تفکیک از مبدا؛ ضامن محیط زیست شهری

رشد جمعیت شهرنشینی و تغییر الگوی مصرف شهرنشینان، موجب شده تا سالانه صدها تن زباله در کشور تولید شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاید تصور کنید که زباله‌ها مواد بی مصرفی باشند، اما در واقع پسماندها، طلاهای کثیفی هستند که می توان از آنها در تولید برق و انرژی استفاده کرد؛ در این راستا برای کنترل زباله و به چرخه بازگرداندن آن نیاز به مشارکت همه مردم داریم، باید افکار عمومی را به سوی این طلای کثیف جلب کرد، زیرا در گام اول باید زباله در مبدا و در آشپرخانه تفکیک شود و این امر مستلزم همکاری همه مردم است.

در شهر اصفهان جمع آوری پسماند از سه طریق انجام می شود؛ جمع آوری از در منازل و مجتمع های تجاری، جمع آوری در ایستگاه ها و غرفه ها. جمع‌آوری پسماندهای خشک از در منازل  که هر ۷ روز یکبار انجام می‌شود؛ البته ایستگاه های ثابتی در سطح شهر تعبیه شده تا در طول  روز پسماندهای خشک قابل بازیافت را از شهروندان تحویل بگیرند.

با وجود تمهیداتی که از سوی شهرداری اصفهان برای تفکیک از مبدا اندیشیده شده، اما شهروندان از نحوه جمع آوری پسماند خشک ناراضی هستند، صدیقه حیدریان یکی از شهروندان ساکن در منطقه ۷ شهرداری اصفهان در این باره به ایمنا می گوید: تلاش شهرداری برای فرهنگسازی تفکیک از مبدأ پسماندها جای تقدیر دارد، اما به عنوان فردی که در این زمینه دغدغه دارم و به هیچ عنوان پسماندهای خشک حتی پوسته شکلات را هم درون سطل زباله نمی‌اندازم، از نحوه فعالیت خودروهای جمع آوری پسماندهای خشک راضی نیستم. خودروهای بازیافت شهرداری گاهی ۱۵ روز یکبار و گاهی هر ۳۰ روز یکبار به کوچه‌های اصلی محلات سر می‌زنند، اما وارد کوچه پس کوچه‌ها نمی‌شوند.

وی تصریح می کند: بی‌نظمی در جمع‌آوری پسماندهای خشک به حدی زیاد است که بسیاری از همسایگان ما از اینکه مواد بازیافتی خود را تفکیک کنند، پشیمان شده‌اند، زیرا حجم زیاد پسماندهای جمع آوری شده در منازل آنها آلودگی بصری ایجاد می‌کند.

عباس ابراهیمی دیگر شهروند اصفهانی است که از اقلامی که شهرداری به ازای دریافت پسماندهای خشک به شهروندان ارایه می‌کند، ناراضی است. "به خاطر دارم در ابتدای اجرای طرح جمع‌آوری مواد بازیافتی، شهرداری در ازای دریافت پسماندهای خشک کیسه‌های زباله ضخیم برای جمع آوری پسماندهای تر و کیسه های برزنتی برای جمع آوری اقلام بازیافتی به شهروندان ارایه می‌کرد، اما متأسفانه در حال حاضر کیسه‌های نایلونی که به میزان بسیار اندک در برابر حجم زیاد اقلام بازیافتی ارایه می‌شود، بسیار نازک و بی کیفیت هستند به طوری که هنگام گره زدن پاره می‌شوند!"

وی می افزاید: متصدیان جمع آوری بازیافت که پیمانکاران شهرداری به شمار می‌روند، در کوچه پس کوچه ها آژیر خودروها را برای رفع تکلیف روشن کرده و بلافاصله عبور می‌کنند، گویی رغبتی به جمع‌آوری پسماندهای خشک شهروندان ندارند و این موضوع باید توسط شهرداری بررسی شود، اگر خودروهای حمل پسماند به موقع و صحیح کار جمع‌آوری پسماندهای خشک را انجام دهند، دیگر شهروندان مواد بازیافتی خود را به افراد دوره‌گرد و برخی سودجویان صنعت بازیافت نخواهند داد.

احمد وکیلی از شهروندان ساکن در منطقه ۴ شهرداری اصفهان می گوید: جمع‌آوری پسماندهای خشک و بازیافت می‌تواند علاوه بر نجات محیط‌زیست از نابودی تدریجی، به اقتصاد شهر کمک کند، برای افزایش مشارکت مردم در تفکیک پسماندها باید سطح اطلاعات و آگاهی مردم در زمینه بازیافت افزایش یابد، یعنی مفهوم صحیح و کامل بازیافت باید به وضوح روشن شده تا نگرش‌ها تغییر کند.

