بازار ارز در انتظار وعده‌های امشب رییس‌جمهور

نرخ ارز از ابتدای هفته جاری روندی صعودی به خود گرفته فاصله ارز مبادله ای با بازار آزاد هر لحظه بیشتر می شود. شرایط به نحوی است که امروز هر دلار آزاد در بازار اصفهان حدود ۴۷۰۰ تومان معامله شده و برخی حتی دست فروشان ارز پیش بینی می کنند نرخ دلار به ۵۰۰۰ تومان هم برسد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طی چند روز گذشته خرید و فروش ارز در بازار آزاد دچار نوسانات بسیار شده است. این روزها جنب و جوش دلالان ارز در خیابان سپه بالا گرفته و قیمت دلار، یوند و یورو و ... دلارفروشان تعیین می کنند. در محدوده چهارراه حکیم در خیابان سپه کم کم صدای «دلار دلار» بلند می شود. بازدید میدانی خبرنگار ما نشان می دهد که خرید و فروش ارز در صرافی ها مشتری چندانی ندارند. یکی از دلارفروشان در پاسخ به اینکه چرا بازار ارز این روزها در نوسان است، پیرمردی را نشان می دهد و می گوید: "او موی خود را در این بازار سفید کرده است."

این دلارفروش در مورد آخرین اخبار شب گذشته رسانه های مختلف در مورد نرخ ارز، می گوید: "دلار این روزها نردبان ترقی را طی کرده است. از زمانی که نرخ سود بانکی کمتر شده، مردم بیشتر برای خرید دلار به ما مراجعه می کنند؛ در بین آنها همه جور آدمی  پیدا می‌شود از کارمند بازنشسته تا کسی که فرزندش تازه به دنیا آمده و به دنبال پس اندازی برای آینده اوست."

وی ادامه می دهد: "سال ۹۱ با تشدید تحریم های آمریکا علیه ایران افراد زیادی تمایل به خرید دلار پیدا کردند. این روزها هم اخبار خوشی از رسانه های مختلف به گوش نمی‌رسد و عدم امضای لغو تحریم ها از سوی رییس جمهور آمریکا و نا آرامی ها و جنگ های منطقه در سوریه به این مسأله دامن زده است؛ احتمال می‌دهم اگر مردم این اخبار را بشنوند دوباره برای خرید ارز به بازار هجوم بیاورند."

ارز فروش میانسال دیگری معتقد است: "مردم اعتمادشان را به مسئولان اقتصادی کشور از دست داده اند به طور مثال اگر اکنون رییس بانک مرکزی بگوید شب است ما می گوییم روز است! به همین دلیل است که وقتی آقای سیف در روزهای گذشته اعلام کرد «دلار نخرید چون به زودی ارزان می‌شود» مردم بیشتر برای خرید دلار هجوم آوردند."

ارز فروش دیگری تاکید می کند: "البته دست فروشی ارز شرایط خودش را دارد و ما هرکسی را به این بازار راه نمی‌دهیم، تمام۵۰، ۶۰ نفری که در اصفهان، ارز را در کنار خیابان می فروشند همدیگر را می‌شناسند، اعتماد مردم به ما برایمان بزرگترین سرمایه است، به همین دلیل نمی‌گذاریم این سرمایه به راحتی از دست برود."

وی ادامه می دهد: "از طرفی دست فروشان ارز به مراتب قیمت های مناسب تری نسبت به صرافی ها در هنگام خرید و چه فروش به مشتری های خود پیشنهاد می‌دهند بنابراین هرکسی با این شرایط ترجیح می‌دهد به سراغ ما بیاید در حال حاضر پوند در رتبه نخست و یورو و دلار در رتبه بعدی نرخ های ارز هستند البته رونق اقتصادی آمریکا نیز عامل دیگری برای بالا رفتن ارز است."

کانال هایی تلگرامی که آخرین نرخ ارز را به دلار فروشان خیابان سپه اصفهان اعلام می کنند ساز و کار خودشان دارند! یکی از ارز فروشان در این مورد می گوید: "نرخ همه ارزها به صورت روزانه در کانال «ارز آنلاین» به دلارفروشان و دلالان ارز سراسر کشور اعلام می‌شود. مدیر این کانال تلگرامی یکی از دلارفروشان و واسطه های ارز در تهران است که با دریافت ۳۰ هزار تومان حق عضویت ماهیانه این نرخ گذاری را ساماندهی می کند."

وی می افزاید: "قیمت ها معمولاً حوالی ساعت ۱۱ صبح به ما اعلام می‌شود و تقریباً تمام مشتریان نیز از این موضوع اطلاع دارند به همین دلیل است که بازار ما در ساعات اولیه صبح رونقی ندارد و اگر کسی هم اوایل صبح به بازار بیاید بیشتر به این خاطر است که مسافر است و چاره ای جز خرید ندارد. در این شرایط با یک حساب سرانگشتی اگر در هر شهری به طور میانگین ۵۰ دستفروش ارز داشته باشد که به طور حتم در این کانال نرخ گذاری ارز عضویت دارند، مدیر این کانال ده ها میلیون تومان از این مسئله به جیب می‌زند."

ارز فروش دیگری نیز تاکیدمی کند: "متأسفانه هیچ نظارتی بر روی صرافی ها انجام نمی‌شود به همین دلیل به راحتی ارز را ارزان می‌خرند و گران می‌فروشند در حالی‌که پیش از این، سامانه سنا برای نظارت بر فعالیت آنها ایجاد شده بود اما اگر امروزه سری به دادگستری ها بزنید شکایت های متعددی از صرافی ها شده است."

صرافی‌های شهر اما حکایت دیگری دارند، گویی همه آنها منتظر صحبت های امشب رییس جمهور در تلویزیون هستند و از گفتن هرگونه پیش بینی و گفت و گویی پیرامون نرخ گذاری ارز واهمه دارند به قول یکی از صراف ها «کار ما مثل مرده شوری است و همانطور که برای مرده شور فرقی ندارد که چه کسی را شست و شو می‌دهد برای ما هم فرقی نمی‌کند چه کسی برای خرید آمده است و چه هدفی دارد.»

به گزارش ایمنا، با توجه به ارزیابی مردمی این بازار، عدم لغو تحریم ها علیه ایران، رونق اقتصادی آمریکا و ناآرامی های منطقه خاورمیانه و بی اعتمادی به مسئولان منطقه ای از جمله عواملی است که باعث شده تا نبض بازار ارز در ایران این روزها تندتر از گذشته بزند.

کد خبر 335369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.