وعده‌های روحانی خوشبینانه و جاه طلبانه بود/رشیدپور چالشی نبود

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان گفت: با توجه به شناختی که از وضعیت دولت داریم به نظر می رسد وعده‌های روحانی غیر قابل تحقق باشد. البته ممکن است دولت بتواند اقدامات اولیه را در این حوزه ها انجام دهد، اما بعید است بتواند آنها را به صورت کامل محقق کند.

علی امیدی استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه اصفهان در گفت و گو با خبر نگار ایمنا اظهار کرد: در گفت و گوی تلویزیونی شب گذشته رییس جمهور با مردم، چند وعده جدید و چند روند تکراری وجود داشت.

وی افزود: وعده های مطرح شده شامل بازسازی بافتهای فرسوده و تلاش برای اصلاح این بافتها و واگذاری زمین رایگان همزمان با آغاز دهه فجر و نیز وعده جایگزین کردن ماشینهای سنگین فرسوده شامل کامیونها، اتوبوسها و ... با خودروهای نو بود.

این استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل تأکید کرد: این وعده ها بسیار جاه طلبانه بود و با توجه به شناختی که از وضعیت دولت داریم به نظر می رسد چنین وعده هایی غیر قابل تحقق باشد. البته ممکن است دولت بتواند اقدامات اولیه را در این حوزه ها انجام دهد، اما بعید است بتواند آنها را به صورت کامل محقق کند.

امیدی تصریح کرد: همچنین روحانی به دو مورد از وعده های انتخاباتی خود مبنی بر ایجاد اشتغال و رفع فقر مطلق در ایران اشاره کرد و گفت که الزامات تحقق این وعده ها را در بودجه ۱۳۹۷ مد نظر قرار داده است. این در حالی است که با توجه به واقعیات جامعه و وضعیت طبقه فقیر، تحقق چنین وعده هایی در کوتاه مدت خوشبیانه به نظر می رسد.

استفاده رییس جمهور از افعال مجهول خوشایند نیست

این تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: چند روند تکراری هم در برنامه تلویزیونی رییس جمهور وجود داشت. روحانی در سخنرانی های مختلف خود، به طور مکرر از گزاره «باید انجام شود» استفاده می کند. به عنوان نمونه او می گوید «مشکلاتی در زمینه ریزگردها، ورشکستگی مؤسسات اعتباری و ... داریم که باید برای مقابله با آنها کارهایی انجام شود.» این در حالی است که حسن روحانی رییس قوه مجریه کشور است و انتظار می رفت راهکارهای اجرایی خود برای رفع این مشکلات را ارائه دهد.

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان افزود: استفاده رییس جمهور از افعال مجهول خوشایند نیست و جامعه انتظار دارد رییس جمهور در این دست گفت‌و گوها توضیح دهد که برای حل مشکلات جامعه چه کارهایی انجام داده، چه موانعی پیش روی رفع این مشکلات وجود داشته و راه رفع این موانع چیست.

وی افزود:از سوی دیگر رییس جمهور در سخنان خود از عنوان «قوطی کبریت» برای مسکن مهر استفاده کرد که یک بحث کلیشه ای بوده و از  محاسن بزرگ این پروژه ملی در دولت دهم کم نمی کند و این موضوع تاثیر معکوس در محبوبیت دولت روحانی دارد.

امیدی نقطه کانونی نشست تلویزیونی شامگاه دوشنبه روحانی را مسائل اقتصادی دانست و تأکید کرد: به نظر می رسد بافتهای فرسوده، ماشینهای سنگین فرسوده و وضعیت زلزله زدگان مسائلی بود که رییس جمهور روی آنها تأکید بیشتری داشت.

این استاد علوم سیاسی با اشاره به اینکه جای طرح برخی مسائل در برنامه دیشب روحانی خالی بود، گفت: انتظار می رفت دولت از اقدامات عملی خود در زمینه مسائل اقتصادی، نوسانات نرخ ارز، وضعیت اجرای حقوق شهروندی و اقداماتش در مواجهه با چالشهای اساسی موجود در عرصه سیاست خارجی صحبت کند، اما نه مجری برنامه این سؤالات را مطرح کرد و نه روحانی به ارائه پاسخی در این زمینه ها پرداخت.

رشیدپور انتخاب خوبی بود

امیدی با اذعان به اینکه انتخاب رشیدپور به عنوان مجری این برنامه انتخاب خیلی خوبی بود، گفت: رشید پور یکی از مجری های چالشی صدا و سیما است و انتظار می رفت ضمن حفظ احترام و جایگاه رییس جمهور، گفت و گو با وی را هم به صورت چالشی اجرا کند.  با این حال نتیجه عملی این مصاحبه با انتظارات مردم مطابق نبود و بیشتر در جهت ایجاد امید و توجیه اقدامات دولت انجام شد.

امیدی تصریح کرد: البته رشیدپور برای اجرای چنین برنامه هایی، اشکالاتی هم دارد؛ اینکه اطلاعات عمیقی از مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جامعه ندارد و اطلاعاتش بیشتر در سطح ژورنالیستی است. از طرف درگیر او در کمپینهای انتخاباتی رییس جمهور حضور داشته و این مسأله شائبه ای را ایجاد می کند که رشیدپور چندان نمی خواهد رییس جمهور را به چالش بکشد.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه گفت وگوی تلویزیونی حسن روحانی در مجموع قانع کننده نبود، گفت: رییس جمهوردر این نشست به پاسخهای کلی اکتفا کرد و جز دو وعده خاص، چیز دیگری برای جذب مخاطبان نداشت.

وی تصریح کرد: البته این موضوع قابل درک است که همه مسائل در دست رییس جمهور نیست، اما انتظار می رفت وی به تلاشهایی که برای باز کردن گره برخی از مشکلات کشور انجام داده اشاره کند و دلایل ناکامی خود را توضیح دهد. با این حال حسن روحانی شخصیتی محافظه کار دارد و همین باعث شد تا مسأله خاصی در این برنامه تلویزیونی مطرح نشود.

کد خبر 335456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.