کشف الماس چهل میلیون دلاری/ هوش مصنوعی در آزمون درک مطلب رکورد زد

علم وفناوری در دنیا با پیشرفت فزاینده ای در حال گسترش است. هرروز فناوری های تازه ای معرفی می شود. در بررسی گزیده ای از رویدادهای مربوط به علم و فناوری جهان در چند روز گذشته با ما همراه باشید.

به گزارش ایمنا، در جریان نمایشگاه CES ۲۰۱۸، دو شرکت "گوگل" و "آمازون" بر سر محبوب‌ترین نرم افزار "دستیار صوتی" با هم رقابت داشتند، و در نهایت گوگل برنده این رقابت شد.  گوگل با آوردن اپلیکیشن دستیار صوتی خود به نمایشگرهای هوشمند، مشخصا  "دستیار تصویری "اکو شو"( Echo Show) شرکت آمازون را نیز هدف گرفته است.

چاقی شکمی روند کاهش وزن را سخت می‌کند

تحقیقات جدید در دانشگاه اکستر نشان می دهد که تجمع چربی زیاد در ناحیه شکمی موجب آسیب و التهاب به بافت های بدن می شود، که روند کاهش وزن را سخت تر می کند.

دلیل کاهش حافظه زنان باردار مشخص شد

نتایج تحقیقات دانشمندان استرالیایی دانشگاه "دیکین" حاکی از این است که در دوران بارداری عملکرد بخش هایی از مغز مختل می شود و منجر به کاهش حافظه می شود.

کشف دوردست ترین کهکشان به زمین

محققان ناسا با بررسی اطلاعات دو تلسکوپ فضایی موفق به کشف دوردست ترین کهکشان جهان در فاصله ۲۵۰۰ سال نوری با زمین شدند.

گزیده ای از اخبار علمی خبرگزاری ایرنا در چند روز گذشته به شرح زیر است:

ساخت بافتی شبیه به مغز با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی

محققان تکنیک جدیدی را برای چاپ سه‌بعدی بافت‌هایی بسیار نرم مانند مغز انسان یا بافت اسفنجی ریه‌ها ابداع کردند.محققان تا کنون نمونه‌های کوچکی از بافت شبیه به مغز را تولید کرده‌اند و هنوز نتوانسته اند کل ساختار مغز را با استفاده از این شیوه تولید کنند. 

تعویض مفصل لگن با بازوی رباتیک

جراحان انگلیسی از تعویض مفصل استخوان لگن با کمک یک دستیار رباتیک خبر دادند؛این ربات با تعیین دقیق محل مناسب قراردادن مفصل مصنوعی لگن، طول عمر این ایمپلنت ها را دائمی می سازد.

دوزبانه بودن به کودکان مبتلا به اوتیسم کمک می‌کند

مطالعات جدید نشان می‌دهد دوزبانه بودن در حل این مشکل به کودکان کمک می‌کند. مطالعات جدید محققان دانشگاه مک گیل کانادا نشان می‌دهد دوزبانه بودن در حل این مشکل نقش مهمی دارد. تا به حال هیچ مطالعه‌ای درباره این تاثیر بر مغز کودکان مبتلا به اوتیسم انجام نشده بود. 

گزیده ای از اخبار علمی خبرگزاری ایسنا در چند روز گذشته به شرح زیر است:

پرتاب اولین ماهواره اینترنت رایگان برای کشورهای در حال توسعه

شرکت "کوئیکا"(Quika) اولین ماهواره خدمات اینترنت رایگان برای کشورهای در حال توسعه را به فضا می‌فرستد. طرح "کوئیکا" می‌تواند اینترنت رایگان را در بسیاری از نقاط جهان فراهم کند.

هوش مصنوعی در آزمون درک مطلب "استنفورد" رکورد زد

هوش مصنوعی شرکت‌های "علی‌بابا" و "مایکروسافت" در آزمون درک مطلب دانشگاه استنفورد، نمرات بهتری از انسان کسب کرد. بالاترین نمره انسانی ۸۲.۳۰۴ است. در حالی که "علی‌بابا" به نمره ۸۲.۴۴ رسید. روز بعد، هوش مصنوعی مایکروسافت نمره ۸۲.۶۵۰ را به ثبت رساند.

کمک بزرگ هوش مصنوعی به اورژانس دانمارک

هوش مصنوعی به تکنسین‌های اورژانس در دانمارک در تشخیص حمله قلبی کمک می‌کند. تکنسین‌ها در کپنهاگ دانمارک کمک گرفتن خود را از هوش مصنوعی به نام "کورتی"(Corti) شروع می‌کنند که کلمات و صداها را هنگام تماس بیماران برای تشخیص حمله قلبی آنالیز می‌کند و سپس تکنسین اورژانس را با سوالات مناسب برای تشخیص دقیق‌تر راهنمایی می‌کند.

طراحی ایمپلنت رباتیک برای درمان اختلالات گوارشی نوزادان

ایمپلنت رباتیک می‌تواند اختلالات مادرزادی در نوزادان را درمان کند. محققان در حال بررسی بر روی مدل حیوانی سندرم روده کوچک هستند که در آن یک قسمت از روده ناقص است. نتایج بررسی در مجله Science Robotics منتشر شده است.

