۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۳
ایران در آستانه پیری

سن سالمندی در ایران آغاز شده و این در حالی است که هنوز زیرساخت های لازم برای نگهداری سالمندان و همچنین آموزش های لازم برای مراقبت از این قشر در جامعه ارایه نشده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، افزایش جمعیت سالمندی در کشورها امری انکار ناپذیر است و این موضوع از سوی کارشناسان و مسئولان بهداشت و درمان به عنوان یک شاخص مثبت یاد می شود، آنها معتقدند افزایش سرانه بهداشت و درمان موجب رسیدن شماربیشتری از جمعیت به سن سالمندی می شود.

براساس نتایج آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن که در سال ۱۳۹۵ در کشور انجام شد، جمعیت کل کشور برابر ۷۹ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۲۷۰ نفر بوده است. میانه سنی در کشور برابر ۳۰ سال و میانگین سنی افراد جامعه برابر ۳۱.۱ سال است.

سازمان ملل در مطالعات خود با توجه به متوسط امید به زندگی در سطح جهان، شروع سن سالمندی را ۶۰ سالگی لحاظ می‌کند. از جمعیت کل کشور در سال ۱۳۹۵، هفت میلیون و ۴۱۴ هزار و ۹۱ نفر را جمعیت ۶۰ ساله و بیشتر تشکیل می‌دهند. به عبارت دیگر ۹.۳ درصد جمعیت کشور سالمند هستند که۷۲.۴  درصد آنان در مناطق شهری و ۲۷.۶ درصد در مناطق روستایی سکونت دارند.

۱۵۰۰ سالمند در ۳۳ مرکز اقامتی سالمندی

در واقع با تغییر الگوی جمعیت که در حال رخ دادن است، امروزه افزایش سالمندی یک موضوع جهانی است و کشور ما و به ویژه شهر اصفهان هم از این امر مستثنی نیست. آمارها حاکی از آن است که در آینده جمعیت سالمندان افزایش پیدا می کند.

سید اصغر فیاض،  معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان در خصوص وضعیت سالمندان اصفهان به خبرنگار ایمنا گفت: استان اصفهان با داشتن ۱۰.۳ درصد جمعیت بالای ۶۰ سال، دارای ۳۳ مرکز اقامتی سالمندی است که ۱۵۰۰ سالمند را در خود جای داده است. این ۳۳ مجموعه در قالب بخش‌های خصوصی، خیریه‌ای و هیات امنایی فعالیت دارند و به صورت میانگین می توان گفت جمعیت موجود در این مراکز بین ۳۰ تا ۴۰۰ نفر در نوسان است.

وی تاکیدکرد: مجوزهای مراکز نگهداری سالمندان را بهزیستی صادر می کند و به تبع این موضوع، نظارت بر آنها هم از سوی بهزیستی است که در شهرستان‌ها هم ادارات شهرستانی بر عملکرد آنها نظارت دارند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان با تاکید بر اینکه سالمندان امروزه با بیماری‌ها و مشکلات بسیاری روبه رو هستند، گفت: آلزایمر، دیابت، افسردگی و بیماری‌های استخوانی از جمله بیماری‌هایی است که سالمندان با آنها روبه رو بوده و متاسفانه برخی خانواده‌ها در نگهداری آنها دچار مشکل می شوند.

وی خاطرنشان کرد: پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ میلادی ۳۰ درصد جامعه سالمند باشد و برای سال‌های آینده صرفا مراکز اقامتی سالمندان جوابگو نخواهد بود، لذا برای آمادگی برای سال‌های آینده که با موج افزایش سالمندان روبه رو خواهیم بود، باید در تمام مجموعه‌های خصوصی و دولتی برنامه‌ریزی‌های ساختاری برای خدمت‌رسانی به جامعه سالمندان آینده به وجود آید.

