برای گل کاری شهرتان چقدر حاضرید بپردازید؟

"عاشق گل‌های بنفشه هستم، بنفشه‌های رنگی که در باغچه‌های شهر کاشته می‌شوند، علاوه بر زیبایی خاصی که دارند، عطر خود را در محیط پیرامون پراکنده می‌کنند و این بسیار لذت‌بخش است..."

این گفتگوی یک شهروند اصفهانی با خبرنگار ایمنا است که شهر را با طبیعت زیبایش سر زنده می داند و معتقد است: وجود گل‌ها و گیاهان در تلطیف روحیه شهروندان بسیار تاثیرگذار است.

آیدا سپهری ادامه می دهد: مدتهاست فرهنگ نچیدن گل‌های کاشته شده در باغچه‌های شهر نهادینه شده است، در واقع علی رغم اینکه در گذشته برخی از شهروندان به خصوص دانش‌آموزان گلها را از شاخه جدا کرده و به مدرسه یا منزل می‌بردند، شهرداری باز هم به کاشت گلها ادامه داد تا اینکه فرهنگ حفظ گل‌های شهر در میان آنها جا افتاد.

اعظم ملایی دیگر شهروند ساکن اصفهان است او اصالتا کرمانی است، اما چند سالی می شود که شهروند اصفهان شده‌؛ او که گاهی در خیابان‌ها یا پارک‌های شهر قدم می‌زند، معتقد است که برخی شهروندان نسبت به  گل‌کاری‌های شهر بی تفاوت هستند، اما اگر  سری به سایر استان‌های کشور بزنند قدر زیبایی‌های شهرشان را بیشتر می‌دانند.

وی تاکید می کند: گل‌کاری هایی که در شهر اصفهان انجام شده، بسیار زیباتر از شهرهایی همچون کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان و حتی شهر تهران است، چون من به شهرهای دیگر نیز سفر کرده‌ام، اما این زیبایی‌ها را در آن شهرها ندیده‌ام. در نبود زاینده رود که آرامش خاصی به اصفهانی‌ها می داد، وجود گل‌ها و گیاهان در بوستان‌ها، باغچه‌های شهر و پارکها می‌تواند روحیه مردم را شاد کند.

مریم رستمی یکی دیگر از شهروندان اصفهانی معتقد است که اصفهان دیرزمانی باغ شهری در قلب ایران بوده است، اما امروزه اثری از باغ‌های شهر اصفهان دیده نمی‌شود و جای آنها را ساختمان‌های بتنی گرفته ‌است.

وی می گوید: علیرغم اینکه گفته می‌شود گل‌کاری‌های شهر اصفهان زیبا است، معتقدم اصفهان به نسبت جمعیت و آلودگی هوایی که از آن رنج می‌برد، سرانه بالایی از نظر فضای سبز ندارد.

این شهروند ادامه می دهد: من به شخصه طراوات و زیبایی شهر را تنها در ایام نوروز احساس می‌کنم، شهر اصفهان یکباره حال و هوایی تازه به خود می‌گیرد، اما دوباره باغچه‌های شهر می‌میرند، گویا گل‌های اصفهان متناسب با آب و هوای این شهر نیست؛ باید رستاخیزی در فضاهای سبز شهر ایجاد شود.

به گزارش ایمنا، در عصر زندگی ماشینی و رشد قارچ‌گونه آلاینده‎هایی که محیط‌زیست را نشانه گرفته و به خطر انداخته است و در روزگاری که آلودگی هوا عامل مهم شیوع بیماری‌های قلبی و عروقی و مرگ و میرهای ناگهانی شده است، باید باور کنیم که یک نهضت بزرگ در ایجاد محیط سالم شهری می‌تواند ضامن سلامتی روح و جسم شهروندان باشد.

گل کاری‌ها و باغچه آرایی‌ در شهر علاوه بر ایجاد مناظر زیبا و سرشار از آرامش به‌ سرعت می‌تواند روحیه افراد را تغییر دهد و آنها را شاد و هیجان‌زده کند و «لبخند»، اولین و مهم‌ترین نشانه این تغییر است، زیرا احساس شادی و سرزندگی در همه افراد و در هر سنی به‌ سرعت و به‌ خوبی نمایان می‌شود.

