر متجاوزان به این آب و خاک جان خود را در کف دست گرفته و با نام و یاد خدا به میدان نبرد قدم نهادند.»

زمین گلستان شهدای زرین شهر و ساختمان همجوار آن طبق اسناد موجود در اداره اوقاف و امور خیریه جزء موقوفات گورستان قدیمی زرین شهر به حساب می‌آید که خود بر موقوفه بودن این ساختمان گواه است و بر همین اساس سال‌ها است در خصوص وضعیت نابه سامان گلزار شهدای زرین شهر گزارش‌ها تهیه و در رسانه‌های مختلف منعکس شده است و مسئولان مختلف هم در طول این سالیان چند باری برای گلباران قبور شهدا راهشان به این مکان مقدس می‌افتد، اما به ظاهر اهمیت و جایگاه شهدا برای برخی هنوز گمنام است.

حاجیه خانم فاطمه صادق‌زاده مادر شهیدان حسن و سردار حسین قجه‌ای از مظلومیت سردار حسین قجه‌ای در زادگاهش این چنین می‌گوید: خوب به یاد دارم حاج‌ احمد متوسلیان برای چهلم حسین به زرین‌شهر آمد و با همرزمان حسین به مزار فرزندم رفتند، حاج احمد خودش را روی قبر انداخت و بعد از اینکه که خوب گریه کرد، گفت: چرا قبر حسین این قدر غریب است؟ چند نفر از مسئولان شهر هم که آنجا بودند توجیه کردند که به زودی قبر حسین را ساماندهی می‌کنیم و...

مادر شهیدان حسن و سردار حسین قجه‌ای می‌افزاید: حاج احمد گفت لازم نکرده! و بعد هم دست توی جیبش کرد و مقداری پول درآورد و به یک نفر گفت: تا دو ساعت دیگر که من توی این شهرم، باید این قبر درست بشه و حجله حسین را با دست خودش بالای سرقبر حسین نصب کرد، وقتی کار تمام شد نگاهی به عکس داخل حجله انداخت و گفت: حسینم چرا تو در شهر خودت اینقدر غریب و مظلومی؟

حاجیه خانم صادق زاده ادامه می‌دهد: بعد از گذشت چند سال برخی افراد تصمیم گرفتند حجله قبور شهدا را جمع کنند، من خاکشیر، قند و نمک را باهم مخلوط کردم و به گلستان شهدای زرین شهر رفتم و گفتم هرکس احساس دل‌درد دارد، دوای دردش پیش من است و این کار انجام نشد تا اینکه یک روز بدون اطلاع حجله‌های شهدا را جمع کردند.

وی اظهار می‌کند: ما حتی با اینکه به بنیاد شهید مراجعه کردیم، اما مسئولان آن موقع، یادگاری حسین و حاج احمد متوسلیان را به ما ندادند و امروز وقتی به گلستان شهدا می‌رویم، انگار به بیابان برهوت قدم گذاشته‌ایم.

مادر شهیدان حسن و سردار حسین قجه‌ای می گوید: شاید اگر امروز حاج احمد متوسلیان بود این وضعیت قبر حسین و دیگر شهیدان این شهر نبود، ما دلخوش به حضور در سر قبر شهیدمان هستیم، اما در تابستان و زمستان به دلیل مسقف نبودن گلستان شهدا با مشکلات فراوانی روبه‌رو می‌شویم.

وی با ابراز ناراحتی از وضعیت فعلی گلستان شهدای زرین‌شهر می‌افزاید: وضعیت و غربت امروز گلزار شهدای زرین شهر دل مادر و فرزندان شهدا را به درد می‌آورد، آیا گلزار شهدای زرین‌شهر از گلزار شهدای اصفهان و یا حتی شهر چمگردان کمتر است؟ چرا فکری برای گلستان شهدای زرین‌شهر و غربت آن نمی‌کنند؟

گلزار شهدای زرین شهر جزء گورستان قدیمی این شهر است

محسن کوهکن نماینده مردم لنجان در مجلس در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا در این باره می گوید: در خصوص وضعیت گلزار شهدای زرین شهر پرونده‌ای در دادگاه تشکیل و رای نیز برای آن صادر شده است و به هر جهت کار به دادگاه تجدید نظر می‌رسد.

وی ادامه می‌دهد: من به عنوان یک شاهد مشاهدات و نظرات خود را به دادگاه تجدید نظر چنین اعلام کردم، وقتی قبر مرحوم میرمرادعلی که به واسطه آنچه از کرامات ایشان نقل شده این قبر را از بین نبرده‌اند و همچنان باقی مانده است، قبر ایشان در مدخل در ورودی گلستان شهدای زرین شهر است که این مهم به معنای آن بوده که دفن اموات در «ریز» از این مکان آغاز شده است.

