یک جریان نمی تواند در جهان اسلام حاکم شود

پژوهشگر ارشد و تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: کشورهای اسلامی باید به این جمع بندی برسند که با جنگ و درگیری و تبلیغات رسانه ای بر علیه یکدیگر، کاری از پیش نمی رود و یک جریان نمی تواند در جهان اسلام حاکم شود و به همه ۵۶ کشور دیگر جهت بدهد و آنها را هدایت کند.

حسن بهشتی‌پور، تحلیلگر مسائل بین‌المللی در رابطه با نشست رؤسای مجالس کشورهای اسلامی در ایران به خبرنگار ایمنا گفت: اساساً هدف سازمان همکاری های اسلامی یا همان کنفرانس اسلامی سابق، نزدیک کردن دیدگاه کشورهای اسلامی به یکدیگر است، کشورهای که تمامی یا اکثریت مؤثر جمعیت آنها مسلمان هستند. نشست سران کشورهای اسلامی سه سال یکبار و نشستهای دیگر هم در مقاطع مختلف و در سطوح گوناگون برگزار می شود و تلاش می شود تا مهمترین موضوعات جهان اسلام مورد بررسی قرار بگیرد. در این میان اجلاس رؤسای مجالس اسلامی نیز یکی از ارکان این سازمان است که طی آن نمایندگان مجالس کشورهای اسلامی دور هم جمع می شوند و به رایزنی پیرامون مسائل مهم جهان اسلام می پردازند که این امر می تواند حرکت خوبی در جهت اتحاد کشورهای اسلامی باشد.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه در چند سال اخیر بدترین وضعیت بین کشورهای اسلامی حاکم شده است، افزود: البته بعد از اعلام قدس به عنوان پایخت اسرائیل از سوی آمریکا، لزوم یک حرکت جمعی از سوی کشورهای اسلامی برای مقابله با تصمیم رییس جمهور امریکا احساس و نشستی اضطراری در استانبول ترکیه برگزار شد، چون اساساً دلیل و بهانه تشکیل سازمان کنفرانس اسلامی در سال ۱۹۶۰، به آتش زدن مسجد الاقصی باز می گردد.

وی تأکید کرد: حال برگزاری رؤسای مجلس کشورهای اسلامی در تهران هم در همین راستا دارای اهمیت است، البته امیدواریم که تنها به صدور بیانیه منجر نشود و  اقدامات عملی برای حل و فصل مسائل اصلی جهان اسلام هم داشته باشد.

صلح یمن اولویت رؤسای مجالس کشورهای اسلامی باشد

بهشتی پور معضل اصلی جهان اسلام را در مقطع کنونی «بحران یمن» دانست و افزود: مردم یمن در شرایط فعلی در وضعیتی هستند که از یکسو به دلیل بمباران ها و حمله جنگنده های ائتلاف عربی کشته می شوند و از سوی دیگر شیوع بیماری های خطرناکی مثل دیفتری و وبا جان آنها را می گیرد. بنابراین انتظار می رود در نشست رؤسای مجالس کشورهای اسلامی، علاوه بر گفت و گو پیرامون این مسائل، ابتکار صلحی برای پایان بحران یمن و کاهش آلام مردم این کشور  پیدا شود. صرف نشستن دور هم و صدور بیانیه، هر چند از نظر هم اندیشی خوب است، اما اقدام عملی و پیشنهادات کاربردی لازم است که قابل بررسی و پیگیری باشد.

این کارشناس مسائل بین الملل مسأله بحرین و البته مسأله قدس شریف را از دیگر مسائل اصلی جهان اسلام خواند و گفت: با این وجود از بین این مسائل، به دلیل وخامت اوضاع و فاجعه انسانی که در یمن در حال وقوع است، فوریت این بحران بیشتر و لزوم تلاش برای حل آن ضروری تر است.

بهشتی پور افزود: در مقطع کنونی، اختلافات بین کشورهای اسلامی به نفع آمریکا و اسرائیل تمام شده است؛ چرا که آمریکا از این اختلافات برای فروش تسلیحات بیشتر به کشورهای منطقه و مشروعیت بخشی به حضور خود در غرب آسیا استفاده می کند و اسرائیل هم همیشه وحدت کشورهای اسلامی را به ضرر خود می دانسته و تلاش کرده تا بین این کشورها اختلاف ایجاد کند.

این پژوهشگر ارشد و تحلیلگر مسائل سیاسی اظهار کرد: اگر واقع بین باشیم می بینیم که بسیاری از اختلافات موجود بین کشورهای اسلامی را آمریکا و اسرائیل ایجاد نکرده اند، بلکه آنها بیشتر از این اختلافات به نفع خود استفاده کرده اند. در نتیجه کشورهای اسلامی باید تلاش کنند خود به دنبال راه حلی برای رفع اختلافات خود باشند.

کشورهای اسلامی تفاوت های موجود بین خود را بپذیرند

بهشتی پور افزود: کشورهای بزرگ جهان اسلام مثل اندونزی به عنوان پرجمعیت ترین کشور جهان اسلام، مالزی به عنوان توسعه یافته ترین کشور جهان اسلام و ایران و مصر به عنوان کشورهای اثر گذار در جهان اسلام باید همت کنند، زمینه های رفع اختلافات را بررسی و راه کارهایی برای کاهش اختلافات بین کشورهای اسلامی ارائه دهند.

وی خاطر نشان کرد: البته کشورهای اسلامی باید تفاوتهای موجود بین خود را بپذیرند و بر سر قرآن و اصول کلی اسلامی که همه آن را قبول دارند با هم به اشتراک برسند.

بهشتی پور تأکید کرد: نمی توان گفت کشورهای اسلامی باید همه اختلافات خود را به یکباره کنار بگذارند؛ چرا که چنین ادعایی عملی و واقع گرایانه نیست؛ ولی می توانند اختلافات خود را کم کنند و به سمت همکاری و تبدیل تهدیدها به فرصت پیش بروند و نقاط قوت خود را تقویت کنند.  

این پژوهشگر ارشد و تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: کشورهای اسلامی باید به این جمع بندی برسند که با جنگ و درگیری و تبلیغات رسانه ای بر علیه یکدیگر، کاری از پیش نمی رود و یک جریان نمی تواند در جهان اسلام حاکم شود و به همه ۵۶ کشور دیگر جهت بدهد و آنها را هدایت کند. واقعیت این است که این اختلاف دیدگاه بین کشورهای اسلامی وجود دارد، اما با توجه به نقاط مشترک فراوان بین کشورهای اسلامی قابل حل است.

کد خبر 334890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.