راهکار رنگی پاریس برای مبارزه با آلودگی هوا

آلودگی هوا و مسائل مرتبط با سلامت، کشف جدیدی نیست؛ هر سال میلیون ها نفر در کشورهای مختلف در اثر آلودگی‌های هوا جان خود را از دست می‌دهند. در این میان پاریس که یکی از آلوده ترین شهرهای اروپا است، روش های جدیدی برای کاهش آلاینده های هوا برگزیده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آژانس محیط زیست اروپا در گزارشی اعلام کرد که ۴۱ کشور اروپایی با تشدید آلودگی هوا مواجه اند. در این میان آلمان ظاهرا بالاترین آمار تلفات مربوط به تمام منابع آلودگی هوا را داشته است. پس از آن انگلیس و فرانسه به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار می‌گیرند و این دو کشور نیز جزء آلوده‌ترین کشورها در اروپا محسوب می‌شوند.

به گزارش آزمایشگاه مرکزی کیفی هوا (LCSQA)، کیفیت هوا در کشور فرانسه به شکل چشمگیری افزایش یافته است. آژانس محیط زیست اروپا اعلام کرده که بسیاری از کشورهای اروپایی درگیر معضل آلودگی هوا بوده و به دنبال راهکارهایی برای حل این معضل زیست محیطی هستند. از جمله این کشورها، کشور فرانسه است که در سال‌های گذشته بارها اخطارهایی را از کمیسیون اروپا در رابطه با کاهش و محدودیت مصرف اکسید نیتروژن دریافت کرده است. همچنین آمارهای منتشر شده از روز ملی هوای پاک در کشور فرانسه (La Journée nationale de la qualité de l'air) نشان می دهد که آلودگی هوا سالانه باعث مرگ بیش از ۵۰ هزار  نفر در این کشور می‌شود.

وضعیت کیفیت هوا در کشور فرانسه رو به بهبود است

نتایج بررسی ها حاکی از این است که در سال‌های اخیر میزان فلزات سنگین در محیط کاهش و ترکیبات گوگرددار افزایش یافته است. در این رابطه کاهش آلاینده های هوا از جمله اکسید نیتروژن، یکی از دغدغه های اصلی مقامات کشور فرانسه است. با وجود اینکه هنوز در بعضی از مناطق کشور فرانسه غلظت آلاینده های هوا از جمله اکسید نیتروژن بیشتر از حد استاندارد است، اما گزارش‌ها حاکی از آن است که وضعیت کیفیت هوا در کشور فرانسه رو به بهبود است.

بر اساس گزارش سایت فرانسوی زبان "Europe ۱"، دولت فرانسه با اعمال برنامه ها و راهکارهای تدریجی در رابطه با کاهش آلودگی هوا موفق به کاهش غلظت آلاینده ها شده است. بر اساس آمار بررسی شده طی ۱۰ سال اخیر، غلظت اکسید نیتروژن در هوا به مقدار ۱۷.۳ درصد و همچنین وجود ذرات PM۱۰ ( ذراتی با قطر ۱۰ میکرومتر یا کمتر) به میزان ۱۵.۱ درصد کاهش یافته است.

نصب برچسب های رنگی بر روی خودروها؛ بهبود کیفیت هوا در پاریس به دلیل اعمال برنامه ها و راهکارهای مقامات کشور فرانسه در سال های اخیر روند رو به رشدی داشته است. از جمله این اقدامات اعمال طرحی با نام برچسب رنگی، (color-code stickers) است.

برچسب هایی در رنگ های مختلفی وجود دارند که بر روی خودروها نصب می‌شود. این برچسب ها بر اساس عمر وسایل نقلیه در کشور فرانسه تعیین می شود. به گزارش رویترز، این سیستم که با نام Crit Air شناخته می‌شود، از ورود تمام خودروهای دیزلی به پایتخت که در بین ماه ژانویه ۱۹۹۷ و دسامبر ۲۰۰۰ ثبت شده اند جلوگیری می‌کند. از بین ۳۲ میلیون خودرو در فرانسه تقریبا شش درصد آنها شامل این طرح می‌شوند. برچسب هایی که با رنگ خاکستری بر روی خودروها نصب می‌شود اجازه تردد در پایتخت را ندارند. با نصب این برچسب ها بر روی خودروها تشخیص اینکه آیا خودرو اجازه تردد در شهر پاریس را دارد یا نه برای پلیس ساده می شود.

 "آنه ایدالگو" شهردار پاریس طرح ممنوعیت تردد خودروهایی با سوخت دیزلی را به خودروهایی که بین سال های ۲۰۰۱  و ۲۰۰۵ ثبت شده اند را افزایش داد. به موجب این طرح از بین ۳۲ میلیون خودرو در فرانسه ۱۴ درصد دیگر از خودروها شامل این طرح می‌شود و برچسبی با رنگ قهوه ای بر روی آنها نصب می‌شود.  اندازه این برچسب ها به اندازه ای است که پلیس قادر به دیدن این برچسب ها، حتی از فاصله دور است. در واقع این طرح ترافیکی جایگزین طرح زوج و فرد در پاریس شده است.