مردم برای گل کاری شهر چقدر می پردازند؟

محمد مهدی برادران، دکترای برنامه‌ریزی شهری در یک تحقیق از مردم پرسیده است "اگر بخواهید مبلغی پرداخت کنید که گل‌کاری‌ها در شهر ادامه پیدا کند، چه میزان حاضر هستید پرداخت کنید؟" افراد اعداد بالایی را نشانه گرفته اند.

این محقق که معتقد است مردم حاضرند برای زیباشدن فضاهای عمومی شهر هزینه کنند به خبرنگار ایمنا می گوید: اگر بر اساس الگوی مشخص، میزان منفعتی که مردم از وجود هر نوع کالای عمومی به ویژه فضای سبز اظهار می‌کنند، مورد بررسی قرار گیرد، بی شک کاشت گل‌ها و گیاهان در فضاهای سبز شهری یا المان‌ها از جمله موارد مهمی خواهد بود که مدیریت شهری باید به صورت جدی اقدام کند.

رییس سابق برنامه‌ریزی کلانشهرهای ایران ادامه می دهد: مردم از وجود یک آبنما، پارک محلی یا وجود گل کاری‌ها همیشه احساس رضایت کرده‌اند.ممکن است وجود گل برای شهرداری هزینه‌بر باشد، اما انتفاعی که مردم از آنها می‌برند، بسیار بیشتر است، چون درصد زیادی از مردم از وجود گلها استفاده روحی می‌برند.

رییس سابق برنامه‌ریزی کلانشهرهای ایران با بیان اینکه عدالت اجتماعی با وجود گل‌کاری‌ها در تمام نقاط شهر برقرار می‌شود، می گوید: بر اساس آنچه در کنفرانس سازمان ملل با موضوع عدالت اجتماعی در شهرها مطرح شد، هر چه فضای عمومی بیشتری در شهرها داشته باشیم، می توانیم بگوییم شهر بیشتر به سمت عدالت پیش رفته و البته از مصادیق بارز آن وجود پارک‌های محلی و گل کاری‌ها است.

وی ادامه می دهد: ممکن است مردم به خاطر محدودیت مکانی نتوانند در منازل خود گل کاری داشته باشند، اما کاشت گل در فضاهای عمومی شهر می‌تواند در ایجاد حس آرامش در شهروندان موثر باشد، آن چنان که در یک نظر سنجی، بیش از ۹۰ درصد مردم از گل کاری‌های سطح شهر ابراز خشنودی و رضایت کرده‌اند.

برادران تاکید می کند: با توجه به اینکه فضای منازل شهروندان محدود شده، زندگی آپارتمانی گسترش پیدا کرده و هزینه خانوارها بیشتر صرف خرید پوشاک و خوراک می شود، باید مدیریت شهری بستری فراهم کند که مردم بتوانند ارتباط خود را با گل و بوستان، آب و آسمان برقرار کنند و به نوعی از آلایندههای نوری برخوردار شوند. امروزه نه تنها مردم از طبیعت پاک محروم هستند، بلکه به واسطه آلودگی‌ها از آسمان آبی نیز محروم شده‌اند و این موضوع مشکلات عدیده‌ای برای شهروندان به وجود می‌آورد، در حالی که می‌توان به مناسبت‌های مختلف از جمله نوروز با افزایش گل‌کاری‌ها در سطح شهر روحیه شهروندان را شاد و احساس آرامش را در آنها افزایش داد. گل عاملی برای تعدیل رفتار در طول شبانه‌روز به شمار می‌رود و هر بار نگاه کردن به آن عاملی جهت ایجاد یک اتصال عصبی مثبت در مغز است.

