۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹
یک پنجم جمعیت در حاشیه!

شهرضا– یکی از معضلاتی که از دهه‌های پیش در شهرضا آغاز شده و اکنون به عنوان یک چالش مهم فراروی مسئولان اجرایی این شهرستان قرار گرفته، حاشیه نیشینی و ایجاد سکونتگاه‌های غیررسمی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، مردمانی که پیش از این خانه و کاشانه و سر و سامانی در دیار خود داشتند، اگر روستانشین بودند یا عشایر، زندگی خوبی داشتند و با کشت و زرع و دامپروری روزگار می‌گذراندند، در مدت کوتاهی همه زندگی شان عوض شد، هرچه کاشتند و برداشتند باز هم کفاف مخارج زندگی را نمی‌داد، برخی از کشاورزان بخشی از زمین‌های کشاورزی و برخی دیگر دام‌های خود را فروختند تا شاید بتوانند دوام بیاورند، اما نشد تا اینکه چوب حراج بر باقیمانده زندگی زده و سرمایه اندکی فراهم کردند و راهی شهر شدند به امید آن که کاری با درآمد بهتر پیدا کنند.

غصه آن‌ها نان بود...

به شهر رسیدند، زندگی شهرنشینی نه تنها راحت‌تر نبود، بلکه در هزار توی شهرها صدها مشکل پیش پا وجود داشت که تنها حلّال آن‌ها پول بود، اما روستانشینی و عشایری که تمامی سرمایه‌اش حاصل فروش زمین‌های کشاورزی یا گوسفندانش بود، نمی‌توانست در این غوغای شهری کاری از پیش ببرد، اما راهی برای بازگشت نداشت، لاجرم باید در گوشه‌ای دورتر از شهر سرپناهی دست و پا می‌کرد.

خانه‌ و خانه‌‎هایی که این روستاییان و عشایر در کنار شهرها ساختند کم کم زیاد شد تا اینکه همسایگان جدیدی نیز به آن‌ها اضافه شدند؛ شهرنشینانی که به علت گرانی قیمت زمین و خانه نمی‌توانستند در هسته مرکزی شهر سرپناهی برای خود یا فرزندانشان پیدا کنند نیز به جمع آنان پیوستند.

سالیانی گذشته و همه این ساخت و سازها به بدنه اصلی شهر وصل شد، ساکنان این مناطق که امروزه از آن‌ها به عنوان «حاشیه‌نشین» یاد می‌شود با هزاران مشکل کوچک و بزرگ از عدم واگذاری انشعاب آب، برق و گاز تا نبود آسفالت و راه مناسب دست و پنجه نرم کردند.

توسعه نامتوازن مانع ارایه خدمات

رحیم جافری، شهردار شهرضا در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، اظهار کرد: شهرضا یکی از نخستین شهرهای کشور است که دارای شهرداری شده است، از سوی دیگر این شهرستان یکی از شهرهای باستانی کشور محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات مهم حوزه مدیریت شهری در شهرضا، توسعه نامتوازن شهری است که مانع ارایه خدمات مناسب به برخی از شهروندان شده است.

شهردار شهرضا گفت: طرح بازآفرینی سکونتگاه‌های غیررسمی شهرضا به عنوان یکی از چهار شهر استان اصفهان و یکی از ۱۲ شهر کشور به تصویب رسید.

جافری همچنین با تلاش برای احیای بافت تاریخی شهرضا، اظهار کرد: ۳۴۰ هکتار بفت فرسوده در شهرضا وجود دارد، در حالی که یک چهارم جمعیت شهرضا در سکونتگاه‌های غیررسمی و یک پنجم جمعیت شهرضا در مناطق حاشیه‌ای زندگی می‌کنند.

وی با بیان اینکه یک دهم مساحت شهرضا شامل ۲۶۳ هکتار در مناطق غیررسمی قرار دارد، تصریح کرد: جمعیت شهری شهرضا کمتر از ۲۰۰ هزار نفر است و مزایایی همچون اعطای سهمیه قیر به آن تعلق نمی‌گیرد به همین دلیل تعداد زیادی از معابر مناطق حاشیه‌ای در وضعیت نامناسبی قرار دارد.

شهروندان قربانی تعارض قوانین

اما غلامحسین جعفری، معاون شهرسازی شهردار شهرضا مخالفت شورای عالی شهرسازی ایران با الحاق ۵۱ هکتار ساخت و سازهای انجام شده حاشیه‌ای به حریم شهری شهرضا را مانع از ارایه خدمات مناسب به ساکنان این مناطق عنوان کرد و گفت: این طرح پیش از این در شورای برنامه ریزی و توسعه استان به ریاست استاندار اصفهان به تصویب رسیده بود.

