ساز اصفهان مردانه کوک می شود!

حسرت، همۀ آن چیزی است که پس از ماه‌ها تمرین، درست موعد اجرا، نصیب یک نوازنده می‌شود، تنها به این دلیل که خداوند او را دختر آفریده است...

به گزارش خبرنگار ایمنا، انتشار گستردۀ تصویری که دختر نوازندۀ ارکستر اصفهان را حسرت‌زده، در حال تماشای نوازندگی مردان گروه در کنار سالار عقیلی نشان می داد، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را به پاسخ گویی در مورد مسئله ای واداشت که مدت هاست بدون وجود هیچ آیین نامه ای در اصفهان اجرا می شود: "ممنوعیت نوازندگی بر صحنه به دلیل زن بودن"

در حاشیۀ جشنوارۀ موسیقی فجر بود که سید عباس صالحی، در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص مسئلۀ ممانعت از اجرای بانوان عضو ارکستر ملی اصفهان گفته بود: " اگر مسئله‌ای خلاف دستورالعمل و رویۀ عمومی باشد مورد نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست و همکاران من در وزارتخانه حتما پیگیر قضیه خواهند بود. به هر حال اجرای صحنه‌ای برای بانوان‌ همان مسیری است که در همه استان‌ها باید با یک رویه عمل شود. قطعا از نظر ما حضور نوازندگان خانم روی صحنه کنسرت‌های ارکسترال اشکالی ندارد و همه جا هم باید با همین رویه نسبت به حضور هنرمندان خانم روی صحنه اقدام کنند. در حوزه تک نوازی هم ما دستورالعمل‌هایی داریم که در همه جای کشور به صورت یکسان وجود دارد. به هر ترتیب من از آقای حسینی به عنوان معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌خواهم دستورالعمل‌های مربوط به اجرای زنده بانوان نوازنده در اجراهای صحنه‌ای شهرستان‌ها به صورت کاملا شفاف تدوین شود. ضمن اینکه همه مدیران ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها نیز بر اساس این دستورالعمل کارها را انجام داده و پای این داستان باقی بمانند. به هر حال ما در این حوزه گفتگوهای زیادی نیز انجام داده‌ایم و امیدوارم با جدیت آقای حسینی این دستورالعمل‌ها به صورت واحد در تمامی استان‌ها اجرایی شود".

در اصفهان نیز پرویز طاهری، معاون فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به این سخنان واکنش نشان داد و به رسانه ها در خصوص ممانعت از حضور بانوان نوازنده در کنسرت سالار عقیلی اینگونه توضیح داده بود: "در این کنسرت تقاضایی برای نوازندگی بانوان نبوده است. شخصی که برای گرفتن مجوز به ارشاد مراجعه کرده است فقط حضور بانوان را در گروه کُرال درخواست کرده است. در بخش مجموعه قوانین در بخش ارکستر به خصوص ارکسترهای بزرگ منعی برای حضور بانوان نداریم و امسال در کنسرت های آقایان شاهزیدی و عقیلی در بخش کُرال به بانوان مجوز داده شد. در خصوص موسیقی پاپ قضیه فرق می کند. در موسیقی پاپ بر اساس آلبوم موسیقی که قرار است اجرایی شود نوازندگان معرفی می شوند، اما در اصفهان برای ارکسترهای ملی و بزرگ منعی برای حضور بانوان نداریم".

طاهری در پاسخ به این سوال که آیا نوازندگی بانوان در کنسرت های پاپ بر روی سن اشکال دارد یا خیر؟ تاکید کرده بود: "در این زمینه آیین نامه ای وجود ندارد و در حال حاضر نیز موردی از نوازندگی بانوان در اصفهان نداشته ایم، اما آنچه که مسلم است در مورد ارکسترهای ملی است که بانوان نیز می توانند بر روی سن نوازندگی کنند. فصل الخطاب ما دستورالعمل وزارتخانه است. "

کلی گویی وزیر ارشاد و متابعت ارشاد اصفهان از این فصل الخطاب، ما را برآن داشت تا از عضو گروه ارکستر اصفهان جویای چند و چون اجرای زنان بر صحنه شویم. "المیرا رحمانی" نوازنده ای است که تصویرش در پشت پرده صحنه اجرای "سالار عقیلی" در اصفهان منتشر شده است؛ رحمانی از سال ۸۹ تاکنون به عنوان نوازنده ویولن سل با ارکستر ملی اصفهان همکاری می کند، او در گفت و گو با ایمنا می گوید: مسئله ممنوعیت خانم ها برای نوزاندگی بر روی صحنه سال هاست که به عنوان دغدغه ای برای بانوان نوازنده ساز مطرح است و متاسفانه هنوز راه حلی برای آن اندیشیده نشده است.

این هنرمند ادامه می دهد: زمانی که از اجرای یک کنسرت موسیقی در اصفهان به ما خبر می دهند، استرس و نگرانی ممنوعیت حضور ما بر صحنه در کل گروه ایجاد می شود، برای به روی صحنه بردن یک اجرا مدت ها تمرین می کنیم و در نهایت، در شب اجرا می گویند که نمی توانیم بر روی صحنه حاضر شویم.

او می افزاید: البته برخی از کنسرت ها تاکنون در اصفهان از این ممنوعیت مستثنی شده و توانسته اند مجوز حضور بانوان نوازنده بر روی صحنه را دریافت کنند. مثلا کنسرتی که در کاخ موزه چهلستون به رهبری شهبازیان اجرا شد با حضور چند نوازنده زن به روی صحنه رفت. در سال ۹۵ هم که با سالار عقیلی در اصفهان اجرا داشتیم تعداد محدودی از خانم ها مجوز نوازندگی داشتند، آن هم به شرطی که لبه استیج ننشینند و جایشان در ردیف های عقب گروه تعیین شود. در کنسرت امسال هم برای نوزاندگی ما بر روی صحنه مجوز داده نشد و ما هم ناچار شدیم به عنوان هم‌خوان در گروه کُر همکاری کنیم.

این هنرمند با بیان اینکه هنوز بعد از گذشت چند سال به این رویه عادت نکرده است، می گوید: امیدوارم این مسئله به زودی برطرف شود، چون هیچ دلیل موجه و معقولی از سوی مسئولان برای این ممنوعیت مطرح نشده است.

کد خبر 335230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.