وحدت جهان اسلام از مسیر استقلال کشورهای اسلامی می گذرد

دیپلمات سابق ایران در وزارت امور خارجه گفت: اقدام اولیه در مسیر وحدت جهان اسلام این است که دولت هایی که در کشورهای اسلامی در رأس کار هستند، نمایندگی ملت خود را داشته باشند، این در حالی است که برخی از حکومت ها دست نشانده کشورهای استکباری هستند.

محمد حسین قدیری ابیانه، کارشناس عالی امور استراتژیک در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اهمیت برگزاری نشست «اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی» در تهران گفت: در هر کشوری نمایندگان مجالس آن کشور جزء افراد تاثیرگذار در سیاست گذاری و اداره آن کشور به شمار می آیند و حضور آنها در ایران باعث می شود که با واقعیت های کشور ما بیشتر آشنا شوند و از سوی دیگر تبادل نظراتی که در چنین نشستهایی صورت می گیرد، به ارتباط بهتر بین کشورهای اسلامی کمک شایانی می کند.

وی افزود: یکی از اولویت های اصلی جهان اسلام «اتحاد» است؛ چرا که از دیرباز هدف دشمن، ایجاد تفرقه بین کشورهای اسلامی و سوء استفاده از آنها بوده است و در حقیقت اتحاد جهان اسلام زمینه ای برای حرکتی صحیح در مسیری درست است.

قدیری ابیانه با بیان اینکه فلسطین و قدس از مسائل اصلی و به روز جهان اسلام است، گفت: عملکرد کشورهای اسلامی در حوزه انتقال سفارت امریکا به قدس، تنها به محکوم کردن ظاهری ختم شد و عملا با اقدام موثری مواجه نشد، این در حالی است که محکومیت حتی به صورت لفظی لازم است، اما کافی نیست.

دیپلمات سابق ایران در وزارت امور خارجه تصریح کرد: به عنوان مثال اگر کشورهای اسلامی مخالفت خود را  با تصمیم ترامپ به این شیوه اعلام می کردند که آمریکا باید پایگاه های نظامی خود را از کشورهای اسلامی جمع کند و برود، این جدیت باعث می شد رییس جمهور آمریکا در تصمیم خود تجدید نظر کند.

کارشناس عالی امور استراتژیک با اشاره به لزوم اقدام عملی برای وحدت و یکپارچگی کشورهای اسلامی و راه طولانی که برای رسیدن به این هدف در پیش داریم، خاطر نشان کرد: اقدام اولیه در این مسیر این است که دولت هایی که در کشور های اسلامی در رأس کار هستند، نمایندگی ملت خود را داشته باشند و این در حالی است که در برخی از کشورها این مسئله چندان اجرا نمی شود و حکومت ها دست نشانده کشورهای استکباری هستند و نظام آل سعود نمونه چنین حکومتی است.

کد خبر 334860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.