پیوندهای دنیای اسلام نسبت به گذشته عمیق تر شده است

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه پیوندهای دنیای اسلام نسبت به گذشته عمیق تر شده است، گفت: در سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی شاهد بودیم که هیچ اختلافی بین کشورهای عضو وجود ندارد و همه با هم اتفاق نظر دارند.

به گزارش ایمنا، علی لاریجانی در اختتامیه سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی افزود: فضای مودت و دوستی در این اجلاس حاکم بود و من بر هیچ مساله ای در میان پارلمان های اسلامی اختلاف نظری ندیدم.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حتی در انتخاب دبیرکل که این بار به سنگال رسید همه کشورها با روحیه وحدت گرایانه آن را پذیرفتند.

لاریجانی اضافه کرد: این موضوع نشان می دهد در شرایط حساس امروز دنیای اسلام پیوندهای ما عمیق تر از گذشته شده است.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در شرایط جهانی و منطقه ای پرتحولی زندگی می کنیم، گفت: اگر به موضع گیری های ایالات متحده آمریکا در کمتر از یک سال گذشته نگاه کنیم می بینیم، چقدر مواضع آنان بی ادبانه و تند نسبت به مردم کشورهای مختلف جهان شده است و این مواضع نوعی نژاد پرستی است.

لاریجانی تصریح کرد: این مساله ساده ای نیست. در جنگ های صلیبی میلیون ها نفر کشته شدند؛ دیگر بشریت نمی خواهد جنگ های مشابه آن روزها را مشاهده کند.

رییس مجلس شورای اسلامی بیان داشت: حرف های ترامپ جنگ جدیدی را نشان می دهد و این خسارت بالایی برای کشورهای مختلف دارد؛ کشوری که داعیه حمایت از حقوق ملت ها را دارد نباید طوری حرف بزند که ملت ها را تحقیر کند، این به ضرر آمریکا است.

لاریجانی عنوان کرد: رفتاری که آمریکایی ها در سوریه دنبال می کنند نشان می دهد آنان نمی خواهند ماجرای تروریسم در منطقه خاتمه یابد.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دنیای امروز دچار توفان هایی است که کشورهای اسلامی باید با اتحاد و در کنار هم قرار گرفتن از آن عبور کنند و اختلافات را کنار بگذارند.

سازمان همکاری اسلامی بستری برای اختلافات از طریق گفت و گو

لاریجانی اضافه کرد: ممکن است بین کشورهای اسلامی در برخی مسائل اختلاف نظر باشد، ولی زمانی که می بینیم چنین دشمنی سازمان یافته ای با کشورهای اسلامی وجود دارد باید اختلافات را کاهش دهیم و روش های گفت وگو را در پیش گیریم.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این نشست این پیام را به ما رساند که ما برادر و همراه هستیم و می خواهیم اختلافات را از طریق گفت و گو حل کنیم و در سازمان همکاری اسلامی باید بستری برای این موضوع باشد.

لاریجانی عنوان داشت: پارلمان ها صدای ملت ها هستند و ما خوشحالیم که نمایندگان پارلمان ها با این صراحت سخن گفتند. صراحت سخن پارلمان ها طوری است که گاهی دولت ها هم نمی توانند سخن بگویند.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: رفتاری که آمریکایی ها نسبت به خود داشتند ظلم مضاعف بود و همه با صراحت آن را محکوم کردند و خواستار اقدام عملی در مقابل آن شدند.

لاریجانی اضافه کرد: این نشان می دهد نمایندگان پارلمان ها صدای مردم هستند و کار ما از امروز شروع شده است و باید به سمتی برویم که کار عملی در دفاع از خود ایجاد کنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه همکاری های اقتصادی میان کشورهای مسلمان نیز باید افزایش یابد، اظهار داشت: باید بپذیریم در زمینه همکاری های اقتصادی شاهد کاهش روابط میان کشورهای اسلامی بوده ایم.

لاریجانی عنوان کرد: این در حالی است که کشورهای اسلامی بسترهای خوبی دارند و پر از منابع انرژی و نیروی متخصص هستند. از این روز نیازمند هشیاری سیاسی در بین کشورهای اسلامی هستیم.

رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: کشورهای اسلامی قطب بزرگی هستند به شرطی که همکاری اقتصادی میان آنان مانند همکاری اقتصادی افزایش یابد.

رییس قوه مقننه اظهار کرد: ایران با آغوش باز همکاری با کشورهای اسلامی را سرلوحه کار خود قرار می دهد که امیدواریم کشورهای مختلف نیز در این راستا گام بردارند.

مبارزه با تروریسم باید سرلوحه اقدامات کشورهای مسلمان باشد

لاریجانی اضافه کرد: مساله تروریسم موضوع بسیار مهمی است تروریسم پدیده بسیار زشتی است که به حیثیت همه مسلمانان ضربه زده است و این پدیده عقبه فرهنگی و امنیتی دارد.

رییس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: برخی کشورها از این موضوع به عنوان ابزار استفاده می کنند که در راس آن آمریکایی ها هستند. تجربه نشان داده هر جایی که جنگ و اشغال باشد بعد از آن ما شاهد جریان های تروریسم هستیم.

لاریجانی به حضور جریان های تروریستی در افغانستان، عراق، لیبی بعد از جنگ های این کشورها اشاره کرد و گفت: نظامی گری عامل گسترش جریان های تروریستی است، از این رو ما مخالف نظامی گری هستیم همه باید یک صدا باشیم و جلوی جریان های تروستی را بگیریم.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: کشورهای مختلف در سال های اخیر از تروریسم ضربه سنگینی خورده اند که از این کشورها میان به سوریه و عراق اشاه کرد.

لاریجانی بیان کرد: ما باید بپذیریم تروریسم پایان نیافته است تروریست ها جنبش مهاجر هستند و از جایی به جای دیگر می روند و برای مسلمانان زحمت ایجاد می کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: ما باید نیروهای امنیتی در کشورهای اسلامی را الزام کنیم در مبارزه با تروریسم با هم همکاری کنند.

لاریجانی بیان کرد: ایران در این زمینه آمادگی دارد و در راستای مبارزه با تروریسم باید وفاق وجود داشته باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: این تصور کودکانه است که برخی می توانند از تروریسم به عنوان ابزار استفاده کنند. این اشتباه است زیرا تروریست ها زمانی که فربه شدند و امکانات مالی به دست آوردند ساز خود را می زنند زیرا آنان فکری متحجرانه دارند.

منبع: ایرنا

کد خبر 334951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.