راهیابی "تو مشغول مردنت بودی" به جشنواره تئاتر فجر

نمایش تجربی "تو مشغول مردنت بودی" نوشته کامران شهلایی و کارگردانی مژگان خالقی از اصفهان به بخش تمرین اجرای سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر راه یافت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دبیرخانه سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، با هدف توجه و تاکید بر تمرین و پژوهش های اجرایی، افزون بر بخش‌های رسمی و اصلی و بر اساس پیشنهادنامه‌های دریافتی، بخشی را با عنوان Try out "تمرین اجرا" با حضور ۱۰ گروه جوان برگزار می کند. این گروه‌ها با حمایت سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در برنامه این دوره از جشنواره قرار گرفته‌اند. آنها افزون بر تمرین اجرا، به تشریح فرایند تمرینات، ایده‌های اجرایی، رویکردهای نمایشی و وجوه پژوهشی و تئوریک خود خواهند پرداخت و در این‌باره با تماشاگران گفت‌وگو می‌کنند تا بر اساس این گفتمان به صورتبندی تمرینات یا اجراهای بعدی بپردازند.

بخش تمرین اجرا امسال برای نخستین بار با اجرای ۱۰ تئاتر تجربی در جشنواره تئاتر فجر برگزار می شود. نمایش "تو مشغول مردنت بودی" به کارگردانی مژگان خالقی به این بخش راه یافته است. این نمایش که در دو نوبت در شهریور و مهرماه سال جاری در تالار هنر به روی صحنه رفت، توانست به دلیل برخورداری از سبکی متفاوت در اجرا، مورد توجه ویژه مخاطبان قرار گیرد.

مژگان خالقی درخصوص راهیابی نمایش "تو مشغول مردنت بودی" به بخش تمرین اجرا جشنواره تئاتر فجر به خبرنگار ایمنا گفت: بعد از مذاکراتی که با دبیر و قائم مقام سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر داشتیم، من پذیرفتم که این نمایش را به جای بخش مرور جشنواره امسال برای بخش تمرین اجرا که برای نخستین بار در جشنواره تئاتر فجر برگزار می شود، پیشنهاد بدهم. با توجه به ویژگی آلترناتیو بودن این اجرا و همین طور شناختی که از کارهای قبلی این گروه (گروه تئاتر چهارسو) وجود داشت، نتیجه این شد که "تو مشغول مردن ات بودی" ویژگی های لازم را برای شرکت در بخش تمرین اجرا دارد.

مژگان خالقی افزود: بخش Try out در قالب جشنواره های "الف" تئاتری دنیا وجود دارد. این بخش مربوط به آثاری می‌شود که کامل هستند، اما در هر شب با رویکرد جدیدی اجرا می شوند، به این معنا که هر بار رویکردی متناسب با بازخورد مخاطب بر نحوه اجرای نمایش اثر می گذارد و مخاطب می تواند در نحوه اجرا مشارکت ذهنی یا فیزیکی داشته باشد. همچنین آثاری که در مرحله کامل شدن هستند و برای تکمیل شدن خودشان را با مخاطب به اشتراک می گذارند، در این بخش قرار می گیرند.

او ادامه داد: می توانم بگویم که این بخش یکی از پرچالش ترین بخش های جشنواره امسال است، چون با تئاتر رایج و مرسوم و کلاسیک میانه ای ندارد و مشارکت تماشاگر را می‌طلبد. این بخش با شرکت ۱۰ اثر نمایشی برگزار می شود و غیر از ایران از کشورهای هلند و بلژیک که تجربه تئاتر آلترناتیو و تجربی را دارند نیز در آن شرکت کرده اند. تمامی آثار این بخش از رویکرد پژوهشی مطالعاتی برخوردار است.

کارگردان نمایش "واگویه‌های گاه و بی گاه مردی که به خاطر نمی‌آورم" با تاکید بر اینکه بخش "تمرین اجرا" امسال برای نخستین بار به جشنواره تئاتر فجر اضافه شده است، عنوان کرد: خیلی خوشحالم که امسال در نخستین گروهی که در این بخش تجربی و بین المللی حضور دارد شرکت کرده ام. اگر امکان حضور در این بخش از ابتدا در فراخوان جشنواره اعلام شده بود و حق انتخاب بین آن و بخش مرور را داشتم، قطعا این بخش را انتخاب می کردم.

او خاطرنشان کرد: لازمه حضور در این بخش، داشتن روحیه کار تجربی و تعاملی است. اگر من به دنبال کارهای قاب صحنه ای و کلاسیک بودم قطعا این لباس بر تن من تنگ یا گشاد می آمد و برای این انتخاب مناسب نبودم، اما با توجه به شناختی که مسئولان جشنواره از گروه تئاتر "چهارسو" داشتند ما را دعوت کردند. آنها فیلم "اجرا" را از من دیده بودند و این فیلم قطعا در این انتخاب تاثیر داشته است.

به گزارش ایمنا، نمایش تو مشغول مردنت بودی نمایشنامۀ برگزیده جشنواره تئاتر فجر و انجمن منتقدان است.

مژگان خالقی در زمان اجرای نمایش "تو مشغول مردنت بودی" بر صحنه تالار هنر در گفت و گو با خبرنگار ایمنا گفت: متن اثر به موضوعاتی مثل تنهایی، مرگ، انتقام، حسرت های بشری و ... می پردازد و ذهن را به خوبی درگیر خود می کند. این نمایشنامه روایتگر داستان زندگی روبه زوال مادری است که از ۲۵ سال پیش دچار بحران شده است. «تو مشغول مردنت بودی» بر اساس شیوه کارگردانی تادئوش کانتور که کارگردان شهیر لهستانی است کار شده، کارگردانی که من حدود ۱۰ سال است که به طرق مختلف در حال کار روی شیوه های کار او از نوشتن مقاله، برگزاری کارگاه و ... هستم و به نوعی این اجرا را ماحصل این تجربه ۱۰ ساله روی متد تئاتری کانتور می دانم. به نظرم روش کانتور اساسا شورشی است بر تئاترهای مرسوم و موزه ای و مبنای آن صد درد صد تجربه اندوزی در شکل و روش است. با این توضیح که من کتابچه ای برای این اجرا نوشته ام که شامل بخشی از دستاوردهای من، تمرین نگاری ها، مرحله گسترش ایده و است و تماشاگر می تواند در حاشیه این اجرا آن را تهیه کند. می توانم بگویم این اجرا پژوهشی است در روش کارگردانی معاصر.

کد خبر 334877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.