معاون شهرسازی شهردار شهرضا ادامه داد: مخالفت شورای عالی شهرسازی با الحاق ۵۱ هکتار بافت حاشیه‌ای به حریم شهری شهرضا در حالی است که مجلس شورای اسلامی در مصوبه شماره ۷۳۲۴۷۲۷ مورخ ۱۲ تیرماه ۱۳۹۶ به ادارات خدمات رسان اجازه واگذاری انشعاب به ساکنان این مناطق را داد، اما این مصوبه با ماده هشت قانون حفظ کاربری اراضی و باغات مغایرت دارد.

جعفری گفت: در چنین شرایطی شهرداری تکلیف خود را نمی‌داند و مسئولان باید این تعارض قانونی را با اصلاح طرح جامع شهری شهرضا به نفع ساکنان مناطق حاشیه‌ای حل کنند.

چهار درصد بافت فرسوده استان در شهرضا قرار دارد

منصور فخاران، رییس اداره عمران و بهسازی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان اظهار کرد: ۱۱.۵ درصد از محدوده شهرضا جزء بافت ناکارآمد شهری است، در حالی که چهار درصد از بافت فرسوده استان در این شهرستان قرار دارد که نگران کننده است.

وی تصریح کرد: ستاد بازآفرینی در هر استان دارای ۲۷ عضو است و با استفاده از ظرفیت آن می‌توان برای بازسازی بافت فرسوده شهری اقدام کرد.

رییس اداره عمران و بهسازی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان ادامه داد: برای بازسازی بافت فرسوده و مناطق حاشیه‌ای باید کارگروه‌های تخصصی تشکیل شود تا از ظرفیت‌های استان، شهرستان و بخش خصوصی استفاده شود، البته پیش از آن باید طرح برنامه ریزی جامعی در این زمینه در شهرستان تدوین شود.

ضرورت استفاده از توانمندی اجتماعی برای حل معضلات حاشیه نشینی

فرهاد قلی زاده، مدیرکل دفتر نظارت بر امور اجریی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران اظهار کرد: بازآفرینی شهری بیش از نیمی از برنامه‌های انتخاباتی رییس جمهور را به خود اختصاص داد و به همین دلیل برنامه جامع ایشان در این زمینه آماده و در حال اجرا است.

وی ادامه داد: گزارش جلسات ستاد بازآفرینی که هر دو هفته یکبار برگزار می‌شود به رهبر معظم انقلاب تقدیم می‌شود و ایشان نیز از نزدیک فعالیت‌ها را پیگیری می‌کنند.

مدیرکل دفتر نظارت بر امور اجریی شرکت مادر تخصصی عمرن و بهسازی شهری ایران اظهار کرد: باید ظرفیت‌های شهرضا شناسایی و مسئولان اجرایی آن با استفاده از یافته‌های علمی برای رفع این نیازمندی‌ها تلاش کنند.

قلی زاده گفت: تا زمانی که به نفت درآمدهای حاصل از آن تکیه کنیم، نمی‌توانیم سایر منابع درآمدی کشور و راه‌های توسعه آن را شناسایی و مورد استفاده قرار دهیم.

وی با تأکید بر ضرورت احیای بافت فرسوده و بازآفرینی سکونتگاه‌های غیررسمی شهرضا، اظهار کرد: هراندازه برای این منظور سرمایه گذاری کنیم، اما برای رونق و رواج روابط اجتماعی در این گونه مناطق اقدامی انجام نشود، سودی ندارد.

 مدیرکل دفتر نظارت بر امور اجریی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، اشتغالزایی را یکی از مهمترین اهداف بازآفرینی سکونتگاه‌های غیررسمی دانست و افزود: شهرضا یکی از قطب‌های صنایع دستی در استان اصفهان است، بنابراین باید با ایجاد رونق در این بخش برای اشتغالزایی اقدام شود.

قلی زاده تأکید کرد: مسئولان شهرضا باید راه‌های جذب توریست در این شهرستان را شناسایی کنند و با ارایه برنامه بلند مدت و میان مدت برای حل مشکلات اقتصادی اقدام کنند.

وی با تأکید بر ضرورت اجرای طرح‌های محله محور در شهرضا برای احیای سکونتگاه‌های غیررسمی، گفت: توسعه مشارکت اجتماعی و ایجاد حساسیت برای رفع مشکلات با استفاده از ظرفیت مردم، یکی از مهمترین اصولی است که باید مورد توجه مدیران شهرستان قرار گیرد.

مدیرکل دفتر نظارت بر امور اجریی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران اظهار کرد: لازم است از سازمان‌های مردم نهادی که توان مدیریت طرح‌های بازآفرینی سکونتگاه‌های غیر رسمی را دارند حمایت شود تا جریان اداره امور در این زمنیه در قالبی منسجم و برنامه‌ریزی شده اجرا شود.

کد خبر 335124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.