دولت روحانی جلوی شدت سقوط اقتصاد را گرفت

به اعتقاد عبدالحسین ساسان مبارزه با دو پدیده «بیکاری و فقر» نیازمند برنامه ریزی بلندمدت و آموزش است و باید انقلابی در آموزش و پرورش و آموزش عالی ایجاد کنیم تا به جای تربیت کارمند نیروی فنی تربیت شود و تا زمانی که شیوه زیست اصلاح نشود مبارزه با فقر کاری صوری خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شب گذشته (دوشنبه) حسن روحانی، رییس جمهور کشورمان در گفتگوی تلویزیونی خود علاوه بر مباحث سیاسی به برخی از موضوعات مهم اقتصادی کشور همچون نوسانات نرخ ارز، قاچاق و بهبود فضای اقتصادی و برنامه ریزی برای تحقق وعده انتخاباتی خود در زمینه های ایجاد اشتغال و بیکاری تاکید کرد.

نظر یک اقتصاددان را درباره صحبت های شب گذشته رییس جمهور پرسیدیم؛ عبدالحسین ساسان مباحث اقتصادی مطرح شده در گفتگوی تلویزیونی روحانی با مردم را واقع بینانه و شفاف سازی وضع موجود  دانست، اما در عین حال معتقد است که رییس جمهور تا تحقق وعده های انتخاباتی خود هنوز راه زیادی در پیش دارد. آنچه در ادامه می خوانید گفتگوی ایمنا با این اقتصاددان است.

رییس جمهور شب گذشته کمبود منابع ارزی را رد کرد. به اعتقاد شما این موضوع صحت دارد؟

در خصوص کمیابی ارز در کشور، پاسخ هر اقتصاد دان این است که هر چیز با ارزشی در دنیا کمیاب است و کالاها و اجناس به طور مطلق و فراوان وجود ندارد. بنابراین اگر کمیابی وجود نداشت دانشی به نام اقتصاد وجود نداشت چرا که اقتصاد علم کمبودهاست. به اعتقاد بنده منظور رییس جمهور این بود که کمیابی ارز نسبی است. در حال حاضر نسبت به تقاضای موجود در بازار کمیابی نداریم. البته بهتر و صحیح تر این بود که رییس جمهور اعلام می کرد ترافیک ارزی در بازار وجود دارد. به عنوان مثال در شب عید به دلیل خانه تکانی مردم، با کمبود آب و کمیابی مواجه می شویم. بنابراین این روزها ترافیک ارز در ایران زیاد شده و به طور نسبی تقاضا از ارز موجود در بازار، بیشتر است.

بنابراین با توجه به اظهارات رییس جمهور پیش بینی شما از بازار ارز چیست؟

در حال حاضر بخش بزرگی از افزایش نرخ ارز منشا و تقاضای روانی دارد و انتظارات مردم موجب به وجود آمدن این حالت شده است. باید توجه داشت که پول چند نقش را در جامعه دارد. به فرض مثال کشاورز در خرداد محصولاتش را برداشت می کند اما در در طول ۱۱ ماه به تدریج محصولات خود را در پول ذخیره و به مصرف می رساند بنابراین یکی از نقش های اصلی پول، ذخیره ارزش کار انسان است. علت اینکه مردم این روزها به خرید ارز رو آوردند مربوط به تقاضای ارز نیست بلکه تنها برای حفظ قدرت ارزش پول خود است. اما اگر همانند سابق نرخ بهره بانک ها بالا بود امکان خروج سپرده های بانکی برای خرید ارز وجود نداشت بنابراین تقاضای فعلی ارز تقاضای مصرف کننده واقعی نیست.

رییس جمهور  تاکید بر کاهش قاچاق در کشور داشت. این در حالی است که بسیاری از تولیدکنندگان هنوز نسبت به این موضوع گلایه دارند آیا ادعای روحانی صحت دارد؟

نگاه یک طرفه به قاچاق ما را با اشتباه مواجه می کند. اینکه تولیدکنندگان معتقدند قاچاق آنها را زمین زده در واقع فرافکنی می کنند. در حال حاضر قاچاق پدیده ای دوطرفه است و هر کالایی که در ایران با کیفیت بالا و قیمت کمتر تولید شود می تواند به کشورهای دیگر حتی قاچاق شود. بنابراین نمی توان در هیچ کشوری جلو قاچاق را گرفت اما باید علل و موجبات قاچاق را شناخت. در حال حاضر کالاهای خوب ایرانی در بازارهای خارجی دیده می شود که احتمالا به صورت قاچاق به آن کشورها رفته است. همچنین شاهد قاچاق برخی محصولات ایرانی همچون دارو به کشورهای همسایه قاچاق هستیم. بنابراین تولیدکنندگان اگر تمایل به ریشه کنی پدیده قاچاق در کشور دارند نباید منتظر دولت بنشینند باید کالایی تولید کنند که نه تنها رقیب کالاهای خارجی است بلکه قابلیت قاچاق را داشته باشد.

با این اوصاف گفته رییس جمهور در خصوص کاهش نرخ قاچاق صحیح است؟

به طور قطع قاچاق یک مقدار از مجاری رسمی همچون اسکله ها و فرودگاه ها کنترل شده و در این زمینه حاکمیت واردات برخی کالاها را کنترل کرده است. اما نگاهی به کالاهای موجود در بازار نشان می دهد که همه اجناس همچون لوازم خانگی امروز قانونی عرضه نمی شود. البته شب گذشته رییس جمهور ادعای کنترل کامل قاچاق را نکرد. در برآورد اولیه میزان واردات کالاهای قاچاق ۲۰ میلیارد دلار بود که اکنون به ۱۲ میلیارد دلار کاهش یافته است. بنابراین دولت در مبارزه با قاچاق ۴۰ درصد موفق عمل کرده است.

علاوه بر این رییس جمهور در گفتگوی خود با مردم تاکید داشت که برای تحقق دو وعده انتخاباتی خود همچون اشتغال و رفع فقر در بودجه ۹۷ تلاش شده است. به اعتقاد شما دولت دوازدهم چقدر در این خصوص موفق عمل کرده است؟

شاید دولت در این خصوص تلاش کرده اما حصول نتیجه آن مورد دیگری است. بعید می دانم دولت بتواند این دو موضوع را به طور کامل برطرف کند اما شاید به طور نسبی در این خصوص موفق باشد. به طور قطع مبارزه با دو پدیده بد اقتصادی چون «بیکاری و فقر» نیازمند برنامه ریزی بلندمدت است که باید آموزشی باشد. ما باید انقلابی در آموزش و پرورش و آموزش عالی ایجاد کنیم تا فرزندان کشور به جای کارمند متکی بر فعالیت های آموزش های فنی و حرفه ای تربیت شوند و باید شیوه زیست به نسل جدید آموزش داده شود و تا زمانی که شیوه زیست اصلاح نشود مبارزه با فقر کاری صوری خواهد بود.

در مجموع ارزیابی شما از سخنان کامل رییس جمهور چیست و آیا تغییرات موجود، اقتصاد را به سمت پیشرفت می برد؟

نمی توان گفت که دولت از لحاظ اقتصادی ناموفق است. وقتی دولت یازدهم روی کار آمد تمام شاخص های اقتصادی منفی بود و همین که دولت توانسته جلو شدت سقوط اقتصاد را بگیرد کار مهمی کرده است.

کد خبر 335440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.