۱ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۳
ناز عاشق بر چشمه بی کران معشوق

همچون کشتی، سوار بر موج از کمرکش کوه‌ها به فراز و فرود می‌روید؛ در هر فرازی و فرودی صدای پرندگانی به گوش می رسد که بر شاخسار درختان، نغمه داوودی سر داده‌اند، خنکای نسیم، روح را به پرواز در می‌آورد و پهنه دشت‌های سرسبز، جانی دوباره در کالبد انسان می دمد.

به گزارش ایمنا، در هر منظر از نگاه شما آسمان آبی است که لکه‌های ابر سپید، آن را پوشانده، در دوردست‌ها گویی آبی آسمان و سبزی زمین به هم آمیخته شده‌اند، رمه‌ای بزرگ از گوسفندان سفید و قهوه‌ای در دامنه تپه‌ای مشغول چرا هستند و در گوشه دیگر، برکه‌ای زیبا قرار دارد  که چشم‌ها را نوازش می‌دهد و نشاطی بی‌نظیر را به همراهان خود هدیه می‌کند.

برای رسیدن به این بهشت موعود که از فراز و فرودهای زاگرس می گذرد از بلندای آبشار سمیرم عبور می کنید و بعد از دو راهی ابتدای مسیر به سمت «ونک» می روید. از اینجا به بعد اگر حدود دو ساعت رانندگی کنید  قدم به قدمش شما را به تحسین خالق وا می دارد، مبادا انتظار دیدن "چشمه ناز" چشمانتان را از دیدن زیبایی‌های مسیر محروم کند. در هر قدم از مسیر تا رسیدن به چشمه ناز که در شش کیلومتری جنوب غربی شهر ونک قرار دارد چمن‌زار یا بیشه‌زاری می‌بینید که زیبایی دل فریب آن شما را وسوسه می‌کند تا اطراق کنید، اما آنچه انتظار شما را می‌کشد، بسی دل فریب‌تر از آن است که می‌بینید.

کوه «دالان» با بلندای ۳۴۲۹ متری در میانه زاگرس غربی صدفی را در خود می‌پرورد که زبان از بیان شوکت آن قاصر است. چشمه ناز در دامنه شمالی کوه دالان قرار دارد. پیش از مشاهده بهشت موعودی که در انتظارش بودید باید از مسیر باریک و کوتاهی بگذرید، مسیری که یک سوی آن کوه و سوی دیگرش رودخانه‌ای است که از چشمه ناز سرچشمه می‌گیرد. چشم‌ها را ببندید، بگذارید زیبایی مسیر را ابتدا با شامه خود حس کنید، اجازه دهید عطر گیاهانی خوش بو که در فضا پیچیده اندکی بیشتر سر ذوقتان بیاورد.

خوب گوش کنید، تا صدای پرندگان را بشنوید، باز هم گوش کنید، آنچه می‌شنوید خروش رودی باعظمت است که از دل کوه سرچشمه می‌گیرد.

اندک اندک چشم بگشایید، پهنه‌ وسیعی که در پیش رو دارید را باید ذره ذره دید؛ چشم بگشایید و ببینید؛ دره‌ ای کوچک که تا کمرکش آن درختانی از راش و مَمرز و بلوط دسته دسته نشسته و لبخندزنان شما را به سوی خود می‌خوانند و گاه رقص کنان هم نوای ساز نسیم می‌شوند.

آرام قدم بردارید چون در پیش هر یک از قدم‌های شما گلی روییده است. نگاه کنید؛ طبیعت، قالیچه‌ای از صدها گل و آمیخته با هزاران رنگ را فرش راه کرده است. گویی نقاش چیره دست طبیعت هرچه هنر داشته به کار گرفته تا این صحنه بدیع را رنگ آمیزی کند. انگار خداوند قلم مویی از جنس چمن برداشته و در آب این رود زیبا زده و بعد بر پهنه آسمان کشیده که این گونه در افق لاجوردی آسمان و آبی رود به هم پیوند خورده است.

چشمه ناز چون نگینی بر تارک سمیرم می‌درخشد؛ پارکی طبیعی با رودخانه‌ای نیمه عمیق، کوه‌های سر به فلک کشیده و درختانی انبوه، بهشت گونه، چشمه ناز را در قاب چشمان شما به تصویر می‌کشد. یکصد چشمۀ کوچک و بزرگ همچون چشمه آقا در دشتک، چشمه اندوقون در اندوقون و چشمه امینی در عقدک جاری است که تعداد زیادی از آنها در خشکی، تشنه لب آب نشسته اند.

مسافران از کنار رود تا کمرکش کوه، سرمست از مواهب خدادادی، آرمیده در پناه طبیعت و حیران از عشق بازی خدا هستند. بیش از هزار گونه از گیاهی در کنار خوان پر نعمت رودی خروشان روییده است، رودی که از چشمه‌ای به بزرگی ۹۶ اینچ از کمرکش کوه دالان سرازیر می‌شود. آب این چشمه به کارخانه ها می رود تا کام‌های تشنه را از آن سیراب کنند.

رود زیبا و خروشانی که از منطقه چشمه ناز جاری است دست در دست ماربر، شمس‌آباد و حنا می‌دهد تا پس از گذشتن از دشت ارمند، کارون را سیراب ‌کند. بهترین مکان برای اطراق مسافران در اطراف رودخانه است، اما برخی از مسافران سختی بالارفتن از دامنه کوه را به جان خریده و در میان درختان مکانی برای نشستن یافته و از فراز، نظاره‌گر زیبایی منطقه هستند.

اگر برنامه ریزی شما برای سفر به چشمه ناز به گونه‌ای باشد که بتوانید شبی را در آن بیتوته کنید، صبحگاهان با صدای پرندگان و خروش رودی زیبا از خواب بیدار می‌شوید و انبوهی از شاخساران درختان سیمای شما را نوازش می‌دهد.

آنچه در این منطقه طبیعی وجود دارد، همگی مواهب خدادادی است و سرمایه‌گذاری اندکی برای توسعه امکانات رفاهی و خدمات سفر به گردشگران را می طلبد تا نام چشمه ناز در میان یکی از مهمترین مقاصد گردشگری ایران بدرخشد.

کد خبر 335561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.