فیاض با اشاره به اینکه سالمندی به سه دسته سالمند جوان، میانسال و کهنسال تقسیم می‌شود، گفت: باید توجه داشت که تکریم سالمندان تنها وظیفه دو دستگاه بهزیستی و کمیته امداد نیست، تکریم سالمندان و خدمات به آنها باید در تمام دستگاه‌ها انجام شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود شش هزار سالمند در استان اصفهان تحت پوشش بهزیستی هستند، اضافه کرد: برای سالمندان خدماتی در قالب مستمری، خدمات بیمه‌ای، خدمات مددکاری، کمک‌های بلاعوض، خدمات ویزیت در منزل و خدمات توانبخشی (واکر، عصا، ویلچر و ...) و یارانه مراکز اقامتی ارایه می‌شود.

 بنیاد فرزانگان؛ مامنی برای سالمندان ایران 

از سوی دیگر باید دانست با توجه به اینکه کشور به سمت و سوی سالمندی پیش می رود، سیاستگذاری ها در جامعه باید بر این اساس انجام شود. ایجاد بنیاد فرزانگان هم در همین راستا بوده و به منظورحفظ جایگاه سالمندان، توانمندسازی و توانمندکردن سالمندان به فعالیت می پردازد.

بنیاد فرزانگان با هدف جلب مشارکت سالمندان، اعضای خانواده و افراد داوطلب و خیر، در کنار حمایت ها و مساعدت های مالی دولت در جهت تکریم سالمندان و ارایه خدمات به آنها در استان های مختلف تشکیل شده و سالمندان می توانند با عضویت در این مراکز از حمایت های ویژه برخوردار شوند.

راه اندازی چنین بنیادهایی مستلزم گرفتن مجوز از سازمان بهزیستی است و هم اکنون ۲۸ بنیاد فرزانگان در کشور فعالیت دارد که با افتتاح ۱۴ مرکز دیگر، مجموع این بنیادها افزایش می یابد.

زهره ملایی، کارشناس مسئول شورای سالمندان بهزیستی استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در مورد روند ارایه خدمات به سالمندان در بنیاد فرزانگان استان اصفهان اذعان کرد: طرح ایجاد بنیادهای فرزانگان بهزیستی از سال ۱۳۹۰ از طریق شورای ملی سالمندان که متولی آن سازمان بهزیستی است به استان ها ابلاغ شده است. این بنیادها زیرمجموعه شورای ملی سالمندان هستند که در حال حاضر در شهر اصفهان یک بنیاد در حال فعالیت است و چند بنیاد دیگر نیز از طریق شورای سالمندان استان برای اخذ مجوز فعالیت اقدام نموده تا با اخذ مجوز و تاسیس بنیاد بتوانند در این بخش به فعالیت بپردازند.

وی درباره فعالیت این بنیادها تصریح کرد: بنیادها تشکل های پویای مردمی است و اعضای آن شامل همه سالمندان ۶۰ سال به بالا و بازنشستگان دستگاه های دولتی است که با هدف حفظ سلامت و توانمندسازی سالمندان مشغول به فعالیت است. اکنون در بنیاد سالمندان اصفهان دو هزار نفر عضویت دارند که از این تعداد حدود ۶۰ درصد را بانوان  و ۴۰ درصد را آقایان تشکیل می دهند و کارهایی را که به آنها محول شده، انجام می دهند.

ملایی با بیان اینکه برآورد آمار سالمندان در استان حدود ۹ درصد از کل جمعیت استان است که  ۴۳۰ هزار نفر را شامل می شود، خاطرنشان کرد: هدف از تشکیل بنیادها پر کردن اوقات فراغت و توانمندسازی سالمندان با تاکید بر مشارکت جامعه و مشارکت همگانی مردم است. اکنون فعالیت های بنیادها در قالب فعالیت هایی از جمله فعالیت های آموزشی، آموزش سلامت ویژه سالمندی، آموزش های ابتدایی سواد آموزی و نویسندگی و کتاب خوانی برای سالمندان انجام می شود.

وی تاکید کرد: علاوه بر فعالیت های مذهبی، تدریس قرآن، سخنرانی، مداحی، زیارت و... در حوزه حقوقی هم سالمندان با قوانین آشنا شده و می توانند مطالبات خودشان را ارائه دهند. در بخش هنری بهره مندی سالمندان از سینماها، تئاتر و نمایشگاه ها است و در حوزه ورزشی بیشتر درباره اردوهای ورزشی  و برگزاری مسابقات ورزشی در بنیاد فعالیت می شود.

