آبشار سمیرم چشم به راه تدبیر مسئولان

سمیرم- آبشار طبیعی سمیرم در طول سالیان درازی که در بین گردشگران نام و نشانی را از خود برجای گذاشته است و سالانه شاهد سیل عظیم گردشگران داخلی و خارجی بوده که برای دیدن این بهشت کم‌نظیر هر ساله به این شهرستان می‌آیند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان سمیرم، پارک بین المللی آبشار با شهرت و آوازه بلند خود در فاصله پنج کیلومتری شرق سمیرم در انتهای دره‌ای و بر روی صخره سنگی قرار دارد که صدای غرش آن نوازشگر گردشگران است.

آبشار سمیرم همراه با چشمه‌هایی که از دل صخره های آن می جوشد، آبی شیرین و گوارا را به گردشگران هدیه می کند و خنکای هوای آن گرشگران را آرامشی می بخشد که زمان را فراموش کرده و ساعت ها برایشان لحظه ای اندیشیده می شود.

آب این آبشار پس از فرود از بلندای صخره در کف این دره روان می شود تا پس از خروج، مزارع پایین دست را آبیاری کرده و پرورش دهنده سیبی باشد که در تابستان و پاییز بوی عطر آن هر رهگذری را مجذوب خود می کند و طعم آن تا آن سوی آب‌های خلیج همیشه فارس طرفداران و منتظران همیشگی خود را دارد.

پارکی که در حوالی این آبشار قرار دارد از دیرباز مورد توجه گردشگران بوده است در همین راستا در دهه هفتاد شهرداری با نگاه ویژه امکانات پذیرایی بیشتر مسافران را فراهم کرده، تا مشکلات موجود در این آبشار رفع و گرشگران زیادی را در دل خود جای دهد.

صبح دم در کف این دره عطر گیاهانی همچون ریواس، تره‌کوهی، لاله‌های واژگون، کرفس و … که در ارتفاعات آن رشد یافته است، لذتی به یادماندنی را به گردشگران هدیه می کند که در کنار صدای آب و پرندگان بهشت را در ذهن هر مسافری تداعی می‌کند.

وجود درختانی همچون بید، چنار و گرده جنگلی هر چند کوچک، اما زیبایی خاصی را به وجود آورده که در تابستان سایه‌های آن پر شده از مسافرانی که برای دیدن این آبشار چندصد کیلومتر مسافت را پیموده‌اند.

آبشار طبیعی سمیرم در طول سالیان درازی که در بین گردشگران نام و نشانی را از خود برجای گذاشته است و سالانه شاهد سیل عظیم گردشگران داخلی و خارجی بوده که برای دیدن این بهشت کم‌نظیر هر ساله به این شهرستان می‌آیند.

ورود تعداد زیاد گردشگر به ویژه در ایام بهار و تابستان مسئولان را بر این وا خواهد داشت تا با حفظ شرایط موجود با برنامه ریزی و مدیریت امکانات، فضایی را ایجاد کنند تا گردشگران ترغیب به حضور در این بهشت خفته شوند.

آبشار سمیرم با وجود حجم زیادی از مسافران که هرساله برای تفریح و لذت از این فضای به سمیرم می‌آیند جای خالی بسیاری از امکانات در آن احساس می‌شود.

این آبشار سال‌های متوالی است؛ توسط شهرداری سمیرم به بخش خصوصی واگذار شده که در کنار مزیت‌های آن؛ مضراتی را نیز به دنبال دارد و حتی می‌توان یکی از دلایل عدم پیشرفت این منطقه توریستی را همین موضوع دانست، البته نباید تأثیر شدید خشکسالی سال‌های گذشته را نادیده گرفت، اما باید در نظر داشته باشیم که در بسیاری از شهرستان‌ها با ایجاد پارک‌ مصنوعی و آبشار، فضایی را ایجاد کرده‌اند و سبب استقبال مردمی از آن شده است.

مسافرانی که سال گذشته به این منطقه به تازگی پا گذاشته بودند با وجود احساس بسیار خوبی که به آب و هوا و فضای طبیعی داشتند، اما از بعضی کمبودها ناراضی بوده و معتقدند این مسئولان بیشتر و بهتر می توانند برای مکانی این چنینی برنامه ریزی کنند.

سال گذشته کم کاری نسبت به مهیا کردن فضاهای فرهنگی مذهبی برای پاسخ به نیازهای مسافران موجب شد تا حوزه بسیج امام رضا(ع) سمیرم با ورود به این مسئله و دایر کردن نمازخانه موقت و ایجاد فضایی مناسب برای برپایی نماز بخشی از این کمبود را جبران کند، اما با وجود اینکه بسیج در این موضوع ورود پیدا کرد فضای کم آن موجب شد، نمازها به‌صورت سه نوبت برگزار شود تا بخشی از نیاز مسافران برای اقامه نماز جماعت را پاسخگو باشند.

