سیارک ها؛ فرصت یا تهدید فرازمینی

صد و هفتاد و پنجمین نشست باشگاه نجوم ادیب با محوریت «خطر سیارک ها؛ فرصت یا تهدید حیات فرازمینی» در سلسله نشست‌های ماهانه مرکز نجوم ادیب برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ستاره‌شناسی علمی است که با مشاهده و توضیح وقایعی که در خارج از زمین و جو آن رخ می‌دهد، سر و کار دارد. این علم منشاء پیدایش و خواص فیزیکی و شیمیایی اشیایی است که قابل مشاهده در آسمان بوده و همینطور فرایندهای منتج از آنها را مطالعه می‌کند. ستاره‌شناسی از معدود علومی است که آماتورها هنوز در آن نقشی فعال دارند خصوصا در کشف و مشاهده حوادث زودگذر.

صد و هفتاد و پنجمین نشست باشگاه نجوم ادیب با محوریت «خطر سیارک ها؛ فرصت یا تهدید حیات فرازمینی» در این مرکز  برگزار شد.

مرتضی بارونی یکی از سخنران‌های این نشست با اشاره به برگزاری چندین همایش در باشگاه نجوم مرکز نجوم ادیب سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان بااشاره به لزوم پرداختن به بحث سیارک ها اظهار کرد: سیارک‌ها موجودات عجیبی هستند که برای افراد دلهره ایجاد می‌کنند و هر چند وقت یکبار  شایعاتی در مورد خطر اصابت سیارک‌ها به زمین در فضاهای مجازی منتشر می‌شود. یک مورد خطرناک در گذشته باعث شد نسل دایناسورها به طور کل منقرض شود بنابراین این نگرانی طبیعی است.

بارونی با بیان اینکه اولین جرم میان ستاره‌ای در سه ماه پیش مشاهده شده است، گفت: این مسئله در فضای مجازی با واقعیات و شایعات زیادی مواجه شد و بسیاری از این تعریف‌ها را تغییر داد و  تعریف‌های جدید اضافه شده است. با توجه به این موضوع همایش اختصاصی مربوط به بحث سیارک‌ها در اصفهان گذاشته شود تا افراد بتوانند واقعیت را از شایعات تشخیص دهند.

وی خاطرنشان کرد: در همایش‌های باشگاه نجوم اصفهان تلاش می شود طیف های گوناگون افراد عادی و متخصص بتوانند از برنامه ها استفاده و نحوه نشست‌ها به گونه‌ای است که حتی افراد عادی که هیچ اطلاعی از نجوم ندارند می توانند از آنها استفاده کنند.

مربی مرکز نجوم ادیب افزود: بیشتر شرکت‌کننده‌ها از اعضای مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان هستند که با آگاهی نسبی یا کامل وارد همایش می‌شوند. مرکز نجوم ادیب زیر نظر سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان است که مسئولیت آموزش شهروندی داشته و با آموزش و ترویج علم نجوم سعی در بالا بردن دانش بشری و آشنایی با علم روز نجوم دارد و در این همایش‌ها برنامه تکمیلی برای به روز رسانی علم نجوم مطرح می‌شود.

پدیده انقراض دایناسورها در پی اصابت سیارک ها به زمین

همچنین، حسن حاتمی، کارشناس نجوم با اشاره به وجود سیارک‌های نزدیک به زمین اظهار کرد: گاهی ممکن است سیارک‌ها برای کره زمین خطراتی داشته باشند؛ همانطور که ۶۵ میلیون سال قبل با پدیده انقراض دایناسورها مواجه شدیم و همچنین شهاب سنگ‌هایی که در سال ۲۰۱۳ در بالای کشور روسیه منفجر شد یا شهاب سنگی که در سودان سقوط کرد، نمونه هایی از خطرات ناشی از برخورد سیارک با زمین است.

وی افزود: امکان برخورد سیارک‌ها با زمین هرچند کم وجود دارد اما این موضوع صفر نیست، بنابراین باید آنها را بررسی کرد تا تصمیم درستی در مورد خطرات احتمالی اتخاذ شود.

سخنران مرکز نجوم ادیب اصفهان با بیان اینکه نمی‌توان گفت، همیشه خطر وجود دارد، خاطر نشان کرد: وجود سیارک‌ها ممکن است همراه با فرصت‌هایی است که می‌شود آنها را شناسایی و از آن استفاده کرد.

حاتمی ادامه داد: هدف شناسایی سیارک‌ها صرفاً نابودی یا دفع سیارک نیست، بلکه شرکت منابع سیاره‌ای روی کار استخراج منابع مفید از لحاظ علمی و صنعتی کار می‌کند؛ یک سفینه روی سیارک می‌نشیند و مواد مفید را استخراج می‌کند و به زمین می‌آورد،  اگر سیارک کوچک باشد کل سیارک را به داخل زمین هدایت می‌کنند تا از آن استفاده کنند.

وی افزود: این همایش ها جنبه علمی و تخصصی برای علاقمندان به نجوم و افراد عادی دارد و اشخاصی که فرصت کتاب خواندن یا رصد کردن آسمان را ندارند می توانند ماهانه در این برنامه ها شرکت و در مورد تازه‌ها این علم مطلع شوند.

حاتمی گفت: گاهی مواقع فردی با شرکت در این همایش‌ها، متوجه می‌شود علاقه خاصی به علم نجوم دارد و با تلاش و کوشش، منجم می‌شود.

کد خبر 334873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.