یک ماه هم به افراد پر درآمد حقوق ندهید/حادثه سانچی مصیبت دردناکی برای ملت ایران بود

امام جمعه اصفهان گفت: از دولت می‌خواهم حتی اگر با کمبود بودجه مواجه است، حقوق کارگر، کارمند و پرستار را عقب نیندازد، یک ماه حقوق کسانی که حقوق‌های زیاد می‌گیرند را ندهید، ببینید چه می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیت الله سیدیوسف طباطبایی نژاد در خطبه های نماز جمعه این هفته اصفهان اظهار کرد: امام علی (ع) در خطبه متقین صفاتی را برای اهل تقوا بیان می کند و می فرماید، اهل تقوا کسانی هستند که روز را با ترس به شب می رسانند و شب را با شادی به صبح می رسانند. روز را با ترس به شب می رسانند چون خداوند متعال به آنها دستور داده که از غافلان نباشند و همواره می ترسند در روز کارهایی کرده باشند که از یاد خداوند غافل باشند و شب را با شادی به صبح می رسانند به خاطر لطفی که خداوند به آنها انجام داده و یک روز دیگر عمر به آنها عطا کرده و خدماتی در راه خدا انجام دهند. انشاالله خداوند آنچنان به ما توفیق دهد که از غفلت ها وحشت داشته و شکرگزار نعمات خداوند باشیم.

وی افزود: خداوند می فرماید کسانی که از جن و انس از یاد و آیات ما غفلت دارند جهنم برای آنها آماده شده است. کسانی که عقل دارند، اما عقلشان درست کار نمی کند، چشم دارند اما حقیقت را نمی بینند و گوش دارند، اما حقایق را نمی شنوند. اینها همانند چهارپایان و بلکه بدتر هستند و اینها افرادی هستند که از عنایات، آیات و یاد خدا غافل اند.

طباطبایی نژاد  گفت: یکی از مواردی که باعث غفلت انسان از خدا می شود، رفیق بد است. انسان اثرپذیر است و موجودی است که خیلی چیزها مانند محیط خانه، پدر و مادر، استاد، معلم و مدرسه بر افکار و عقل او اثر می گذارد و او را تغییر می دهد و یکی از مهم ترین این موارد دوست است. لذا تعداد زیادی از روایات در مورد دوست یابی است. خوب است انسان دوست و رفیق داشته باشد، اما انتخاب دوست بسیار مهم تر است. دوست بد اثر بالایی روی انسان می گذارد و از نظر علمی هم ثابت شده که خیلی چیزها روی عقل و آداب فرد اثرگذار است و تجربه و مشاهدات هم این موضوع را ثابت می کند.

هر انسانی که از حدود خود عدول کند، ظلم کرده است

امام جمعه اصفهان خاطر نشان کرد: در آیات ۲۷ تا ۲۹ سوره فرقان آمده است که روز قیامت روزی است که ظالم دو دست خود را می گزد و می گوید ای کاش با پیامبر، امت پیامبر و متدینین دوست می شدم و رابطه برقرار می کردم. وای بر من، ای کاش با فلانی دوست نمی شدم که مرا از یاد خدا غافل کرد، در حالی که اهل ذکر بودم.

وی افزود: در این آیه منظورخداوند از ظالم هر انسانی است که از حدود خود عدول کند و هر کاری که خلاف عدل انجام شود، ظلم است. به فرموده امام علی (ع) یکی از انواع افراد ظالم کسی است که به مافوق خود ظلم کند و از او اطاعت نکند.به فرموده حضرت سلیمان انسان ها را می توان با هم فکرهایشان سنجید. امام علی (ع) نیز می فرماید اگر انسانی را نمی شناسی و نمی دانی دینش چیست، به دوستانش نگاه کن. اگر دوستانش اهل دین هستند، خودش نیز دیندار است و اگر دوستانش به دین خدا نبودند، آن شخص نیز بهره ای از دین خدا ندارد.

امام جمعه  اصفهان تصریح کرد: در روزهای گذشته ۳۲ نفر از خدمتگزاران به کشور و سربازان گمنام امام زمان (عج) در حادثه دردناک کشتی نفتکش سانچی به شهادت رسیدند. در روایت داریم دو شخص ثواب شهادت می برند، اولی غریق و دیگری شخصی که زیر آوار بماند. این حادثه مصیبت دردناکی برای همه ملت ایران بود که آن را به خصوص به خانواده های آنها تسلیت می گویم و امیدوارم خداوند به بازماندگان صبر دهد.