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی اظهار می‌کند: دقیقا به یاد دارم زرین‌شهر «ریز» در آن زمان آبی که در اختیار داشت در منبعی در نزدیکی گلستان شهدای فعلی بود که به خاطر شوری آن برای شرب قابل استفاده نبود.

وی می‌گوید: بر همین اساس فردی خیر در کنار قنات کمال آباد چاهی را حفر کرده بود که آب آن چاه شیرین بود و آب چاه را به منبع کنار گلزار شهدای فعلی زرین شهر هدایت کرده بودند و اهالی ریز قدیم آب شرب را از آنجا تهیه می‌کردند.

کوهکن ادامه می‌دهد: به خوبی به یاد دارم در جایی که دارالقرآن امروز وجود دارد، قبر پدر بزرگ من نیز در آنجا وجود داشت و به خوبی مشخص است، که این قسمت جزء گورستان قدیمی زرین شهر است و بر همین اساس به دادگاه تجدید نظر اعلام کردم مکانی که اداره جهاد کشاورزی در آنجا مشغول فعالیت است، گورستان قدیمی شهر بوده و هیچ شک و ترددی در آن نیست.

وی با بیان اینکه همه چشم به رای دادگاه تجدید نظر در اصفهان دارند، تا مسیر برای حل مشکل موجود هموار شود، اظهار می‌کند: اگر در رای تجدید نظر، ثابت شود این مکان جزء قبرستان قدیمی بوده، دیگر مسایل همچون توسعه گلستان شهدای زرین شهر حل خواهد شد.

از مزار شهدای زرین شهر بوی غربت به مشام می‌رسد

مصطفی حبیب الهی رییس بنیاد شهید شهید و امور ایثارگران شهرستان لنجان می‌گوید: یکی از گلزار شهدای مطرح در استان اصفهان، گلزار شهدای زرین شهر است و این مکان مقدس نزدیک به ۳۲۰ شهید دفاع مقدس را در دل خود جای داده و بر همین اساس از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

وی می‌افزاید: با توجه به وجود کارخانه‌های مادر و  قطب گردشگری بودن زرین شهر شهرستان لنجان بعضا شاهد حضور مسئولان کشوری و بین المللی است و این افراد جهت انجام ادای احترام به شهدای هشت سال دفاع مقدس در گلزار شهدای زرین شهر حضور پیدا می‌کنند، اما متاسفانه به دلیل اینکه گلزار شهدا از خیابان اصلی فاصله داشته فضای مناسب و در شان و منزلت شهدای این شهر مهیا نشده است.

رییس بنیاد شهید شهید و امور ایثارگران شهرستان لنجان اظهار می‌کند: چندین سال است، که موضوع آزادسازی گلزار شهدا زرین شهر از طریق نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، فرماندار شهرستان لنجان، بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان، اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان و خانواده معظم شهدا و ایثارگران در حال پیگیری است.

وی ادامه می‌دهد: حتی گلایه خانواده‌های شهدا طی چندین طومار به استانداری اصفهان ارایه شده و موضوع را پیگیری کرده‌اند، اما متاسفانه در حاشیه تمام مکاتبات انجام گرفته و درخواست خانواده شهدا تنها پاراف و دستورات بی‌نتیجه مسئولان مشاهده می‌شود.

هزینه کردن برای ساماندهی گلزارهای شهدا یک سرمایه‌گذاری عظیم است

میثم محمدی شهردار زرین شهر معتقد است هزینه کردن برای ساماندهی گلزارهای شهدا یک سرمایه‌گذاری عظیم بوده، چرا که گلزار شهدا، زبان گویایی از ایستادگی و مقاومت ملت ایران در برابر دنیای استکبار است.

وی اظهار می‌کند: شهدای ایران اسلامی با الگو پذیری از امام حسین (ع) سبب تشکیل و تثبیت نظام اسلامی شدند و به همین علت امروز شاهد صدور اسلام ناب محمدی به سراسر دنیا هستیم از این رو تک‌تک افراد ایران اسلامی مدیون رشادت‌های دلیرمردان عرصه جنگ و انقلاب بوده و موظفیم ضمن پاسداشت جایگاه رفیع این عزیزان راه شهدا را ادامه داده و به پیمان و قولمان به شهدا عمل کنیم.