همه گل های شهر

جنت هاویلند جونز، استاد روان شناسی دانشگاه نیوجرسی می گویدافرادی که در محیط اطراف منزل یا محل کارشان گل و گیاه وجود دارد، بیشتر از دیگران آرام، مهربان، شاد و با گذشت هستند و می‌توانند این حس را با رفتار مثبت خود به دیگران نیز منتقل کنند. شهرداری اصفهان نیز سالهاست در نقاط مختلف شهر اقدام به گل آرایی‌های زیبا کرده و به نسبت فصل‌های مختلف سال، نوع گلها را تغییر می‌دهد، این اقدام مورد استقبال شهروندان قرار گرفته است 

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان در این باره به خبرنگار ایمنا می گوید: کاشت باغچه‌های فضای سبز با هدف زیباسازی فضای شهری و ایجاد نشاط بین شهروندان طی چهار مرحله در سال انجام می‌شود. در فصل پاییز باغچه‌های سطح شهر با گل‌های داوودی، کلم زینتی و بنفشه‌ها پر می‌شود، مرحله بعد در اسفند ماه برای استقبال از بهار و مسافران نوروزی با گل‌های شب بو، لاله، سنبل و زنبق کاشت انجام می‌شود، در اردیبهشت ماه با گل‌های بهاره به استقبال بهار می‌رویم و در تابستان با گل‌هایی مثل اطلسی، حنایی، جعفری باغچه‌های شهر را پر از گل می‌کنیم.

مرتضایی نژاد با بیان اینکه امکان کاشت بالاترین تنوع گلها در فصل بهار وجود دارد، می افزاید: در فضای شهری باغچه‌های گل به دو دسته تقسیم می‌شود؛ دسته اول باغچه‌های دایمی است که در سال یک مرتبه داخل آنها کاشت گل انجام می‌شود، چندین سال گلها در باغچه‌ها می‌ماند و حتی با مراقبت صحیح تا ۱۰ سال ماندگاری خواهد داشت و دسته دوم مربوط به گل‌های فصل است که از یک تا پنج ماه دوام دارد.

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان می گوید: گل‌ها در باغچه های شهر به تناسب هر فصل تغییر می‌کند و در آنها گل‌های متنوع کاشته می‌شود، اما گل‌هایی که در باغچه‌های دایمی کاشته می‌شوند به طور معمول نیاز آبی کمی دارند و باعث کاهش هزینه‌ها و صرفه جویی در مصرف آب می‌شود.

مرتضایی نژاد به آمار گل‌ها و گیاهان کاشته شده در فضاهای سبز شهر اصفهان اشاره و تصریح می کند: آمار گل‌ها و گیاهان کاشته شده در سطح شهر اصفهان ۸۲۴ هزار و ۸۴۹ مترمربع شامل گل فصل، توده‌کاری و رز است. از این آمار متراژ باغچه گل فصلی ۱۳۵ هزار و ۱۳۷ مترمربع، گل دایم ۲۶۹ هزار و ۱۳۴ مترمربع و توده کاری یا همان باغچه‌هایی که داخل آن درختچه‌های زینتی و گل دار مثل زرشک و یاس زرد کاشته می‌شود، ۱۸۸ هزار و ۲۸۴ متر مربع و گل رز ۲۳۲ هزار و ۲۹۴ مترمربع است.

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان می گوید: به طور میانگین تعداد دو هزار و ۷۹ نفر باغبان در طول یکسال از گل‌ها و گیاهان کاشته شده سطح شهر اصفهان مراقبت می‌کنند، البته آمار کارگران پیمانی که از گلها و گیاهان نگهداری می‌کنند، جداست.

وی با بیان اینکه هزینه حفظ و نگهداری باغچه‌های گل شهر اصفهان سالانه بیش از ۴۹ میلیارد و ۷۱۲ میلیون ریال است، ادامه می دهد: برای ایام نوروز بیشتر گل‌های فصلی تعویض و در المان‌های شهر تغییرات جدیدی ایجاد خواهد شد. در آستانه نوروز امسال نیز باغچه گل فصل شهر اصفهان پر می‌شود که تعداد متوسط گل مورد نیاز برای آنها دو میلیون و ۷۰۲ هزار و ۷۴۰ کوزه گل است.

کد خبر 335412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.