چرا همسران به یکدیگر بی اعتماد می شوند؟!

"اعتماد" محور اصلی رابطه‌ زوجین و ایجاد احترام و صمیمیت بین آنها است، کم رنگ شدن اعتماد بین زوجین موجب بروز آسیب هایی در زندگی شده و پایه های مستحکم زندگی را سست می کند. چنانچه در زندگی زوجین، اعتماد وجود نداشته باشد، کم کم از یکدیگر دلسرد می شوند و حتی ممکن است منجر به جدایی و طلاق شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در زندگی مشترک، داشتن اعتماد به همسر بدان معنا است که او را در ابعاد اخلاقی، رفتاری، رازداری و تربیت فرزندان فردی متعهد دانست و بدون شک و تردید با او زندگی کرد و  یکی از مهمترین عواملی که برای دست یافتن به اعتماد متقابل لازم است، وجود صداقت و پرهیز از پنهان کاری در زندگی زوجین است.

ضروت اعتماد در روابط همسران

سید محمدسجاد زاده، کارشناس مسایل اجتماعی با تاکید به ضرورت اعتماد در روابط همسران به خبرنگار ایمنا گفت: بی اعتمادی به همسر در زندگی زوجین در اثر فقر، بی توجهی و عدم رسیدگی عاطفی به وجود می آید و ممکن است که زندگی همسران از هم فرو نپاشد، اما این بی اعتمادی بین آنها پیوسته وجود خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: به جرات می توان گفت که ستون اعتماد در روابط زن و شوهر اهمیت دارد و چنانچه بلور اعتماد ترک بر دارد به آسانی جبران پذیر نخواهد بود. تجربه نشان داده به طور یقین در روابط همسرانی که به دلیل وقوع اتفاقاتی که بین آنها بوده و به همدیگر بی اعتماد شده اند و در این بین تصمیم زود هنگام برای طلاق نتیجه خوبی به دنبال ندارد.

کارشناس مسایل اجتماعی توضیح داد: بی اعتمادی سم مهلکی برای پایداری خانواده است، ممکن است زوجین به زندگی ادامه دهند، اما هر روز به بی اعتمادی و پنهان کاری های همدیگر فکر می کنند.

سجاد زاده که معتقد است خانواده اعتماد را مانند ستونی برای تداوم زندگی مشترک می داند و چنانچه این ستون با بی اعتمادی سست شود به سهولت موجب فروپاشی زندگی می شود، گفت: اعتماد بنیان خانواده بوده و راز پایداری خانواده در اعتماد بین همسران است. 

 وی تاکید کرد: منشا بسیاری از بی اعتمادی ها در زندگی زوجین، عدم شکل گیری زوجیت است، در واقع پنهان کاری و دروغ در زندگی نشان می دهد که زوجیت و همدلی صمیمانه بین زن و شوهر وجود ندارد. در صورتی که همدلی و احساس صمیمانه بین زوجین پیش آید،  بسیاری از مشکلات آنها حل می شود، باید همسران برای یکدیگر حریم و حرمت قائل شده و به نیازهای همدیگر اهمیت دهند.

سجاد زاده اضافه کرد: خود خواهی، دورغ گفتن، مداخله دیگران و پنهان کاری زمینه ساز بی اعتمادی همسران است.

آسیب شناس اجتماعی با تاکید بر تاثیر فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در کاهش اعتماد بین همسران،  خاطر نشان کرد: استفاده غیر منطقی از  فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، اعتماد بین زن و مرد را کاهش داده  و آسیب هایی را به زندگی وارد می کند و چنانچه پایه های خانواده لغزنده باشد در مدت زمان کمی فرو می ریزد.

وی با اشاره به اینکه ایجاد روابط جدید در ذات شبکه های اجتماعی وجود دارد، تصریح کرد: در حقیقت ذات شبکه های اجتماعی بر پایه ایجاد یک ارتباط جدید است و همین اتفاق برای بسیاری از زوجین امری نگران کننده می شود که همسرشان با چه کسی ارتباط برقرار می کند.

سجاد زاده یادآور شد: در شکل گیری ارتباط جدید چنانچه همسران مطمئن شوند که نوع ارتباطات در شبکه های اجتماعی، ارتباط سالمی است در این صورت نگرانی آنها کم می شود، از سوی دیگر باید دانست که بهترین و مطمئن ترین انسان ها هم در معرض لغزش و اشتباه قرار دارند، چنانچه همسران به نوع ارتباطات طرف مقابل شان در شبکه های مجازی اعتماد داشته باشند، به طور یقین بخش زیادی از نگرانی های آنها در زندگی مشترک حل می شود.

