سهم آب انتقالی زاینده‌رود به یزد کم شود

رییس مجمع نمایندگان اصفهان با تاکید بر اینکه مصوبه شورای عالی آب باید توسط وزارت نیرو جدی تر گرفته شود، گفت: در حالیکه اکنون سهم آب شرب مردم اصفهان بسیار کم شده است باید از سهم آب انتقالی به یزد نیز کم کنیم تا عدالت در توزیع آب برقرار شود.

سیدناصر موسوی لارگانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، در خصوص حقآبه ها و کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان، اظهار کرد: استان اصفهان طی ۱۰ سال گذشته با خشکسالی های پی در پی مواجه است اما با ادامه دار شدن این وضعیت و کاهش بارش ها امسال وضعیت آب پشت سد زاینده رود نسبت به سال های اخیر که خشکسالی وجود داشت، بحرانی تر شده است.

وی با بیان اینکه هیچ سالی همانند امسال با کمبود آب مواجه نبودیم، گفت: در حال حاضر ذخیره پشت سد زاینده رود ۱۴۰ میلیون مترمکعب است در حالیکه تنها برای تامین آب شرب برای یک سال اصفهانی ها ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب نیاز داریم که اکنون با کمبود ۲۶۰ میلیون مترمکعبی برای تامین آب آشامیدنی مواجه هستیم.

رییس مجمع نمایندگان اصفهان با تاکید بر اینکه بحران کم آبی امسال نسبت به سال های گذشته بیشتر احساس می شود و در این خصوص در مجلس به رییس جمهور، معاون اول و وزیر نیرو به صورت شفاهی تذکر دادم که اگر فکری به حال اصفهان و آب آشامیدنی آن نکنند با مشکلی بزرگ مواجه خواهیم شد، گفت: رییس جمهور در سفر انتخاباتی خود قول جاری شدن زاینده رود را داد اما این وعده پیشکش؛ باید اکنون آنها به فکر چاره فوری برای تامین آب آشامیدینی جمعیت ۵ میلیونی اصفهان باشیم.

دولت فکری به حال خسارت نکشت کند

وی با بیان اینکه متاسفانه امسال حتی نتوانستیم مانند سال گذشته به طور دیرهنگام نیز حقآبه های کشاورزان را تحویل دهیم، تصریح کرد: متاسفانه ذخیره سد زاینده رود اندک است اما اگر نمی توان حقآبه های کشاورزان را داد باید فکر راه چاره ای برای حل مشکلات این قشر باشیم.

موسوی لارگانی خطاب به دولت، گفت: دولت سهم آبه کشاورزان را به صنعت و سایر بخش ها فروخته و باید درآمد ناشی از آن را در صندوقی ذخیره می کرد تا اکنون که آبی برای کشاورزی نیست، در قالب خسارت نکشت، پولی را به کشاورزان پرداخت می کرد اما این کار تاکنون صورت نگرفته است.

وی با تاکید بر اینکه امروز کشاورزان اصفهان به نان شب محتاج هستند، اظهار امیدواری کرد: بارش های یکی دو روز گذشته تا پایان زمستان نیز استمرار داشته باشدتا علاوه بر تامین آب آشامیدنی، آب مورد نیاز برای حفظ باغات نیز تامین شود.

باغات اصفهان در معرض خشکی هستند

رییس مجمع نمایندگان اصفهان با تاکید بر ضرورت اهمیت تحویل حقابه باغات در اصفهان، گفت: جدای از کشاورزی و تامین آب و همچنین تولید میوه باغات و صادرات به به شهرهای دیگر، باغ ها از لحاظ زیست محیطی و فضای سبز نیاز استان هستند برای زنده ماندن نیاز به آب دارند.

وی افزود: در حال حاضر شهرستان های فلاورجان با داشتن بیش از ۶۰۰ هکتار باغ و خمینی شهر با داشتن حدود ۸۰۰ هکتار باغ دچار مشکل کم آبی هستند.

موسوی لارگانی در خصوص اینکه چرا در شرایط کم آبی، حقابه دیگر بخش ها کم نمی شود، گفت: باید توجه داشت که حجم قابل توجهی از اشتغال استان مربوط به ذوب آهن، مجتمع فولاد و صنایع نظامی است که مهمترین نیاز آنها به آب است و اگر آبی وجود نداشته باشد علاوه بر تعطیلی این صنایع، حدود ۴۰ هزار نفر نیز بیکار می شوند.

وی اظهار کرد: زمانی که مجبور به تحویل آب صنایع هستیم به طور قطع یک سری برداشت های غیرمجاز در مسیر انجام می شود که این موجب بی عدالتی در توزیع آب شود.

حقابه دیگر بخش های از زاینده رود کم شود

رییس مجمع نمایندگان اصفهان تاکید کرد: یکی از بندهای مهم مصوبه ۹ ماده ای شورای عالی آب جلوگیری از برداشت های بی رویه و کنتور گذاشتن بر سر راه پمپاژهای دارای مجوز است که بیش از سهم خود برداشت نکنند اما تاکنون به صورت جدی این کار صورت نگرفته است.

وی با تاکید بر اینکه مصوبه شورای عالی آب باید توسط وزارت نیرو جدی تر گرفته شود و جلو برداشت ها و بارگذاری های جدید گرفته شود، اظهار کرد: با توجه به اینکه هر روز از میزان و سهم آب شرب کم می شود باید میزان حقآبه های بخش صنعت و یا انتقال آب به سایر استان ها را کاهش داد.

موسوی لارگانی ادامه داد: در حالیکه اکنون سهم آب شرب مردم اصفهان بسیار کم شده است باید از سهم آب انتقالی به یزد نیز کم کنیم تا عدالت در توزیع آب برقرار شود.

وی همچنین با بیان اینکه یکی از مصوبات شورای عالی آب تامین آب مورد نیاز صنایع از طریق پساب است، گفت: براساس این مصوبه قرار شد تا صنایع در مدت پنج سال از طریق پساب تامین آب کنند و امروز نزدیک چهار سال از این مصوبه می گذرد و باید صنایع در این خصوص تحت فشار قرار گیرند.

کد خبر 335350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.