نقش بی‌بدیل مردم لنجان در دفاع مقدس

لنجان-جانشین قرارگاه منطقه‌ای سیدالشهدا(ع) گفت: مردم شهرستان لنجان در دوران دفاع مقدس نقش بسیار ارزنده‌ای را داشتند و سرداران و شهدای فراوانی را تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، سردار محمدتقی امینی ظهر امروز در آیین بزرگداشت ۲۹ دی، روز حماسه و ایثار شهرستان لنجان اظهار کرد: مردم شهرستان لنجان در دوران دفاع مقدس نقش بسیار ارزنده‌ای را داشتند و سرداران و شهدای فراوانی را تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی کردند.

وی عملیات کربلای پنج را یکی از موفق‌ترین عملیات‌های دوران دفاع مقدس دانست و افزود: عملیات کربلای پنج یکی از پیچیده و سخت ترین نبردهای دوران جنگ تحمیلی و هشت سال دفاع مقدس محسوب می‌شود چراکه پیش از آن عملیات کربلای چهار انجام گرفته بود و از نظر اجتماعی مردم ایران منتظر یک پیروزی بزرگ و سرنوشت‌ساز در جنگ بودند.

جانشین قرارگاه منطقه‌ای سیدالشهدا(ع) تصریح کرد: در عملیات کربلای چهار قرار بود غواصان خط شکن با عبور از رودخانه اروند، وارد خطوط عراقی‌ها شده و پس از شکستن استحکامات خط دفاعی نیروهای عراق، موج دوم نیروهای ما در تک اصلی پیشروی را به سمت بصره ادامه دهند که این عملیات با شکست مواجه شد.

وی ادامه داد: با توجه به شکست عملیات کربلای چهار و سنگینی شرایط پس از آن ضرورت انجام عملیات دیگری را ایجاب می‌کرد و بر همین اساس عملیات کربلای پنج برنامه‌ریزی شد عملیاتی که از جنبه نظامی ‌و سیاسی بسیار ارزشمند و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود تا آثار نامطلوب عدم فتح کربلای چهار جبران شود.

امینی اضافه کرد: در این میان نباید فراموش کرد فاصله عملیات کربلای پنج با کربلای چهار کمتر از ۲۰ روز بود و  از سوی دیگر سرعت عمل در این عملیات نقش تعیین کننده‌ای را در موفقیت عملیات داشت و شاید این عملیات، اولین عملیاتی بود که با کمتر زمان ممکن اجرا شد.

وی عنوان کرد: باید توجه داشت عملیات کربلای پنج در یکی از سخت‌ترین مناطق اجرایی شد و این عملیات یکی از خونین‌ترین عملیات‌های دفاع مقدس بود که رزمندگان اسلام با تمام قدرت خود به میدان آمده بودند تا از موانع نفوذ ناپذیر دشمن عبور کنند اما نباید فراموش کرد در عملیات کربلای پنج، عملیات بسیار سنگین و فرصت استراحت محدود بود.

جانشین قرارگاه منطقه‌ای سیدالشهدا(ع) خاطرنشان کرد: در عملیات کربلای پنج از زمین و آسمان آتش می‌بارید و بمباران عراقی‌ها لحظه‌ای متوقف نمی‌شد، اما استقامت، شجاعت و ایمان رزمندگان اسلام و فرزندان شما سرعت عمل از نیروهای عراقی گرفته شده بود و در این عملیات ۴۵ نفر از فرزندان شهرستان لنجان از جمله سردار محمدعلی شاهمرادی به درجه رفیع شهادت نایل آمد که این مسئله کوچکی نیست.

وی با بیان اینکه باید قدر خون شهدا را بدانیم، افزود: جوانان ما باید بدانند که شهدا و ایثارگران ما با کمترین تجهیزات در مقابل دشمن تابه دندان مسلح ایستادگی کردند و در عملیات کربلای پنج با لباس ساده غواصی ۱۰ کیلومتر طول مسیر رودی که مین‌گذاری شده بود عبور کنند و همت بالای شهدا باعث پیروزی در این عملیات سرنوشت ساز بود.

امینی تصریح کرد: یکی از راه‌های انتقال فرهنگ ایثار و شهادت برگزاری یادواره‌های شهداست چراکه اینگونه مراسم‌ها پیام شهیدان را از یک نسل به نسل دیگر منتقل کرده و کشور را در برابر توطئه‌های دشمنان واکسینه می‌کند.

وی استکبارستیزی و ولایت‌پذیری از ویژگی‌های بارز شهدا دانست و ادامه داد: امروز به دلیل رشادت‌های شهدا و ایثارگران ما در دفاع مقدس دندان طمع دشمنان در جنگ نظامی علیه میهن اسلامی کشیده شد و امروز دشمن قادر نیست به ایران حمله نظامی داشته باشد چراکه آنها سناریوهای ما را در جنگ تحمیلی، جنگ سوریه و جنگ عراق مورد تحلیل و مطالعه قرار داده‌اند و به خوبی میدانند توان مقابله با نظام مقدس جمهوری اسلامی را نخواهند داشت.

جانشین قرارگاه منطقه‌ای سیدالشهدا(ع) گفت: بر همین اساس امروز دشمن از هر فرصتی استفاده می‌کند تا نقش‌های شوم خود را اجرایی کند و آنچه مانع دشمن و اعمال شیطانیِ اوست، وجود روح شجاعت، فداکاری و ایمان در ملت است که با برگزاری یادواره شهدا باید تقویت شود.

کد خبر 335057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.