قانون شهرداریها جوابگوی نیازهای فعلی نیست

شهردار اصفهان گفت: لازم است قانون شهرداریها اصلاح شود، زیرا این قانون جوابگوی نیازهای فعلی شهرها نیست.

به گزارش ایمنا و به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، قدرت الله نوروزی در گردهمایی شهرداران استان اصفهان که با حضور معاون عمران و توسعه شهری و روستایی وزارت کشور در تالار شهروند برگزار شد، اظهارکرد: متاسفانه در کلان شهر اصفهان طی سالیان گذشته هیچ پروژه ای بزرگی به بهره برداری نرسیده، به طوری که پروژه مترو مربوط به ۱۷ سال پیش و طرح احیای میدان امام علی (ع)  مربوط به ۱۴ سال گذشته است.

 وی با بیان اینکه شهرداری تعدادی زیادی نیروی مازاد دارد، افزود: در نظام حقوق اداری ایران پنج نوع استخدام تدوین شده، این در حالی است که در شهرداری ۱۳ مدل نیرو وجود دارد.

شهردار اصفهان با انتقاد از پیگیری نشدن تعیین تکلیف حقوق شهرداران و بازنشستگان در کمیسیون اجتماعی مجلس اظهارکرد: متاسفانه این مهم در مجلس رها شده و حتی قرار بوده برای نیروهای مجوز دار آزمونی در اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شود، اما متاسفانه این آزمون برگزار نشد و هنوز این نیروها در بلاتکلیفی به سر می برند.

وی با اشاره به ابلاغ چارت جدید شهرداریها گفت: در این چارت برخی از سازمانها همانند نوسازی و بهسازی و سازمان عمران در هم ادغام می شوند این در حالی است که این دو سازمان از دو جنس متفاوت هستند و هیچ سنخیتی با هم ندارند، این چارت حساب شده نیست.

نوروزی تاکید کرد: لازم است چارت با هماهنگی شهرداریها واقع بینانه بازنگری و بررسی شود در غیر این صورت این چارت متروکه خواهد ماند.

وی به مطالبات شهرداری استان اصفهان از دولت اشاره و تصریح کرد: ۴۷۱ میلیارد تومان به جز عوارض آلایندگی باید دولت به شهرداریهای استان اصفهان پرداخت کند که بیش از ۶۰ درصد این مبلغ مربوط به شهرداری اصفهان و مابقی مربوط به ۳۷ شهر دیگر استان است.

وی اتحادیه شهرداریها را بسیار کارآمدتر از سازمان شهرداریها دانست و بیان کرد: لازم است یک عزم ملی و همت برای تشکیل اتحادیه شهرداریها ایجاد شود، ۱۱۹ ماده در قانون شهرداریها وضع شده که ۶۴ ماده آن متروکه شده و کاربردی ندارد این در حالی است که۳۰۰ وظیفه بر عهده شهرداری است.

شهردار اصفهان با بیان این مطلب که  ۶۳ سال از تدوین قانون شهرداریها  می گذرد، تصریح کرد: لازم است قانون شهرداریها اصلاح شود تا منشا اثر شود، زیرا این قانون زمانی وضع شده که ۲۵ درصد مردم شهرنشین بودند، اما در حال حاضر بیش از ۸۵ درصد مردم شهرنشین هستند، لذا این قانون جوابگوی شهرداریها نیست.

 وی با بیان اینکه دولت عوارض ارزش افزوده را به عنوان مهمترین منبع درآمد پایدار این نهاد را به حساب خزانه سازمان شهرداریها واریز می کند، عنوان کرد: لازم است توزیع و مدل این عوارض مشخص و رقم و میزان شهرداریها از این عوارض تعیین شود تا شعار شفاف سازی تحقق یابد.

کد خبر 335011

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.