لنجان دارنده رتبه ۸ باسوادی در کشور است

لنجان-مدیر آموزش و پرورش زرین شهر گفت: براساس آمار سرشماری سال ۱۳۹۵ شهرستان لنجان با ۹۸ درصد با سواد رتبه هشتم کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، ایرج شاهمرادی صبح امروز(پنج شنبه) در نشست شورای آموزش و پرورش زرین شهر اظهار کرد: سواد آموزی به بزرگسالان با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران در هفتم دیماه ۱۳۵۸ با فرمان حضرت امام خمینی )ره) در قالب سازمان نهضت سواد آموزی با دو هدف آموزش خواندن و نوشتن و همچنین تبدیل فرهنگ وابسته کشور به فرهنگ مستقل و خودکفا تشکیل شده و با حرکتی درخور توانست نرخ با سوادی کشور را از ۴۷.۵ درصد در سال ۱۳۵۵ به ۹۴.۷درصد در سال۱۳۹۵  ارتقاء دهد.

وی افزود: نهضت سواد آموزی طرح‌های متعددی را جهت با سواد کردن بزرگسالان ارایه کرده که در حال حاضر افراد بی سواد در محدوده سنی ۱۰ تا ۴۹ سال می‌توانند در دوره سواد آموزی شرکت کرده و در صورت قبولی مبلغ۱۴۴  هزار تومان پاداش دریافت کنند.

مدیر آموزش و پرورش زرین شهر تصریح کرد: این گروه از سواد آموزان می‌توانند به صورت خودآموز اقدام به آموزش کرده و از طرف نهضت سواد آموزی مبلغ ۷۲۰ هزار تومان سرانه آموزش دریافت کنند.

وی اضافه کرد: باید توجه داشت فعالیت‌های سواد آموزی از طریق واگذاری به بخش غیر دولتی به افراد حقوقی و حقیقی در حال اجرا است و فرهنگیان شاغل و بازنشسته می‌توانند در آموزش بزرگسالان مشارکت کرده و از مزایای مادی و معنوی آن بهره مند شوند.

شاهمرای ادامه داد: البته نباید فراموش کرد در گذشته بیشتر سوادآموزان، زنان خانه دار بودند، اما مشکلات خانه داری و نگهداری و پرورش فرزند، باعث افت تحصیلی یا حاضر نشدن آنها در کلاس درس شد که این موارد، انگیزه نوسوادان خانه دار را در ادامه تحصیل در کلاس‌های نهضت تضعیف می‌کند.

وی عنوان کرد: در کشوری که مهد علم و ادب است و مردم آن در سایه اسلام زندگی می‌کنند، طلب علم باید همواره به عنوان یک فریضه باشد و نباید هیچ یک از مردم ما از نعمت خواندن و نوشتن محروم باشد.

مدیر آموزش و پرورش زرین شهر خاطرنشان کرد: ما باید در برنامه‌ای دراز مدت فرهنگ کشور را به فرهنگی مستقل و خودکفا تبدیل کنیم و بر همین اساس باید امروز بدون از دست دادن وقت و بدون تشریفات خسته کننده برای مبارزه با بی سوادی با بسیج عمومی اقدام کنیم.

وی تصریح کرد: امروز باید به‌گونه‌ای عمل کرد که در آینده نزدیک هر کس سواد نوشتن و خواندن ابتدایی را آموخت، سواد رایانه، توانایی استفاده از مهارت های هفت گانه رایانه یاICDL  را نیز بیاموزد چرا که در قرن ۲۱، داشتن سواد خواندن و نوشتن، یا حتی اخذ مدرک دانشگاهی، دال بر با سواد بودن، فرد نیست.

شاهمرادی ادامه داد: نباید فراموش کرد تعریف کلاسیک سواد، توانایی خواندن و نوشتن بوده، اما براساس تعریف یونسکو، شخص با سواد فردی است که تمام پارامترهایی همچون سواد عاطفی، سواد ارتباطی، سواد مالی،  سواد رسانه و سواد آموزش و پرورش را دارا باشد از این رو باید تمام بی سوادان برای یادگیری و تمام افراد با سواد برای یاد دادن به میدان عمل وارد شوند.

وی یادآور شد: براساس آمار سرشماری سال،  ۱۳۹۵استان اصفهان دارای ۹۶.۹درصد با سواد در رده سنی ۱۰ تا ۴۹ سال  بوده، همچنین شهرستان لنجان با ۹۸ درصد با سواد در استان سومین جایگاه را به خود اختصاص داده و در کشور رتبه هشتم را کسب کرده است.

مدیر آموزش و پرورش زرین شهر تاکید کرد: تشکیل شورای پشتیبانی سواد آموزی، برگزاری جلسات تخصصی و انعقاد تفاهم نامه همکاری با سایر دستگاه‌ها و نهادها، شناسایی و جذب اولیاء کم سواد و بی سواد دانش آموزان از طریق واحدهای آموزشی منطقه، تقدیر از مدیران مدارس و معلمان و آموزش دهندگان فعال در زمینه سواد آموزی، ارتقا سطح باسوادی منطقه از ۹۷.۲ درصد در سال ۱۳۹۰به ۹۸درصد در سال۱۳۹۵ ، برگزاری مسابقات کشوری و استانی ویژه سواد آموزان و جذب ۷۴۰ نفر سواد آموز طی سه سال گذشته در دوره های سواد آموزی و انتقال از جمله مهمترین فعالیت‌ها و برنامه‌های صورت گرفته در حوزه سواد آموزی در شهرستان لنجان بوده است.

کد خبر 334962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.