روابط فضای مجازی را از هم پنهان نکنید

این کارشناس آسیب های اجتماعی در توصیه به زوج ها خاطر نشان کرد: باید همسران روابط فضای مجازی را از همدیگر پنهان نکنند و این روابط را به روابط واقعی با خانواده و همسر ترجیح ندهند ضمن اینکه نسبت به ساعت استفاده از شبکه های اجتماعی حساس بوده و زمان مناسب در نظر بگیرند.

وی احتیاط در استفاده از شبکه های اجتماعی را مهم دانست و بیان کرد: امروز شبکه های اجتماعی زمینه بسیار مساعدی برای بسیاری از ارتباطات ناسالم بین زن و مرد را فراهم می کند، ضروری است که همسران به این نکته توجه کنند که امروزه در دنیایی زندگی می کنند که اثر شبکه های اجتماعی در زندگی مشهود است و روابط زوجین را از رابطه سالم خارج کرده و موجب افزایش حس بی اعتمادی بین همسران می شود.

این آسیب شناس اجتماعی تاکید کرد: باید سعی کنیم ستون های پایدار خانواده را تقویت کنیم و هر چه قدر که روابط عاطفی و احساسی در زندگی قوی تر شود، میزان آسیب دیدن خانواده از شبکه های اجتماعی کاهش پیدا می کند.

لزوم میانه روی در  استفاده از فضا مجازی

مجتبی ناجی، معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایمنا گفت: جهان امروز، عصر تاخت وسایل ارتباط جمعی است، امکانات الکترونیکی و پیشرفت وسایل ارتباطی در یک نگاه به توسعه ارتباطات اجتماعی و بین فردی منجر می شود و از نگاه دیگر چنانچه این تکنولوژی به طور مناسب در زندگی زوجین استفاده نشود باعث بروز آفت ها و آسیب ها می شود.

وی تاکید کرد: روابط برخی از همسران در دنیای واقعی محدودتر است و به ارتباطات مجازی و چت کردن روی می آورند و در واقعیت ارتباط چت کردن حاوی پتانسیلی است که باید به آن توجه کرد که مورد سوء استفاده قرا نگیرد.

ناجی توضیح داد: این نوع ارتباطات به خاطر ویژگی هایی از جمله مخفیانه بودن برای افراد به طور پنهانی است و دوم به علت ویژگی گمنام بودن فرد در اوان ورود، هویت خود را تغییر داده و احتمال فریب کاری و کلاهبرداری بسیار است.

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان تاکید کرد: لازمه تعادل محیط های مجازی برخورداری از مهارت های فنی و فناوری است، در صورتی که  ساعت های اختصاصی همسران در ارتباطات مجازی منجر به کاهش روابط واقعی آنها شود، آسیب زا خواهد بود. اهمیت تعادل و میانه روی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بدان معنا است که از ارتباطات فضای مجازی بهره مند شده و در عین حال از  ارتباطات واقعی نیز درحد متعادل برخوردار شوند.

به گزارش ایمنا، در زندگی صنعتی امروز با پیشرفت تکنولوژی،  فضای مجازی روز به روز در حال توسعه بوده و تبادل اطلاعات در این فضا گسترش پیدا کرده و برقراری امنیت در این فضا از اهمیت بالایی برخوردار است. از سویی باید بدانیم که ماهیت فضای مجازی آسیب پذیر بودن آن است، رعایت نکات ایمنی در این فضا برای خانواده ها و به ویژه زوج های جوان برای مصون ماندن از آسیب های این فضا از اهمیت زیادی برخوردار است.

نکته حایز اهمیت دیگر اینکه  نداشتن آشنایی کامل خانواده‌ها با فضای مجازی و نوع استفاده آنها از این فضا، از چالش های زندگی امروزی است، مشغول شدن بیش از اندازه در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، ارتباط زوج‌ها را کم رنگ می‌کند. در واقع استفاده افراطی این گروه از زوجین از فضای مجازی و گشت و گذار بیش از اندازه آنها در فضای مجازی موجب سردی عاطفه آنها و کاهش گفت و گو تعاملت واقعی در زندگی مشترک شان می شود. ‌

کد خبر 335140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.