آب کافی برای همه اراضی کشاورزی اصفهان نداریم

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: برای آبیاری اراضی کشاورزی استان اصفهان شش میلیون و ۵۲۵ هزار متر مکعب نیاز است اما کل این میزان در سال های اخیر به حدود ۴۲۰۰ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

مهرداد مرادمند در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به مساحت اراضی کشاورزی استان اصفهان، اظهار کرد: ۵۶۴ هزار هکتار یا معادل ۵.۳ درصد از مساحت استان را اراضی کشاورزی تشکیل داده است.

وی افزود: با توجه به محدودیت های منابع آب طی سال های اخیر حدود ۳۲۵ هزار هکتار آن تحت کشت زراعی و باغی قرار گرفته‌است.

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به تعداد شاغلان بخش کشاورزی استان افزود: حدود ۱۵۸ هزار و ۷۱۴ نفر معادل ۱۱.۳ درصد از شاغلان استان را فعالان حوزه کشاورزی تشکیل داده‌اند.

کاهش آب مورد نیاز کشاورزی

مرادمند با اشاره به حجم آب قابل تأمین برای کشاورزی، گفت: در سال های آبی نرمال معادل شش میلیون و ۵۲۵ هزار متر مکعب آب برای استان وجود دارد و از این میزان حدود ۵۰۹ هزار و ۲ میلیون متر مکعب از منابع زیر زمینی و ۳ میلیون و  ۱۴۳ هزار مترمکعب از منابع سطحی تامین می شود اما کل این میزان در سال های اخیر به حدود ۴۲۰۰ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

وی با اشاره به ۵۶۴ هزار هکتار اراضی زراعی استان، گفت: در سال زراعی ۹۵-۹۴ حدود ۲۶۰ میلیون و ۸۲۳ هزار هکتار معادل ۴۶.۲ درصد به کشت محصولات زراعی اختصاص یافت که ۲۳۲ میلیون و ۱۵۹ هزار هکتار مربوط به زراعت کشت های آبی و ۲۸۶ هزار و ۶۴ هکتار مربوط به کشت دیمی است، همچنین میزان تولید انواع محصولات زراعی از این سطوح حدود ۳ میلیون و ۵۷۵ هزارتن است.

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به محصولات زراعی استان، ادامه داد: در تولید گلرنگ رتبه نخست، مینی تیوبر سیب زمینی رتبه نخست، پیاز رتبه پنجم، سیب زمینی رتبه سوم، ذرت علوفه ای رتبه ششم، جو رتبه ششم و خربزه رتبه چهارم کشوری را به خود اختصاص داده ایم.

مزیت کشت های گلخانه ای

مرادمند به کشت گخانه‌ای استان اشاره کرد و گفت: از مهمترین مزایای کشت ­های گلخانه ­ای می­ توان به افزایش عملکرد در واحد سطح، افزایش راندمان مصرف آب، امکان تولید محصول سالم و اشتغال­زایی بالا در واحد سطح اشاره کرد.

وی افزود: سطح زیر کشت محصولات گلخانه‌­ای مانند سبزی، صیفی، گل و گیاه زینتی و ... برابر ۱۵۴ هزار و ۵ هکتار و میزان تولید سالیانه سبزی و صیفی گلخانه ای استان بالغ بر ۲۲۵ هزار تن است.

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اضافه کرد: با توجه به این رقم تولیدات گلخانه ای استان اصفهان رتبه سوم کشوری را به‌خود اختصاص داده است، همچنین میزان تولید سالانه گل شاخه بریده حدود ۵۲ میلیون شاخه است و گل های نشایی-فصلی با تولید ۳۴ میلیون نشاء رتبه چهارم کشور را به‌خود اختصاص داده و در زمینه تولید گل شب بو نیز استان رتبه نخست کشور را دارا است.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال ۱۳۹۲ تاکنون تعداد هزار و ۱۰۰ دستگاه تراکتور در بخش کشاورزی اضافه شده است، گفت: همچنین ۴۲ دستگاه کمباین و ۲۶۸ هزار و ۴ دستگاه ادوات کشاورزی با استفاده از تسهیلات مکانیزاسیون وارد بخش کشاورزی شده که باعث افزایش شاخص درجه مکانیزاسیون به میزان  ۴.۷ درصد و شاخص ضریب مکانیزاسیون به میزان ۰.۳۳ اسب بخار شده است.

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اضافه‌کرد: توزیع تسهیلات خرید ماشین های کشاورزی و ادوات و تجهیزات کشاورزی از محل اعتبارات خط اعتباری مکانیزاسیون سال ۹۵ از دیگر اقداماتی بوده که منجر به تجهیز و نوسازی ماشین ها و ادوات کشاورزی به میزان ۶۰۴ دستگاه، تراکتور ۳۰۶ دستگاه و کمباین ۹ دستگاه شده است.

مرادمند، توسعه شبکه های آبیاری و زهکشی، آبیاری تحت فشار، تجهیز و نوسازی اراضی، بازسازی و مرمت قنوات، اجرای عملیات آب و خاک تعاونی تولید، تسطیح دقیق لیزری و لوله گذاری را از دیگر اقدامات بهبود کشاورزی در سال ۹۵ عنوان کرد.

افزایش اشتغال با توجه به فرآوری محصولات

وی با اشاره به فرآوری و نگهداری از محصولات کشاورزی، گفت: یکی از فعالیت های موثر در بخش کشاورزی فرآوری و نگهداری از محصولات کشاورزی و حمایت از ایجاد و گسترش صنایع تبدیلی، فرآوری محصولات تولیدی با توجه به فسادپذیری بالای برخی از آنها، فصلی بودن تولید و غیرقابل مصرف بودن اکثر محصولات بدون فرآوری است. با توجه به این موضوع علاوه بر کاهش ضایعات، با جذب مواد خام کشاورزی و انجام فرآوری می توان محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر تولید کرد و همچنین زمینه اشتغال بیشتری را نیز فراهم ساخت.

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به ترویج و آموزش علوم کشاورزی که زیربنای رشد و توسعه کشاورزی است، گفت: از مهمترین عوامل دستیابی به توسعه پایدار کشاورزی نیروی انسانی دانا و توانا و تاثیر گذار در بخش کشاورزی است. بنابراین در جهت ارتقاء سطح دانش آگاهی، بینش و مهارت مخاطبین، باید بر مبنای علم ترویج کشاورزی که مهم ترین اصل آن انجام فرآیندی فعالیت های ترویجی و آموزشی است اقدامات لازم را به عمل آورد.

مرادمند اضافه کرد: بهبود روش های موجود و انتقال یافته های جدید تحقیقی و آموزش روش ها و تکنولوژی های جدید کشاورزی، توانمندسازی شرکت های خدمات مشاوره‌ای، فنی و مهندسی کشاورزی با اعزام اکیپی متشکل از کارشناس ترویج و نظام مهندسی به شهرستان ها و برگزاری جلسه مشترک با حضور مدیر و مسئول ترویج و مسئولین مراکز جهاد کشاورزی از اقدامات سازمان در این راستا بوده است.

کد خبر 334934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.