چینی‌ها راه فرار مردم از ایران‌خودرو و سایپا/رونق خرید خودروهای دست دوم در رکود بازار

مطابق مصوبه مجلس، تولیدکنندگان خودرو مکلف به افزایش کیفیت تولیدات خود هستند. با این وجود و در حالیکه بازار خودرو در رکود به سر می برد شاهد افزایش غیر منطقی خودروهای بی کیفیت داخلی هستیم و مردم نیز تمایل چندانی به خرید تولیدات داخل ندارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نزدیک به دو ماه پیش بود که با مسدود شدن سامانه ثبت سفارش واردات خودرهای خارجی از گمرک شاهد افزایش قیمت این خودروها در بازارهای داخلی شدیم. موضوعی که با توجیه جلوگیری خروج ارز از کشور در نهایت سبب التهاب بازار خودرو شد. با این حال رویه افزایش قیمت این محصولات به قیمت گذاری خودروهای داخلی نیز سرایت کرد و باعث شد تا رکود بازار خودرو همچنان ادامه یابد و امروز از خرید محصولات جدید و قدیمی شرکت های خودروساز داخلی که پیش از سال ۹۷ راهی بازار شده اند استقبال چندانی نمی شود.

لحظه ای شدن قیمت ها

نایب رییس اتحادیه فروشندگان اتومبیل اصفهان در این باره به خبرنگار ایمنا، گفت: در حال حاضر بازار خودرو در انحصار دولت است و اتحادیه ها هیچ گونه اختیاری در این باره ندارند.

حمیدرضا قندی افزود: قیمت گذاری خودروهای داخلی از سوی کارخانجات داخلی و قیمت خودروهای خارجی نیز بنا به نوسانات دلار تعیین می شود و به نوعی قیمت ها همانند طلا «لحظه ای» اعلام می شود.

وی با اشاره به اینکه به طور کلی بیشترین فروش محصولات داخل در اختیار پژو پارس، سمند و سایر محصولات ایران‌خودرو است، گفت: پس از این، خودروهای سایپا مانند ساندرو و ال نود بیشترین فروش را دارند. همچنین دنا پلاس، سمند، پژو ۲۰۷، پژو پارس tu۵، پژو ۴۰۵ و پژو slx از جمله خودروها پرفروش ایران‌خودرو هستند.

نایب رییس فروشندگان اتومبیل اصفهان اضافه کرد: پس از این در گروه سایپا، ساندرو و ال نود بیشترین فروش را دارند البته پراید همیشه جزو پرفروش ترین خودروهای این گروه بوده و است.

وی با تاکید بر اینکه طی دو ماهه گذشته افزایش قیمتی در خرید و فروش خودروهای داخلی صورت نگرفته و حتی خودروهای مدل ۹۷ که وارد بازار شده اند با همان قیمت به فروش می رود، افزود: قیمت خودروهای داخلی با نرخ کارخانه تقریبا یکسان است، البته پژو پارس tu۵، پژو ۲۰۷ و ال‌نود کمی با قیمت های کارخانه متفاوت است.

تعرفه ۹۰ درصدی واردات خودرو

قندی با اشاره به افزایش قیمت خودروهای خارجی نسبت به بازه زمانی دو ماه گذشته، اظهار کرد: به عنوان مثال هر خودروی هیوندا ۵۰ الی ۶۰ میلیون افزایش قیمت داشته درحالیکه در این مدت سامانه ثبت سفارش گمرک بسته بود و این موجب افزایش قیمت ها شده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر تعرفه ها به مرز ۹۰ درصد رسیده و قیمت دلار نیز افزایش یافته از این رو پیش بینی می‌شود باز هم شاهد افزایش قیمت ها باشیم، پیش از این، تعرفه‌ها چیزی حدود ۳۵ تا ۵۰ درصد بود.

نایب رییس اتحادیه فروشندگان اتومبیل اصفهان افزود: همچنین در حال حاضر سانتافه ۳۰۰ میلیون به فروش می‌رسد در حالیکه تا پیش از این ۲۰۰ میلیون تومان بود، با این حال خرید و فروش این خودرو انجام می شود.

