دانش آموز بابلی از سی وسه پل سقوط کرد

پل‌های تاریخی اصفهان شاهدان خاموش تاریخ این شهر هستند، شاهدانی که امروز را با دیروز  گره زده و برای همه مردم جهان خاطره آفریده‌اند. این پل‌ها امروز در پاره‌ای اوقات تبدیل به تهدید شده اند!

به گزارش خبرنگار ایمنا، پل‌های تاریخی اصفهان همواره زبانزد خاص و عام بوده و از دوران صفویه تا کنون به عنوان نمادی جهانی برای شهر اصفهان تلقی می شده است، این پل‌ها ظرفیتی هستند که سال‌هاست گردشگران داخلی و خارجی را به خود جذب کرده و برای بسیاری از مردم دنیا خاطرات خوبی را رقم زده است. اما این روزها برخی اتفاقاتی که بر روی سی و سه پل این پل پیشکسوت اصفهانی رخ می‌دهد، ناگوار است و ناگوارتر اینکه تکرار این اشتباهات هنوز مسئولان را بر آن نداشته که نسبت به ارایه راهکاری برای حل این معضلات گام بردارند.

خبر سقوط اسحاق ادبی، نوجوان ۱۷ ساله بابلی از سی و سه پل، دومین خبری است که طی چهار ماه اخیر و پس از اعلام خبر سقوط کودک پنج ساله از روی این پل رسانه‌ای شده و این در حالی است که بر اساس گزارشات مردمی تعدادی دیگر نیز از سی و سه پل سقوط کرده که این موارد رسانه‌ای نشده است.

اسحاق غروب سه شنبه از سی و سه پل سقوط کرد

اسحاق ادبی، دانش آموز نخبه‌ای است که به همراه دیگر همکلاسی‌هایش در مدرسه استعدادهای درخشان شهید بهشتی بابل تحصیل می‌کند و روز سه شنبه برای بازدید از بناهای تاریخی اصفهان به این شهر سفر کرده‌ است. عمو، پدربزرگ و مدیر مدرسه اسحاق در بیمارستان آیت‌الله کاشانی همراه او هستند. محمدرضا باباجانی، مدیر مدرسه استعدادهای درخشان شهید بهشتی بابل است که دانش آموزان را برای اردو به اصفهان همراهی کرده و هنگام وقوع حادثه با "اسحاق" بوده است؛ او در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مورد این حادثه می گوید: "عصر سه شنبه و هنگامی که دانش آموزان را برای بازدید از پل تاریخی سی و سه پل برده بودیم همه بچه‌ها یکجا جمع شده تا عکس بگیرند که اسحاق کمی به عقب حرکت کرده و از پشت به پایین پل سقوط کرده است."

 پس از این اتفاق و با حضور نیروهای اورژانس این دانش‌آموز به بیمارستان کاشانی منتقل و چون نیاز به عمل جراحی نداشته است در بخش مراقبت‌های ویژه بستری می شود. باباجانی در خصوص آخرین وضعیت "اسحاق" می گوید: "بر اساس گزارش پزشک معالج، حال عمومی اسحاق خوب است و در صورت اجازه پزشکان این دانش آموز را به بابل منتقل خواهیم کرد."

اگرچه آقاجانی تصریح می کند که شرایط ویژه برای تحصیل اسحاق فراهم می شود تا از دیگر دانش آموزان در حوزه درسی جا نماند. اما معتقد است: "در شهری جهانی مانند اصفهان که همواره شاهد حضور گردشگران است باید امنیت بازدید از بناهای تاریخی برای علاقه مندان فراهم باشد."

عقیل ادبی، پدربزرگ اسحاق، پس از اطلاع از حادثه به اصفهان آمده و مهندس شهرسازی است با انتقاد از عدم ایمن سازی مناسب پل‌های تاریخی اصفهان تاکید می کند: "اصفهان شهری توریستی است که مقصد اول همه گردشگران داخلی و خارجی است و باید بیش از گذشته نسبت به ایمن سازی بناهای تاریخی این شهر اقدام شود. درست است که شهروندان باید در هنگام عبور از پل نسبت به ایمنی خود توجه داشته باشند اما نباید از یاد برد که کودکان و جوانان پر انرژی نیز از روی این گذرگاه عبور می کنند و کنترل این افراد و حفظ ایمنی‌شان کار سختی است، ایمن سازی به گونه‌ای باشد که پل برای همه سنین امن باشد."

حال عمومی اسحاق ادبی، به گفته همراهانش مساعد است و به هوش آمده و به نظر می رسد صدمه ای که در این حادثه دیده است، بهبود می یابد با این حال این سوال پیش می آید که برای مراقبت از جان بازدید کنندگان از پل های تاریخی مانند سی و سه پل، با توجه به طرح ناکام نصب جان پناه و بازخوردهای منفی آن میان کارشناسان و میراث دوستان که پس حادثه سقوط یک دختربچه دیگر  در آبان ماه سال جاری اتفاق افتاد، باید چه چاره ای اندیشید؟

مجبور به ایمن سازی سی و سه پل هستیم

فریدون الهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در پاسخ به این سوال با ابراز تاسف از وقوع این حادثه به خبرنگار ایمنا می گوید: ما موافق ایمن سازی پل‌های تاریخی اصفهان هستیم و بر این باوریم با توجه به اتفاقات اخیر باید این ایمن سازی هر چه زودتر انجام شود؛ باید هر چه زودتر طرحی را با سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری آماده و اجرایی کنیم.

الهیاری معتقد است با توجه به اینکه طرح قبلی که نصب حفاظ بر دهانه‌های بالایی پل بود از سوی کارشناسان و فعالان حوزه  میراث فرهنگی به دلیل آثار نامناسب زیبایی بصری و ایجاد آسیب به بدنه پل رد شده است، باید طرحی برای ایمن سازی پل‌های تاریخی ایجاد شود که زیبایی بصری و بدنه بنا را مورد تهدید قرار ندهد.

وی با تاکید بر اینکه ما چاره‌ای جز ایمن سازی سی و سه پل نداریم، خاطر نشان می کند: سی و سه پل معبر عمومی است و باید ایمن سازی شود، در حال حاضر در بسیاری از کشورهای اروپایی ایمن سازی پل‌های تاریخی انجام شده است؛ در حال حاضر سه پیشنهاد برای ایمن سازی این پل ارایه شده که باید بیشتر بررسی شود.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان کارشناسان این سازمان برای ایمن سازی سی و سه پل الگوبرداری‌هایی را از روی نمونه‌های ایتالیایی انجام داده که باید با توجه به نوع کاربری پل‌ها این الگوها بومی سازی شود.

 به گزارش ایمنا، زخم‌های یادگارنویسی‌ هنوز بر پیکره سی و سه پل سنگینی می کند و برخی تاب نمی آوردند که زخم های ناشی از نصب نرده تن خسته این پل تاریخی را رنجورتر سازد اما از سوی دیگر نیز ایمنی جان انسان‌هایی که به هر دلیلی هنگام عبور از روی این پل تاریخی در خطر قرار می‌گیرد نیز روی دیگر سکه است که باید به آن توجه شود.

گزارش از: مریم یاوری، خبرنگار ایمنا

کد خبر 335009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میلاد IR ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
    0 0
    همه این موارد به اصطلاح رسانه ای هستند تا اقدام غیر حرفه ای و وندالیسم قانونی شهرداری و میراث رو نسبت به تعدی به ظاهر بنا موجّه جلوه بدهند ولی غافل از اینکه بسیار ناشیانه انجام دادند