امینی: حقآبه‌ها را حراج نکنید

مدیر کانون خبرگان کشاورزی اصفهان با بیان اینکه انتظار می رود مشاوران به استاندار اصفهان اطلاعات دقیق تری بدهند، گفت: نمی توان حقابه های کشاورزی را به حراج گذاشت و گفت مردم زیاد شده اند و طومار شیخ بهایی دیگر کارایی ندارد.

به گزارش ایمنا، استاندار اصفهان در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه، اعلام کرد که «۴۸۰ سال پیش که جمعیت اصفهان قابل مقایسه با زمان کنونی نبود شیخ بهایی درصدی را برای استفاده از آب مشخص کرده بود، اما در طول این ۴۸۰ سال نوع مصرف آب در شهر، صنعت، کشاورزی و... عوض شده است و در نتیجه منطق حکم می‌کند بر اساس تغییرات به گونه ای عمل شود که آب به عدالت تقسیم شده و برای بهبود حیات و زندگی مردم مصرف شود».

اسفندیار امینی در گفتگو با خبرنگار ایمنا در خصوص صحبت های اخیر استاندار اصفهان، اظهار کرد: متاسفانه مسئولان مختلف در رابطه با این موضوع متناسب با اطلاعات یا دیدگاه های خود نقطه نظرات متفاوتی دارند.

وی با بیان اینکه حقابه در ماده ۱۸ قانون توزیع عادلانه آب تعریف شده است، افزود: براین اساس حقابه «حق مصرف آبی که بر اساس اسنادمالکیت، احکام دادگاه، احکام جزء جمع قدیم، مدارک قانونی دیگر و ... برای ملک یا مالک تعیین شده باشد» تعریف شده و براین اساس طومار شیخ بهایی سند جزء جمع قدیم است و هر منبع آب و رودخانه های دیگر نیز نوشته هایی در این باره دارند.

مهرعلیزاد قصد لطمه زدن به کشاورزان را ندارد

مدیر کانون خبرگان کشاورزی اصفهان خاطرنشان کرد: در ماده ۴۴ قانون توزیع عادلانه آب نیز قانون گذار تصریح کرده که وزارت نیرو حق تعرض به حقآبه ها را ندارد و در ماده دوم از مصوبات سیزدهمین جلسه شورای عالی آب، رودخانه طبیعی زاینده رود و تونل اول کوهرنگ متعلق به حقابه داران و محیط زیست است.

وی با اشاره به صحبت های استاندار اصفهان در مورد «طومار شیخ بهایی»، گفت: به طور قطع نیت استاندار این نیست که لطمه ای به کشاورزی اصفهان وارد شود، ولی ضرورت دارد تا مشاوران اطلاعات دقیق تری به مهرعلیزاده بدهند. مشکل این گونه اظهارنظرها به مشاوران استاندار برمی گردد که اطلاعات درستی ارایه نمی دهند.

امینی با تاکید بر اینکه طومار شیخ بهایی جزء مالکیت مردم است و در مقدمه ماده ۱۸ قانون توزیع عادلانه آب قید شده "ملک یا مالک و دیگری مربوط به پروانه، برای صاحبان حقابه است"، گفت: حقابه جزء مالکیت است وبراساس مالکیت در قانون مدنی مالکان اختیار تصرف و خرید و فروش دارند.

طومار شیخ بهایی هنوز ارزش دارد

وی با تاکید بر اینکه انتظار نمی رود که آقای استاندار همزمان متخصص آب، سرمایه گذاری، ورزش و ... باشند، تصریح کرد: مشاوران باید دقت کنند زمانی که قرار است استاندار اصفهان در رابطه با موضوعی به خصوص در جمع اهل رسانه اظهارنظر کند، اطلاعات کامل و درستی مطابق قانون در اختیار وی قرار دهند.

مدیر کانون خبرگان کشاورزی اصفهان با بیان اینکه متاسفانه وزارت نیرو در سال های گذشته تخصیص هایی در حوضه زاینده رود داده اما منابع آن را تامین نکرده است، اظهار کرد: وزارت نیرو ۱۴۶۳ میلیون مترمکعب در حوضه زاینده رود تخصیص آب داده تنها ۳۸۴ میلیون مترمکعب آب آورده و ۱۰۷۹ میلیون مترمکعب اضافه تخصیص داده است.

وی افزود: باید فکری برای این موضوع شود و نباید این مشکلات باقی بماند. اینکه عنوان شده جمعیت مردم زیاد شده و طومار دیگر ارزشی ندارد بحث درستی نیست. به عنوان مثال مردم نیاز به مسکن دارند مگر باید خانه دیگر افراد را خراب کرد و برای دیگری خانه ای ساخت! و یا مردم نیاز به پول دارند مگر باید در بانک ها را باز کرد تا هر چه نیاز دارند برداشت کنند!

امینی تصریح کرد: نمی توان حقابه های کشاورزی را به حراج گذاشت و بگوییم مردم زیاد شده اند و طومار شیخ بهایی دیگر کارایی ندارد.

وی همچنین در خصوص اینکه «با توجه به شرایط کنونی ذخیره سد زاینده رود، وضعیت کشت پاییزه کشاورزان چه خواهد شد؟» اظهار کرد: قرار است هفته آینده درکارگروه تخصصی دوباره جلسه ای با وزیر نیرو برگزار شود و در آن بحث های تخصیص وعددی حق آبه های زاینده رود بررسی و مشخص می  شود.

مدیر کانون خبرگان کشاورزی اصفهان با بیان اینکه با توجه به خطاهای پیش بینی سازمان هواشناسی نمی توان بر این اساس تصمیم گرفت، گفت: نیمه نخست سال آبی جاری جزء سال های نادر بود و البته احتمال دارد در ادامه سال آبی بارندگی های خوبی داشته باشیم.

نباید بار کم آبی را به دوش کشاورزان بیندازیم

وی با تاکید بر اینکه وزیر نیرو در جلسه اخیر خود اعلام کرد که دیگر نباید تمام بار کم آبی را به دوش کشاورزان بیندازیم، گفت: تمام بخش های ذیربط باید در حوزه کم آبی ورود پیدا کنند و این بحران را بپذیرند و به آن عمل کنند. همچنین باید با مهار حجم زیادی از پساب آن را در بخش صنعتی استفاده کنیم و دیگر نباید آبی به عنوان پساب دور ریز شود.

امینی افزود: در حوضه زاینده رود نیز برداشت های غیرقانونی و غیرمجاز از رودخانه باید کنترل شود.

وی در خصوص اینکه «آیا وزیر نیرو اجرای مصوبه ۹ ماده ای تاکید دارد یا خیر؟» گفت: تمام این صحبت ها در راستای مصوبه ۹ ماده ای زده شده و برای انجام آن بدنه دولت باید ورود پیدا کند و اجرای آن تنها توسط یک وزارتخانه امکان پذیر نیست.

مدیر کانون خبرگان کشاورزی اصفهان در خصوص اینکه «جلسه بعدی شورای عالی حوضه زاینده رود چه زمانی برگزار می شود؟»، اظهار کرد: قرار است یکشنبه یا دوشنبه هفته آینده جلسه ای برگزار شود و قرار است چگونگی تقسیم آب میزان کنونی حوضه زاینده رود دوباره مشخص شود تا همه بخش ها با رعایت قانون به حداقل مصرف آب برسند.

کد خبر 335415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.