اصفهان می‌تواند در تفکیک پسماند سرآمد دیگر شهرهای کشور شود

به گفته حمیدرضا پورعلاقه‌بندان، کارشناس مدیریت پسماند اصفهان در مقایسه با دیگر شهرها در تفکیک از مبدأ پسماندها پیشرو است، زیرا این فرایند از حدود ۲۰ سال پیش در اصفهان اتفاق افتاده است و در حال حاضر مردم به خوبی می‌دانند باید پسماندها را در دو بخش تر و خشک تفکیک و تحویل دهند.

وی می افزاید: علیرغم اینکه موضوع تفکیک از مبدأ پسماندهای خشک در بین شهروندان نهادینه شده است، اما هنوز بر اساس اعلام سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان در ۱۰۰۰ تن پسماند تری که در طول یک شبانه‌روز در شهر اصفهان جمع‌آوری می شود، حدود ۷۰ تن نایلون وجود دارد که با توجه به آلوده‌بودن آنها به زباله، امکان جداسازی وجود ندارد و این موضوع بسیار نگران‌کننده است.

این کارشناس مدیریت پسماند تاکید می کند: «نه» به کیسه‌های پلاستیکی موضوع بسیار مهمی است که باید همه نسبت به آن احساس مسئولیت کنند؛ اینکه برخی از مردم زباله‌های خود را در کیسه‌های متعدد نایلون قرار داده و سپس داخل کیسه اصلی زباله قرار می‌دهند، کار صحیحی نیست و تبعات زیادی را برای محیط زیست دارد، متأسفانه هنوز ۵ تن پت (بطری‌های نوشابه یا آب‌معدنی) داخل پسماندهای تر شهر اصفهان وجود دارد که تنها یک تن آن در خطوط تفکیک جداسازی می‌شود و البته ارزش کمتری نسبت به پتی که در مبدأ جدا شده، دارد، زیرا هزینه جداسازی پت‌ها بسیار قابل توجه است.

پورعلاقه‌بندان ادامه می دهد: شهروندان باید بدانند هر چیزی که خاصیت گندیدگی دارد مانند ته مانده غذاها، میوه و سبزی باید در سطل زباله ریخت و بقیه پسماندها از جمله کارتن و پلاستیک پسماند خشک و قابل بازیافت به شمار می رود، اگر این تفکیک در مبدا انجام شود، می‌توان ادعا کرد اصفهان در تفکیک پسماندها سرآمد دیگر شهرهای کشور است.

به گفتهپورعلاقه بندان تغییراتی در قراردادهای جمع آوری پسماندها ایجاد شده که بر اساس آن پیمانکار، پسماندهای خشک را همچون پسماند تر فرض کند و بابت جمع‌آوری آنها از شهرداری هزینه دریافت کند و آنها را در مرکز پردازش تحویل دهد، این عامل باعث شده پیمانکار نگاه اقتصادی برای جمع‌آوری نداشته باشد و افزایش حجم جمع آوری پسماندهای خشک را رقم بزند.

این کارشناس مدیریت پسماند با بیان اینکه در جمع‌آوری مواد بازیافتی، شهروندان گاهی با دیرآمدگی خودروهای مخصوص حمل پسماند خشک مواجه هستند که این موضوع باید توسط مسئولان اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان آسیب‌شناسی شود، می گوید: به نظر می‌رسد افزایش ایستگاه‌های ثابت جمع‌آوری پسماند می‌تواند راهکار خوبی برای رفع این مشکل باشد، البته این نافی مراجعه منظم و برنامه‌ریزی شده توسط شهرداری نیست، زیرا عده‌ای از شهروندان توان بردن پسماندها به ایستگاه‌های ثابت بازیافت را ندارند.

اگرچه به گفته وی با همه مشکلات اصفهان از نظر جمع‌آوری و پردازش پسماندها یکی از بهترین شهرهای ایران است اما تا نقطه مطلوب هنوز فاصله زیادی وجود دارد.