شیب سالمندی در اصفهان تندتر از میانگین کشوری است 

شقایق حق جوی جوانمرد، رییس بنیاد نخبگان استان اصفهان نیز درباره روند سالمندی استان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا  اظهار کرد: طبق تعریف سازمان ملل افراد بعد از ۶۰ سالگی در آستانه سالمندی قرار می گیرند و از سن ۶۰ تا ۷۵ سال را سالمند جوان و از ۷۵ تا ۹۰ سال را سالمند پیر و از ۹۰ سال به بالا را کهنسال می نامند.

وی تصریح کرد: معاونت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که متصدی بهداشت و سلامت استان است به خوبی و با دقت پایش وضعیت سالمندان را در دستور کار قرار داده است. سالمندی در همه جای جهان رخ می دهد و وضعیت ارایه خدمات سلامت درهمه جای جهان افزایش پیدا کرده و توانستیم جلوی مرگ و میر را در سنین پایین تر بگیریم و با داروهای جدیدی که کشف شده طول عمر در جهان افزایش پیدا کرده است.

حق جوی جوانمرد با تاکید بر اینکه در ایران هم سن سالمندی شروع شده است، بیان کرد: در برخی از کشورهای آمریکایی و اروپایی این مساله زودتر شروع شده بود، اما در ایران هم سن سالمندی شروع شده است و اکنون بر اساس اعلام مرکز آمار ایران حدود ۹.۲ درصد از جمعیت ایران سالمند هستند که حدود هشت میلیون نفر را در بر می گیرد.

وی اضافه کرد: پیش بینی می شود که تا سال ۲۰۲۰ میلادی جمعیت سالمندان ایران ۱۰ درصد باشد و سال ۲۰۵۰ این آمار  به حدود ۳۰ درصد برسد. در حال حاضر وقتی میانگین پیشرفت جمعیت سالمند را در استان اصفهان به نسبت معدل کشوری بررسی می کنیم، چنانچه این آمار در کشور ۹ درصد است در اصفهان ۱۱ درصد می شود و در واقع روند سالمندی در اصفهان کمی بیشتر از روند سالمند کشور پیش می رود.

رییس بنیاد نخبگان استان اصفهان اظهار کرد: در این زمینه باید پیش بینی های متعددی را در نظر گرفت، نکته حایز اهمیت این است که هزینه های سلامت در گروه سالمندان کمی بالا است و ضروری است که مکانیزم های مدیریتی در این زمینه اندیشیده شود که این هزینه افزایش یافته در زمینه سلامت سالمندان با چه ساز و کارهایی باید تامین شوند.

وی با بیان اینکه تربیت نیروی انسانی موثر برای ارایه مراقبت های ویژه به گروه سالمندان امری ضروری است،تاکید کرد: در دنیا سبک های زندگی تغییر یافته و کارهای بسیار پیشرفته ای انجام می شود و از سوی دیگر پیشرفت تکنولوژی های متفاوت در کشورهای دیگر شرایط را برای زندگی مناسب سالمندان فراهم کرده است. آینده ای که برای سالمند در نظر داریم، آینده ای است که سالمند در آن عزت مند و مستقل است و این برنامه به سلامت سالمندان کمک می کند.

به گزارش ایمنا؛ با توجه به اینکه قشر سالمند جزو اقشار آسیب پذیر جامعه بوده و نیازمند توجه ویژه هستند، بایدبا فرهنگ سازی نسبت به حذف باور ناتوانی سالمندان و نهادینه کردن این باور که سالمندان ناتوان نیستند، تلاش شود.با ایجاد ساختارها می توان شرایط خاصی برای سالمندان فراهم کرد تا فعالیت بدنی مناسب داشته باشند و با روحیه سالم تر و پرنشاط تری بتوانند سالمندی بهتری را تجربه کنند و برای دستیابی به این امر از مراکز ویژه خدمات به سالمندان، ورزشگاه ها، مراکز تغذیه، مراکز مشاوره و موارد دیگر می توان استفاده کرد و لزوم پیش بینی این ساختارها برای جمعیت سالمند اهمیت دارد.

کد خبر 335177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.