آمریکا بر رقابت با چین و روسیه تمرکز می‌کند

وزیر دفاع آمریکا، اعلام کرده است که در استراتژی دفاعی جدید آمریکا، این کشور به جای مبارزه با تروریسم، بر رقابت با قدرت‌های بزرگ به عنوان نقطه کانونی امنیت ملی آمریکا متمرکز خواهد بود.

به گزارش ایمنا و به نقل از بی بی سی، جیمز ماتیس گفت: آمریکا در حال از دست دادن برتری نظامی خود در حوزه‌های مختلف است و باید بودجه نظامی خود را بالا ببرد تا بتواند برای جنگ آماده شود.

ماتیس خواهان تامین بودجه دفاعی درخور برای وزارتخانه خود شد و از اعضای کنگره خواست از کاهش بودجه اتوماتیک در این زمینه پرهیز کنند.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا به دنبال تقویت بودجه دفاعی کشور است و در بودجه پیشنهادی خود به کنگره درخواست افزایش ۱۰ درصدی بودجه دفاعی را مطرح کرده است. رییس جمهوری آمریکا می‌خواهد با کاهش بودجه بخش‌های دیگر مثل کمک‌های خارجی این افزایش بودجه را تامین کند. این اولین بار است که دولت دونالد ترامپ سیاست‌های دفاعی خود را یکجا منتشر می‌کند.

سند استراتژی دفاعی آمریکا سندی عمدتا محرمانه است، اما خلاصه‌ای یازده صفحه‌ای از آن در وبسایت وزارت دفاع آمریکا منتشر شده است. تهدیدهای منتشر شده در این سند شباهت‌هایی به سند استراتژیک باراک اوباما دارد، اما اولیت‌های این تهدیدها متفاوت است و بخش علنی آن چین و روسیه را در راس تهدیدها علیه امنیت ملی آمریکا قرار داده است.

در استراتژی دفاعی تازه آمریکا آمده است چین و روسیه به طور خاص چندین سال است به دنبال توسعه توانایی‌های نظامی خود و به چالش کشیدن توان نظامی آمریکا هستند.

به گفته معاون وزیر دفاع آمریکا این استراتژی تغییر بنیادینی در نگاه دفاعی آمریکا دارد که می‌گوید باید به اساس اولویت دادن به آمادگی برای جنگ به ویژه با قدرت‌های بزرگ بازگشت.

وزیر دفاع آمریکا نیز در سخنرانی روز جمعه خود گفت: «ما به کارزار خود علیه تروریسم ادامه می‌دهیم اما رقابت با قدرت‌های بزرگ کانون تمرکز امنیتی ملی ما خواهد بود.»

او همچنین به ایران و کره شمالی به عنوان کشورهایی اشاره کرده که از نظر آمریکا ثبات منطقه‌ای و جهانی را بر هم می‌زنند.

خلاصه منتشر شده استراتژی دفاعی آمریکا به دنبال بزرگتر و آماده‌تر کردن قدرت نظامی آمریکا و تقویت ائتلاف نظامی این کشور با متحدان خاورمیانه‌ای و آسیایی این کشور است. این استراتژی در عین حال از ایده آماده کردن نیروهای نظامی آمریکا برای جنگ از پایگاه‌های نظامی کوچک‌تر و پراکنده‌تر و همین‌طور سرمایه‌گذاری در تجهیزات روباتیک و مدرنیزه کردن تسلیحات هسته‌ای و موشکی آمریکا حمایت می کند تا برای احتمال مقابله نظامی با چین یا روسیه آماده باشد.

کد خبر 335118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.