کیسه‌های زیست تخریب‌پذیر در اصفهان توزیع می‌شود

رییس اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان نیز در گفت و گو با ایمنا به راه‌اندازی ایستگاه‌های ثابت بازیافت در راستای توسعه فرهنگ تفکیک از مبدأ پسماند، کمک به محیط‌زیست اشاره و اظهارکرد: اولین سیاست‌گذاری‌ها برای راه‌اندازی ایستگاه ثابت شهر اصفهان از سال ۸۹  آغاز شد و در حال‌حاضر در مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان ۲۷ ایستگاه ثابت و ۴۹ ایستگاه سیار به صورت کانکس فعال هستند.

غلامرضا ساکتی با بیان اینکه برای جانمایی این ایستگاه‌ها، توزیع جمعیتی، دسترسی، امکان توقف خودروها و مراجعه راحت شهروندان در نظر گرفته شده است، می افزاید: درحال حاضر حدود ۳۵ درصد بازیافت سطح شهر اصفهان از طریق ایستگاه‌های ثابت و سیار و مابقی آن از طریق سیستم مراجعه به در منازل دریافت و به مرکز پردازش پسماند خشک شهر اصفهان منتقل می‌شود.

به گفته رییس اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان در روزهای عادی سال بین ۸۵ تا ۹۰ تن پسماند خشک از در منازل، ایستگاه های ثابت و مراکز تجاری‌ جمع‌آوری می‌شود که به صورت میانگین ۱۴/۱۴ درصد لاک، ۱۲/۳ درصد شیشه، ۶/۴ درصد پت، ۵/۴ درصد نان خشک، ۳۱/۲ درصد کارتن، ۵/۸ درصد کاغذ سفید، سه درصد فلزات و حلب روغن، ۱/۲ درصد آهن آلات، ۱/۴ درصد قوطی های آلومینوم رانی و آبمیوه، ۵/۱ درصد نایلون، ۱/۰ درصد فوم، ۵/۰ درصد کفش و دمپایی، ۱۰ تا ۱۱ درصد ضایعات مواد بازیافتی و ۵/۰ درصد پسماند الکترونیک است.

​ساکتی بیشترین نوع مواد بازیافتی در اصفهان را کاغذ و کارتن عنوان و تاکید می کند: نکته قابل توجه اینکه حدود ۱۲ درصد مواد داخل پسماندهای‌تر، مواد بازیافتی هستند که نیمی از آنها را نایلون‌ تشکیل می‌دهد و این موضوع باید فرهنگسازی شود که شهروندان کمتر از نایلون‌ استفاده کنند.

وی با ابراز خرسندی از اینکه تفکیک از مبدأ پسماند برای بسیاری از شهروندان تبدیل به وظیفه اجتماعی و ملی شده و شهروندان خود را مکلف می‌دانند مواد بازیافتی را برای کمک به محیط زیست تفکیک کنند، می گوید: بی شک با جداسازی پسماندها، فرایند تفکیک در کارخانه کمپوست بسیار راحت‌تر انجام می‌شود و درصدد هستیم در آینده‌ای نزدیک کیسه‌های زیست تخریب‌پذیر، کیسه‌هایی که تجزیه پذیر هستند و می‌توانند کمتر از دو سال تجزیه و به طبیعت بازگردند، را در ایستگاه‌های ثابت و سیار به ازای دریافت پسماندهای شهروندان توزیع کنیم.

رییس اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان معتقد است مردم باید به تفکیک پسماند نگاه فرهنگی داشته باشند نه درآمدی، تا فرایند کمک به طبیعت و محیط‌زیست به خوبی انجام شود، البته شهرداری اصفهان در ایستگاه‌های ثابت و سیار «اصفهان کارت» را فعال کرده تا مردم در مقابل ارایه پسماند خشک، اصفهان کارت خود را شارژ کنند، در آینده‌ای نزدیک نیز طرح‌های تشویقی بهتری ارایه می‌شود.

ساکتی با بیان اینکه طی هفت سالی که از راه‌اندازی ایستگاه‌های بازیافت گذشته در فرایند تفکیک و فرهنگسازی تغییرات خوبی در رفتار شهروندان اتفاق افتاده است، خاطر نشان می کند: با آگاه‌سازی و فرهنگسازی‌های انجام شده، امروزه شاهد هستیم که شهروندان به محیط‌زیست خودشان اهمیت می‌دهند و این مهم قابل تقدیر است.

به گزارش ایمنا، فرهنگسازی تضمین‌کننده برنامه‌های مدیریت پسماند است، زیرا تا زمانی که شهروندان به وظیفه خود در قبال تفکیک پسماند از مبدا عمل نکنند، مدیریت پسماند راه به جایی نمی‌برد.

کد خبر 334972

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.