دولت قبل، سانچی را به تامین اجتماعی داده بود/ کمبود ارزی نداریم

رییس جمهور کشورمان در توضیح اینکه چرا وزارت کار مسئول رسیدگی به نفتکش سانچی شد، گفت: متاسفانه دولت قبل به خاطر بدهکاری دولت به تامین اجتماعی اموالی را به آنها واگذار کرده یکی از این اموال همین نفتکشها بوده است.

به گزارش ایمنا، حسن روحانی در گفت‌و گوی تلویزیونی خود با اشاره به حادثه سانچی گفت:این حادثه که درآن ۳۲ عزیزمان را از دست دادیم بسیار متأثر کننده بود. من ساعاتی بعد از این ماجرا از آن با خبر شدم و صبح روز بعد از وزارت تعاون، وزارت خاجه، وزارت نفت و وزارت کار خواستم تمام تلاش خود را برای نجات حادثه دیدگان انجام دهند.

وی افزود: گر چه اخباری که از همان ابتدا می رسید امید نجات سرنشینان را کم می کرد، اما ما تیمی را  از وزارت کار و نیروی نجات ارتش برای کمک ارسانی ارسال کردیم که البته متأسفانه منجر به نجات سرنشینان نشد.

روحانی گفت: دستورات لازم را صادر کرده ام که مساله را از دو بعد بررسی کنند، اینکه چرا اتفاق افتاد و از نظر حقوقی چه کارهایی باید انجام بگیرد و دوم رسیدگی به وضعیت خانواده های آنها است.

وی در توضیح اینکه چرا وزارت کار مسئول رسیدگی به نفتکش سانچی شد، گفت: متاسفانه دولت قبل به خاطر بدهکاری دولت به تامین اجتماعی اموالی را به آنها واگذار کرد که یکی از این اموال همین نفتکشها بوده، بنابراین نفتکش سانچی هم در اختیار تأمین اجتماعی قرار داشت. البته ما از تأمین اجتماعی خواسته ایم مدیریت بنگاههای اقتصادی را رها کنند و به داشتن سهام اکتفا کنند. امیدوارم سایر دستگاهای عمومی هم از مدیریت بنگاههای اقتصادی دست بکشند. 

وی  در پاسخ به مجری برنامه که اعلام عزای عمومی و  شهید خدمت نامیدن سرنشینان سانچی را شعاری دانست، گفت:  باین مسأله را قبول ندارم چرا که اعلام عزای عمومی به معنای اهمیت این امر برای دولت است و شهید خدمت نامید ن آنها نیز خواست خانواده ها  و دارای ارزش معنوی بود.

روحانی افزود: البته کمیته ای که برای بررسی این حادثه تعیین شده تا آخر باقی خواهد ماند و کار حقوقی خود را انجام می دهد.

در زلزله کرمانشاه بین مردم و در کنار آنها بودم

روحانی دررابطه با سفرش با ماشین ضد گلوله به کرمانشاه بعد از زلزله در این شهر گفت: این زلزله بسیار بزرگ بود و کار خوبی هم در آن انجام شد. من در همان دقایق اول با وزیر کشور صحبت کردم و کمیته ای تشکیل و تیمی به کرمانشاه اعزام شد. بخش امداد هم کار بزرگی کرد و  ۷۸۱۷ نفر را نجات دادند.

وی تصریح کرد: حادثه یکشنبه بود و من دوشنبه  کمیته ای را مسئول رسیدگی به اوضاع کردم و روز بعد هم خود به این استان رفتم، هر چند برخی می گفتند اوضاع هنوز نابسامان و استان لب مرز است و شما دیرتر بروید، اما من رفتم و کنار ساختمان خرابه ای ایستادم تا با مردم صحبت کنم.من در جمع مردم حاضر شدم و عکس و فیلمهای این امر موجود است.

روحانی در رابطه با مسکن مهر گفت: به هر حال کاری که در دولت قبل آغاز شده در این دولت هم ادامه می یابد و تا پایان امسال پرونده این ساختمانها بسته می شود و ما متعهد هستیم که به مردم خدمت رسانی کنیم.

کمبود منابع ارزی نداریم

رییس جمهور کشورمان افزود: مردم بدانند درآمد ارزی کشور از کل مخارج ارزی ما بالاتر است. ما اشکالاتی در کشور برای توزیع دلار داریم. هیچ جای دنیا مردم در خیابان اسکناس نمی خرند و این کار سیستم بانکی است. ما اشکالاتی از دوران تحریم داریم. از جمله مشکلات ما ارتباطات با بانکهای منطقه و جهان است و بانک مرکزی در توزیع اسکناس دچار زحمت است، اما آنچه برای مردم و صنعت و ... نیاز است دولت تأمین می کند و این نوسان بلند مدت نخواهد بود.

روحانی بالا بردن نرخ دلار برای تأمین مخارج دولت در ماههای پایانی سال را رد کرد  و افزود: نوسانات ارز اثرات ناپسندی در زندگی مردم دارد و اساس قول ما به مردم ایجاد امنیت، آرامش و آزادی بوده و پای قول خود ایستاده ایم. ما می خواهیم جامعه آرام باشد. اعتراض و انتقاد اشکال ندارد، اما نا امنی  و تنشهای بی مورد در اقتصاد و اجتماع مردم را نگران می کند.

میزان قاچاق را کاهش دادیم

روحانی تصریح کرد: همه تلاش‌ها بر این است که حجم قاچاق روز به روز کم شود. ما قاچاق را از ۲۰ میلیارد به ۱۲ میلیارد رساندیم ، ولی ۱۲ میلیارد هم خیلی زیاد است. یک میلیاردش هم زیاد است، چه رسد به ۱۲ میلیارد.