شهردار زرین شهر ادامه می‌دهد: فضاسازی گلستان شهدای زرین‌شهر از اهمیت بالایی برخوردار است و همان گونه که امام خمینی (ره) فرمودند: «شهدا امامزادگان عشق هستند و مزارشان زیارتگاه اهل یقین است»؛ از این رو شهرداری زرین شهر در خصوص مسقف کردن گلزار شهدا به دنبال تامین اعتبار است تا این پروژه با سرعت هرچه بیشتر انجام شود از سوی دیگر برای فضاسازی، اصلاح ورودی و خروج از بن بست، استفاده از تصاویر سرداران شهید نیز برنامه‌هایی را در دستور کار قرار داه‌ایم که این مهم مستلزم کمک اداره اوقاف و جهاد کشاورزی است.

وی ادامه می‌دهد: ما در تلاش هستیم ورودی گلزار شهدا از خیابان کاشانی ساماندهی شود و چه بهتر خواسته خانواده شهدا در خصوص خروج از بن بست با سرعت هرچه بیشتر انجام شود.

محسن عزیزالهی جانباز دفاع مقدس نیز اظهار می‌کند: در خصوص توسعه گلزار شهدای زرین شهر باید گفت سال‌هاست پیگیری‌های متعددی در این حوزه انجام گرفته اما تکنون نتیجه قابل توجهی در این خصوص حاصل نشده است.

وی می‌گوید: شهدای ما با از خود گذشتی و ایثار خون خود را فدای اسلام و میهن اسلامی کردند و بر همین اساس گلزار شهدا تا ابد زیارت‌گاه اهل دل خواهد بود، اما چگونه می‌شود در گلزار شهدایی که ۳۲۰ شهید در آن آرمیده‌اند در محیطی محبوس و محدود قرار داشته باشند که میهمانان ما در مراسم‌های مختلف نتوانند به راحتی این مکان مقدس را پیدا کنند.

غربت شهدای زرین شهر زیرسایه بی‌توجهی مسئولان

این جانباز دفاع مقدی می‌افزاید: سال‌هاست این سوال برای همه ایثارگران، جانبازان و خانواده شهدا مطرح است چرا اداره جهاد کشاورزی که در زمینی موقوفه مشغول فعالیت است، به هیچ عنوان به فکر جابجایی نبوده و همچنان عامل اصلی غربت شهدای ماست، چرا مسئولان هیچ فکر و همتی برای این مسئله نمی‌کنند.

وی اضافه می‌کند: امروز باید تلاش شود گره کور توسعه گلستان شهدای زرین شهر باز گردد تا آرزوی دیرینه خانواده شهدا و مردم زرین‌شهر را برآورده شود و مسئولان باید به این مسئله بیندیشند که دل خانواده سرداران شهید قجه‌ای، باغبان، ملکی، طاهری و دیگر شهدای مدفون در این گلستان از وضعیت فعلی گلستان شهدا خون است.

حسین صفری رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان لنجان نیز می‌گوید: گورستان ریز لنجان از جمله موقوفات و گورستان‌های متروکه قدیمی است، که به استناد بند پنج ماه یک قانون تشکیلات و اختیارات سازمان اوقاف و امور خیریه و همچنین تحریرالوسیله امام خمینی (قدس سره) و مضاف بر آن براساس رای دادگاه دیوان عالی کشور از جمله موقوفات عام‌النفعه متعلق به بقعه میرمرادعلی است.

وی می‌افزاید: قسمتی از این موقوفه توسط اداره جهاد کشاورزی شهرستان لنجان تصرف عدوانی شده که پرونده‌ای نیز در خصوص اثبات وقفیت و همچنین خلعیت و قلع و قم آن در شعبه دادگاه مطرح و در دادگاه تجدید نظر در حال رسیدگی است.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان لنجان اظهار می‌کند: امیدواریم با استناد به مدارک و احکامی که در سال ۱۳۵۳ از طریق دادگاه دیوان عالی کشور صادر شده اثبات وقفیت این مکان انجام گیرد تا پس از خلعیت بتوانیم در راستای طرح توسعه گلزار شهدا زرین شهر اقدامات لازم را انجام دهیم.

کد خبر 335748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسين زاده IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
    1 0
    با سلام خرسندیم ک هنوز هم هستند کسانی ک دلی بزرگ در سینه دارند ک اینگونه برای شهدای والامقاممان بتپد . گزارش فوق بسیار بسيار عالی بود خداقوت و دستمريزاد ، به امید بیداری مسئولان و نتایج خوب