پرداخت تسهیلات برای تعویض خودروهای فرسوده؛ دومین اقدام موثر مقامات پاریس در مقابله با آلودگی هوا، پرداخت تسهیلات برای تعویض خودروهای فرسوده است. به موجب این طرح مبلغی برابر با ۱۰ هزار  یورو (۸.۴۰۰ پوند) از طرف دولت فرانسه به صاحبان خودروهای شخصی برای تعویض خودروهای فرسوده و خرید خودروی الکتریکی داده می‌شود. گفته می‌شود که در آینده این مبلغ به صاحبان ون و تاکسی ها هم تعلق می‌گیرد.

پاریس، پایتخت دوچرخه سواری دنیا؛ دوچرخه راه حل کاهش آلودگی هوا است. مسئولان این موضوع را درک می کنند. در حالی که به نظر می رسد این کار بدیهی ترین راه حل باشد، اما تشویق مردم به دوچرخه سواری، یک چالش کاملاً متفاوت است، اما در پاریس، همان طور که کریستف ناجدوویسکی (معاون شهردار در امور حمل و نقل، سفرها و فضاهای عمومی) بیان کرده است، بسیاری از مردم حاضرند برای جایگزین نمودن خودروهایشان با دوچرخه اقدام کنند. متأسفانه به دلیل احساس مداوم درباره ناامن بودن دوچرخه، این افراد نیز از جابجایی با دوچرخه منصرف می شوند. تبدیل پاریس به عنوان پایتخت دوچرخه سواران دنیا در راس برنامه های شهردار پاریس قرار دارد. به گفته آنه ایدالگو، در این پروژه شهرهای آمستردام و گوپنهاگ رقیبان بزرگی برای پاریس هستند. هدف این پروژه که با عنوان "Plan velo" شناخته شده، کاهش تردد خودروها و افزایش تعداد دوچرخه سواران در سطح شهر پاریس است. به این منظور تا سال ۲۰۲۰ ساخت ۱۰ هزار پارکینگ جدید برای دوچرخه در نظر گرفته شده است. همچنین افزایش خطوط دوچرخه سواری از ۷۰۰ کیلومتر به ۱۴۰۰ کیلومتر  از دیگر برنامه های دولت برای افزایش فرهنگ دوچرخه سواری است.

تکنولوژی تراموا یا قطار برقی شهری (trams)؛ یکی از بهترین و سریعترین وسایل حمل و نقل عمومی در پاریس، تراموا یا قطار برقی شهری است. خطوط تراموا همه روزه طبق برنامه و در خطوط مشخصی، در داخل و حومه شهر قادر به جا به جایی تعداد زیادی از افراد است. پاریس از شبکه گسترده و منظمی در سیستم تراموا بهره می برد.

در سال های گذشته مقامات کشور فرانسه در پی شدت گرفتن آلودگی هوا به دنبال پیدا کردن روش هایی برای مبارزه با این معضل زیست محیطی برآمدند. فرانسه از برچسب های رنگی بر روی خودروها به عنوان طرحی جایگزین ممنوعیت تردد در محدوده زوج و فرد استفاده کرده است که با این طرح ممنوعیت ورود خودروهای دیزلی به پایتخت اعمال می شود. ترویج فرهنگ دوچرخه سواری و بهبود سیستم حمل و نقل عمومی، دیگر روش هایی است که کشور فرانسه را در رسیدن به هوای پاک یاری می کند. این کشور صنعتی اروپا در نظر دارد تا چند سال آینده از میزان آلاینده های هوا بکاهد.

​منابع: ترجمه شده از وب سایت های رویترز، گاردین، فرانس ۲۴، یوروپ۱

تصاویر از: آصفه میرزاباقریان

کد خبر 334884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یک طرفدار جدید مطالب ایمنا IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
    0 0
    سه‌تا مورد اول اینکه مطلب عالی بود واقعا!! دوم اینکه شما روی عکسها زدید ایمنا فتو! واقعا این عکسها را یه نفر براتون گرفته؟؟ و سوم اینکه میشه وقتی دارید از شهرهای خارجی مینوسید با اصفهان هم مقایسه داشته باشید؟؟ مثلا در مورد دوچرخه سواری که نوشتید پاریس ۷۰۰ کیلومتر مسیر دوچرخه داره، بنویسید اصفهان چقدر داره؟ یا اینکه بیاید یه مطلب در مورد کیفیت و شرایط مسیرهای دوچرخه سواری اونها با مسیرهای ما بنویسید؟؟ با سپاس از زحمات شما. یک مخاطب