ظرفیت کم پارکینگ‌های این مجموعه تفریحی نسبت به تعداد مسافران از دیگر مشکلاتی است که همیشه با آن روبه‌رو بوده‌ایم و اگر به آن رسیدگی‌های لازم نشود هرساله با آن مواجه خواهیم شد و چه‌ بسا موجب دلسردی مسافران برای حضور مجدد در سمیرم خواهد شد. چند سالی است که بخش دوم پارکینگ‌های این مجموعه مسطح سازی شده، اما این موضوع کفایت نمی‌کند و باید ایمنی، آسفالت و روشنایی این پارکینگ نیز در نخستین زمان ممکن تأمین و تجهیز شود.

مسیر منتهی به آبشار نیز بیش از پنج سال است که رنگ آسفالت تازه را به خود ندیده و تنها در برخی قسمت‌ها شاهد لکه‌گیری‌هایی بودیم، با وجود اینکه مسیر آبشار سال‌های گذشته برای رفع مشکل فاضلاب، کانال کشی شده بود، امسال نیز بخش گسترده‌ای از مسیر دوباره حفر و کانال کشی شد که مسیر ورودی آبشار را بیش از دو ماه با مشکل تردد روبه رو کرد، اما دوباره کانال آب و فاضلاب کنده‌ شده و کار آبشار را یکسره کرده است که امیدواریم هرچه سریع‌تر اقدام لازم انجام شود چرا که باید در طول زمستان کانال کنده‌ شده، نشست خود را انجام دهد و پس از پایان فصل وضعیت جاده آبشار سمیرم به صورتی اساسی بازسازی و تکمیل شود.

نمی‌توان این موضوع را نادیده بگیریم که با ساخت و آماده‌سازی پارک دریاچه در مرکز شهر تعداد مسافران به مجموعه آبشار سمیرم کاسته شده است، اما با این‌ وجود هنوز نیز گردشگرانی که با این آبشار آشنایی دارند انتخاب اول آن‌ها است و تمایل دارند در این محل تعطیلات خود را بگذرانند. علاوه بر آبشارها و چشمه‌ساران فراوان این مجموعه فضای سبزی دل‌نشین و مطلوب در سرتاسر مسیر رودخانه وجود دارد که امتیاز خوبی برای گسترش این مجموعه را مهیا می‌کند.

در ابتدای ورودی این منطقه گردشگری مسیری به طول حداقل یک کیلومتر وجود دارد که با توجه به فضای آزاد اطراف این مسیر می‌توان با هزینه‌ای نه‌چندان چشم‌گیر اقدام به ساخت بلوار سلامت و تفرجگاهی بسیار زیبا کرد که علاوه بر افزایش ظرفیت مسافر پذیری می‌توان با ساخت فروشگاه‌های صنایع‌دستی، محصولات بومی شهرستان و ... نیز شغل ایجاد کرد.

همچنین از جمله تأثیرات مثبت این طرح می‌توان به ایجاد ایستگاه‌های دوچرخه‌سواری برای تردد در مجموعه تفریحی آبشار اشاره کرد تا مسافران و حتی شهروندان علاوه بر سیاحت و تفریح به استفاده از وسایل سالم همچون دوچرخه تشویق شوند که این نیز باعث ایجاد شغلی دیگر خواهد شد.

حسینعلی صادقی، شهردار سمیرم در رابطه با واگذاری این مجموعه تفریحی گردشگری به بخش خصوصی می گوید: تاکنون هفت درخواست از بخش خصوصی برای مدیریت آبشار سمیرم داشته‌ایم که در مرحله استعلام قرار دارد و پس از بررسی‌های لازم نتیجه نهایی اعلام خواهد شد.

وی با اشاره به تامین امکانات اولیه برای بهسازی کانال‌ها می افزاید: با توجه به نیاز مسیر آبشار سمیرم تا پایان زمستان کانال‌های آب و فاضلاب آن پر شده و تا قبل از فرا رسیدن فصل تابستان تمام طول مسیر روکش آسفالت خواهد شد.

شهردار سمیرم می گوید: هزینه بهسازی مسیر آبشار با توجه به اینکه تمامی مسیر نیاز به آسفالت دارد، بالغ بر ۴۰۰ میلیون ریال بوده که پس از عبور از فصل سرما این برنامه به مرحله اجرا و تکمیل می رسد.

وی با اشاره به تغییر کاربری ساختمان نمازخانه آبشار به واحد تجاری در سال گذشته تصریح می کند: این اقدام پیمان کار در دوره قبل یک تخلف محسوب و باید ساختمان نمازخانه همچون گذشته برای برپایی نماز دایر شود.

گزارش از: سید محمدمهدی قائم‌مقامی، خبرنگار سرویس شهرستان‌

کد خبر 334861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.