رییس جمهوری در پاسخ به این مطلب که وقتی رییس دولت می گوید باید با قاچاق مبارزه کنیم، پس عزم جدی وجود دارد، اما چه زمانی باید با قاچاق مبارزه کنیم؟، خاطرنشان کرد: همیشه باید مبارزه کنیم. برای مبارزه با انواع قاچاق‌ها و فسادها اقدامات متنوعی باید انجام دهیم. اقدامات خوبی انجام گرفته است. نمی‌خواهم بگویم موفقیت ۱۰۰ درصدی بوده، اما موفقیت نسبی خوبی بوده است. ما این راه را باید ادامه دهیم برای اینکه جلوی قاچاق را بگیریم.
 

بودجه مقابله با ریزگردها را در هر شرایطی تأمین خواهیم کرد

رییس جمهور کشورمان ضمن زمان بر دانستن مقابله با ریز گردها گفت: منبع برخی از این ریزگردها خارجی است که ما رایزنی های لازم را در این زمینه انجام داده ایم، البته از سال گذشته بررسی منابع داخلی ایجاد ریزگردها را هم آغاز کرده ایم. در جنوب شرق اهواز که از پارسال نهال کاری را آغاز کردیم، ۵ هزار هکتار نهال کاری شده و تا پایان امسال ۳۰ هزار هکتار دیگر هم نهال کاری می شود و با ایجاد کانال ۴۷ متری، کار انتقال آب کارون به این منطقه هم انجام شده است. البته این کارها ممکن است ۵ تا ۱۰ سال دیگر جواب بدهد.

وی افزود: باید زودتر اقدام می کردیم در دولتهای قبل و دولت فعلی هم کارهایی صورت گرفته، منتها بودجه عظیمی برای مالچ پاشی و مرطوب کردن این زمینها لازم است، اما هر دو مورد آغاز شده است. 

روحانی گفت: بودجه مقابله با ریزگردها را در هر شرایطی تأمین خواهیم کرد، البته مجلس هم در این زمینه همکاری لازم را با ما دارد.

دولت پولی از خود ندارد

رییس جمهور در رابطه با مشکل مؤسسات اعتباری گفت: وقتی می گوییم دولت باید مشکل این مؤسسات را حل کند، یعنی دولت از پول مردم باید این کار را انجام دهد، زیرا دولت پولی از خود ندارد. عمده پول دولت از مالیات مردم یا نفت مردم است و بانک مرکزی تا کنون ۱۱ هزار میلیارد تومان برای رفع مشکل  ۹۸ درصد از این مالباختگان پرداخت کرده است و من دستور دادم فعلا مجوز هیچ بانک خصوصی را صادر نکنند.

خودروهای فرسوده تا سه سال آینده جمع می شوند

روحانی در رابطه با آلودگی شهرهای بزرگ گفت: در اولین اقدام، گامهای بزرگی برای استاندارد سازی بنزین و گازوئیل برداشته شده و گام دوم این است که وسایل نقلیه عمومی را گسترش دهیم و مردم در روزهای آلوده وسایل نقلیه خود را بیرون نیاورند و راه سوم هم جلوگیری از تردد وسایل نقلیه فرسوده است.

وی افزود: در روزهای گذشته برای بافتهای فرسوده و خودروهای فرسوده با بخش خصوصی جلسه داشتم و کاری را بزودی (از سال آینده)شروع می کنیم و امید ما این است که در سه سال آینده کلیه کامیونها و اتوبوسهای فرسوده را با اعطای تسهیلاتی به دارندگان این وسایل جمع آوری کنیم.

روحانی تصریح کرد: برای جایگزینی این خودروها هم باید تولید داخلی و ارائه تسهیلات را توسعه دهیم و هم واردات موتور برخی از این کامیونها  را افزایش دهیم و این نوسازی ناوگان حمل و نقل، ایجاد اشتغال هم می کند.

دولت یازدهم ضجر زیادی برای باز کردن قفل شبکه های اجتماعی کشید

روحانی در رابطه با فیلتر شبکه های اجتماعی در هفته های اخیر گفت: هر چند به طور مقطعی و به اجبار ناچار شدیم موقتا این شبکه ها را فیلتر کنیم، اما این قضیه دائمی نبود و ما نشان دادیم دنبال بهانه برای فیلتر نیستیم.

رییس جمهور انتقاد از فیلتر بودن توئیتر و برخی دیگر از شبکه های اجتماعی را وارد دانست و گفت: کلید دولت یازدهم نتوانست قفل این شبکه های مجازی را باز کند. دولت یازدهم ضجر زیادی برای این امر کشید و امیدواریم با همکاری همه مسئولان این قفل هم باز شود.

وی افزود: من در انتخابات دو قول مهم دادم که برای ایجاد اشتغال و رفع فقر مطلق تلاش کنم. در بودجه ۱۳۹۷ هم برای تحقق هر دوی این وعده ها تلاش شده است و امیدوارم با همکاری نمایندگان مجلس زمینه برای این امر فراهم شود. گر چه شرایط اقتصادی و فرهنگی کشور  هنوز مشکلاتی دارد، اما به مردم قول می هم اوضاع کشور بهتر خواهد شد.

روحانی همچنین در رابطه افزایش هزار درصدی تعرفه واردات خودروهای هیبریدی گفت: بر اساس گزارشها این خودروها به اسم هیبریدی است، اما در واقع اینگونه نیست. اگر هیبریدی واقعی باشد یعنی بتواند هم با سوخت فسیلی و هم با باطری کار کند ،چون به محیط زیست کمک می کند، قول می دهم به کاهش تعرفه آن کمک کنیم.

کد خبر 335406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.