وی گفت: درحالی که تنها دو ماه تا پایان سال جدید باقی مانده اما بازار خودروهای داخلی همچنان نیمه راکد است و استقبالی از آن نمی شود. خودروهای خارجی نیز مشتریان خاص خود را دارد و در آن بخش خرید و فروش انجام می شود.

عدم استقبال از خودروهای داخلی

بیات یکی از فروشندگان خودرو نیز در خصوص وضعیت بازار خودرو به ایمنا، گفت: در حال حاضر بازار خرید و فروش خودروهای خارجی رونق نسبی دارد اما خرید و فروش خودروهای داخلی با تغییر چندانی روبرو نیست، این درحالیست که محصولات داخلی مدل ۹۷ وارد بازار شده تا بازار رونق داشته باشد اما همچنان استقبالی از آنها نمی شود.

وی اضافه کرد: متاسفانه کیفیت خودروهای داخلی از لحاظ ایمنی، بدنه، موتور و گیربکس به شدت کاهش داشته و شاید این مهمترین دلیل عدم استقبال از خودروهای تولید داخل است. البته معتقدم افرادی که خودروهای خارجی را می‌خرند پول شان را توی چاه می ریزند!

وی ادامه داد: نه در گروه سایپا و نه ایران‌خودرو خرید و فروشی صورت نمی گیرد و تنها شاهد خرید و فروش به صورت جزئی در بازار دست دوم ها هستیم. البته دنا و ساینا مهمترین خودروهای داخلی به حساب می آیند، این خودروها نیز با تغییرات جزئی در مدل های قبلی با قیمت بسیار زیاد فروخته می شوند. این درحالیست که این خودروها از لحاظ فنی و ایمنی دچار مشکلاتی هستند.

افزایش ۶۰ درصدی قیمت خودروهای خارجی

این فروشنده خودرو با اشاره به استقبال مردم از خودروهای خارجی، گفت: محصولات «هیوندا» و «کیا» نسبتا پرفروش هستند اما این محصولات نیز با افزایش قیمت روبرو شدند. به صورت نسبی قیمت این محصولات ۳۰ تا۶۰ درصد، افزایش یافته و دلیل گرانی خودروهای خارجی افزایش نرخ دلار و طلا است.تا زمانی که قیمت خودروهای داخلی به ثبات نرسد، قیمت محصولات خارجی هم افزایش می یابد.

وی با اشاره به کیفیت خودروهای داخلی، افزود: همیشه از افزایش کیفیت خودروهای داخلی صحبت می شود اما در عمل و هیچ زمانی شاهد تحقق این موضوع نیستیم، اکثر خودروهای داخلی صفر پس از مدتی کوتاه دچار اشکالاتی در موتور، گیربکس و... می شوند و متاسفانه تولیدات جدید نیز با کاهش کیفیت و افزایش قیمت روبرو است.

چینی های پر مصرف

این فروشنده خودرو تصریح کرد: «به عنوان یک فروشنده از خودروی کره ای «دوو سیلو» استفاده می کنم در حالی که خواهان خرید خودروی داخلی باشم با ۳۰ میلیون تومان خودروی خوبی نمی توانم پیدا کنم». حتی خودروهای چینی نیز با وجودی که به نام خودروی کم مصرف وارد می شود اما در هر کیلومتر چیزی حدود ۱۳ لیتر مصرف سوخت دارد.

بیات گفت: متاسفانه خودروهای چینی نیز بعد از دو سال مانند خودروهای فرسوده می شوند اما مردم برای فرار از محصولات سایپا و ایران‌خودرو از خودروهای چینی استقبال می کنند.

به گزارش ایمنا، در حالیکه شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است صنعت خودروسازی باید از انحصار شرکت های دولتی خارج و به بخش های خصوصی سپرده شود اما این مهم در سال های گذشته تنها در حد شعار باقی مانده و هنوز دلیل اصلی عدم تحقق این موضوع مشخص نیست. با این حال اگر صنعت خودرسازی داخلی وارد فاز تازه ای از تولید یعنی تولید در شرکت های خصوصی و نه دولتی و یا خصولتی باشد می توان امیدوار شد که با افزایش رقابت با کشورهای مختلف علاوه بر بهبود کیفیت خودروهای داخلی شاهد متعادل تر شدن قیمت خودروهای داخلی نیز باشیم.

کد خبر 334932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.