آمریکا بیش از نیمی از کمک برای فلسطینی‌ها را قطع کرد

در پی بالا گرفتن تنش میان کاخ‌سفید و تشکیلات فلسطینی بر سر پایتخت شناختن بیت‌المقدس از سوی دونالد ترامپ، آمریکا بیش از نیمی از کمک ۱۲۵ میلیون دلاری خود به آژانس ویژه سازمان ملل متحد برای کمک به آوارگان فلسطینی را متوقف کرد.

به گزارش ایمنا، بخش عمده کمک‌های مالی آمریکا به آژانس یو.ان.دبلیو.آر.اِی سازمان ملل متحد به نهادهای بشردوستانه و انجمن‌های غیردولتی بین‌المللی اختصاص پیدا می‌کند که در زمینه ساخت تاسیسات زیربنایی، بهداشت، آموزش، تهیه آب آشامیدنی سالم و توسعه اقتصادی و اصلاحات دموکراتیک در سرزمین‌های فلسطینی مصرف می‌شود.

روز سه‌شنبه ۱۶ ژانویه (۲۶ دی) دولت آمریکا اعلام کرد تنها ۶۰ میلیون از کمک ۱۲۵ میلیون دلاری خود را امسال به این آژانس سازمان ملل متحد پرداخت خواهد کرد و ۶۵ میلیون دلار باقی مانده را برای "«بررسی ملاحظات بیشتر» فعلا پرداخت نخواهد کرد.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، پیش‌تر هم تشکیلات فلسطینی را تهدید کرده بود که اگر به تلاش‌های کاخ‌سفید برای از سرگیری مذاکرات صلح خاورمیانه پشت کند، کمک‌های مالی به این تشکیلات را قطع می‌کند.

کمک مالی آمریکا حدود ۳۰ درصد از بودجه سالانه آژانس امداد به آوارگان فلسطینیان است که سازمان ملل متحد برای رسیدگی به امور فلسطینیان رانده شده از سرزمین‌های اشغالی اختصاص داده است.

پس از آمریکا، اتحادیه اروپا بزرگترین حامی مالی این آژانس امدادی سازمان ملل است و در سال ۲۰۱۶ کمتراز نیمی از میزان کمکهای اهدایی دولت باراک اوباما به این آژانس را پرداخت کرده است.

تصمیم روز سه‌شنبه کاخ‌سفید تنها دو روز پس از آن اعلام می‌شود که محمود عباس، رییس تشکیلات فلسطینی در انتقادی تند از دونالد ترامپ، اقدام رییس جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل و دستور انتقال سفارت این کشور به این شهر را «سیلی قرن» خواند و گفت هیچ طرح و نقشه راهی را که از سوی آمریکا برای از سرگیری مذاکرات صلح پیشنهاد شود، نخواهد پذیرفت.

محمود عباس روز یکشنبه (۲۴ دی) تاکید کرد که به نظر او به عنوان رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی‌ها، اسرائیل پیمان ۱۹۹۴ اسلو را نقض کرده است. بنابر پیمان اسلو که بیل کلینتون، رییسجمهور وقت موفق شد آن را در شهر اسلو نروژ به سال ۱۹۹۴ میان فلسطینیان و اسرائیل منعقد کند، بیت‌المقدس و مناطق کرانه باختری تحت عنوان سرزمین‌های اشغالی محسوب می‌شوند و ساخت و سازها در انها غیرقانونی است.

به نظر می‌رسد اکنون قطع بیش از نیمی از کمک‌های آمریکا، گام دیگری در راستای سخنان آقای ترامپ است که گفته بود چرا آمریکا باید میلیاردها دلار به کشورهای دیگر کمک کند اما در برابرش «نه قدردانی و نه احترام» دریافت کند.

منبع: بی بی سی

کد خبر 334912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.