مردم هم برای هوای پاک تلاش کنند

طباطبایی نژاد گفت: امروز، روز هوای پاک است. مسئولیت هوای پاک تنها با دولت ها نیست و مردم نیز باید برای آن تلاش و از استفاده از وسایل نقلیه دودزا خودداری کنند. بارها به پلیس تاکید کرده ام که جلوگیری از تردد موتورسیکلت های دودزا نباید مقطعی باشد. متاسفانه برخی اتومبیل های دولتی و اتوبوس ها نیز دودزا هستند. اصفهان که روزی مقصد بیشتر گردشگران بود، امروز دومین شهر آلوده کشور است و همه باید همت کنیم تا مشکل آلودگی هوای شهر اصفهان رفع شود.

وی با اشاره به روز غزه مطرح کرد: باریکه غزه تنها ۴۰ کیلومتر طول و ۱۰ کیلومتر عرض دارد که یک بار توسط رژیم اشغالگر قدس اشغال و توسط فلسطینی ها آزاد شد. رژیم صهیونیستی بارها به این گذرگاه حمله کرده، اما با ایستادگی فلسطینی‌ها، حریف آنها نشده است. رژیم صهیونیستی ادعا دارد از نظر تسلیحات جنگی دومین کشور مجهز دنیا است و دنیا باور نمی‌کرد غزه بتواند ۲۲ روز مقابل این رژیم مقاومت کند و پس از جنگ ۳۳ روزه با حزب‌الله لبنان، این دومین شکست رژیم صهیونیستی بود. البته ۷۰۰۰ نفر در جنگ ۲۲ روزه کشته و زخمی شدند، اما ایستادگی کردند و این همان دستورات اباعبدالله الحسین (ع) است که در گذشته به آن عمل نمی‌کردند، اما با هدایت ایران متوجه شدند که باید بایستند حتی اگر کشته بدهند.

وی تصریح کرد: مناسبت بعدی، ۲۹ دی ماه سالروز راهپیمایی میلیونی علیه دولت بختیار در روز اربعین بود. بختیار حتی هواپیمایی کشور را اشغال کرده بود تا از ورود امام خمینی (ره) جلوگیری کند، اما راهپیمایی مردانه مردم بدن آن دولت پوشالی را به لرزه درآورد. همچنین به اول بهمن ماه، سالروز اعدام انقلابی حسنعلی منصور که در تلاش برای تصویب قانون کاپیتولاسیون بود، نزدیک می‌شویم و یاد شهید بخارایی که منصور را به درک واصل کرد گرامی می‌داریم.

امام جمعه اصفهان افزود: پنجم جمادی‌الاول سالروز ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار است. شاید علت نامگذاری این روز این باشد که ایشان در کربلا از علی بن الحسین (ع) پرستاری می‌کرد، اما مقام حضرت زینب به خاطر چیزی بالاتر از پرستاری از یک فرد است و ایشان پرستار و پاسدار قیام عاشورا بود.

طباطبایی نژاد گفت: از دولت می‌خواهم حتی اگر با کمبود بودجه مواجه است، حقوق کارگر، کارمند وپرستار را عقب نیندازد چون اسلام می‌گوید تا عرق کارگر خشک نشده است، حق و حقوق او را بپردازید. یکی از کارهای اشتباه، عقب انداختن حقوق کارگران است چون یک کارگر کار دیگری ندارد و همین مسائل زمینه‌ساز برخی اغتشاشات می‌شود. یک ماه حقوق کسانی که حقوق‌های زیاد می‌گیرند، حقوق وزرا، وکلا و قضات را ندهید، ببینید چه می‌شود.

وی افزود: صدای خود را به مسئولان رسانده‌ام و امیدوارم این سخنان نیز به گوش مسئولان برسد. البته اقدامات خوبی در زمینه بهداشت و سلامت انجام شده است، اما برداشتن سنگ بزرگ وقتی نتوانیم آن را بزنیم، اشتباه است و در یک طرح باید همه جوانب در نظر گرفته شود.

امام جمعه اصفهان تصریح کرد: باید خط و خط بازی را کنار بگذاریم. امیدوارم سرعقل بیاییم، ضربه زدن به کشور و انقلاب بس است. در انتصابات دقت کنیم و هر شخصی که لیاقت دارد، متعلق به هر خط و خطوطی است نگه داریم و افراد بی‌لیاقت را برکنار کنیم.

کد خبر 335073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیدحسن طباطبایی مبارکه IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    0 0
    سلام و دردود بر حضرت ایت الله طباطبایی نژاد از سخنان شما بسیار تقدیر و تشکر می نمایم