پدیده "مغز کودک" وجود دارد و قابل سنجش است

پژوهشگران استرالیایی، طی پژوهشی ادعا کردند پدیده "مغز کودک"، پدیده‌ای واقعی و قابل سنجش است. این پژوهش که به سرپرستی "ساشا دیویس" (Sasha Davies)دانشجوی دکترای "دانشگاه دیکن"(Deakin University) استرالیا در حال انجام شدن است، قرار است درستی پدیده مغز کودک و تنوع شدت آن در طول دوره بارداری را مورد بررسی قرار دهد.

کشف پنجمین الماس بزرگ جهان در جنوب آفریقا

یک شرکت تجاری انگلیسی، پنجمین الماس بزرگ جهان را در لسوتو کشف کرد. "بن دیویس" (Ben Davis)، یک تحلیل‌گر معدن در بانک " Liberum Capital"، در یک یادداشت پژوهشی برای سرمایه‌گذاران، ارزش این الماس را ۴۰ میلیون دلار برآورد کرد.

باتری حرارتی که انرژی گرمایی را جذب می‌کند

دانشمندان دانشگاه ماساچوست(MIT) ماده جدید غیر معمولی تولید کرده‌اند که در ذخیره و انتشار انرژی گرما بسیار موثر است و می‌توان از آن به عنوان باتری استفاده کرد.

گزیده ای از اخبار علمی خبرگزاری مهر در چند روز گذشته به شرح زیر است:

خودروی سینمایی که با چشم و دست کنترل می شود

شرکت نیسان نمونه اولیه یک خودروی شاسی بلند به نام ایکس موشن را در نمایشگاه بین المللی خودروی دیترویت در معرض دید علاقمندان قرار داده که دارای امکانات چندرسانه ای متنوعی است.یکی از قابلیت های منحصر به فرد خودروی یادشده نصب ۷ نمایشگر لمسی کوچک و مجزا در بالای داشبورد و در دیگر بخش های اتومبیل است که نشان می دهد نیسان قصد دارد کنترل این خودرو را از حالت دستی به حالت تصویری و گرافیکی تغییر دهد.

اینترنت ماهواره ای رایگان برای خاورمیانه ارائه می شود

یک شرکت اینترنتی قصد دارد اینترنت ماهواره ای پرسرعت را در سه ماهه دوم ۲۰۱۸ برای خاورمیانه و آفریقا به طور رایگان فراهم کند. شرکت Quika اعلام کرده نخستین اینترنت ماهواره ای پرسرعت رایگان را برای ساکنان کشورهای در حال توسعه ارائه می کند. این خدمت در مرحله اول برای ساکنان کشورهای خاورمیانه و آفریقا عرضه می شود. شرکت Quika به اپراتور ماهواره ای Taliaتعلق دارد.این شرکت با هدف برطرف کردن نابرابری اقتصادی و اجتماعی اینترنت رایگان ماهواره ای را در کشورهای در حال توسعه ارائه می کند.

کشف فسیل دایناسوری با پرهای رنگارنگ در چین

محققان در شمال شرقی چین فسیلی کشف کرده اند که به احتمالا متعلق به دایناسوری با پرهای رنگارنگ بوده است. آنها فسیل را «رنگین کمان» نامگذاری کرده اند. به تازگی فسیل دایناسوری در چین کشف شده که احتمالا پرهایی با رنگ های مختلف و درخشان داشته است. محققان این فسیل ۱۶۱ میلیون ساله را در شمال شرقی چین کشف کرده اند. آنها معتقدند با توجه به ساختارهای کوچکی که در این فسیل کشف شده، سر، گردن و سینه این دایناسور با پرهایی پرزرق و برق (مانند پرهای مرغ مگس خوار فعلی) پوشیده بوده است.

برچسب سنجش میزان کافی نور خورشید برای بدن

قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید برای پوست بدن مفید است، اما اگر این کار به مدت طولانی ادامه یابد، می تواند سلامت انسان را به طور جدی در معرض خطر قرار دهد. به تازگی برای پی بردن به اینکه پوست بدن به اندازه کافی از اشعه های خورشیدی بهره مند شده یا خیر یک روش ساده و منحصر به فرد ابداع شده است.

این عینک مطالعه برای همه مناسب است

به تازگی عینک مطالعه ای نوآورانه ساخته شده است. این عینک دسته ندارد و شرکتThinoptic آن را ارائه کرده است. جالب آنکه عینک مطالعه به روی بینی کاربر می چسبد و حتی با تکان دادن سر کاربر از روی صورتش نمی افتد. این گجت ساده قابل حمل و بسیار سبک است. همچنین در هر جهتی خم می شود و نمی شکند.

اضطراب یک نشانه مهم ابتلا به آلزایمر است

دانشمندان می گویند با بررسی های انجام شده در مورد میزان اضطراب در افراد مبتلا به زوال عقل می توان چنین نتیجه گرفت که این پدیده نقش مهمی در ابتلا به آلزایمر ایفا می کند. محققان آمریکایی در پژوهش های تازه خود به این نتیجه رسیده اند که تشدید میزان اضطراب در افراد مبتلا به آلزایمر از ۱۰ و حتی ۲۰ سال قبل از ابتلا به این بیماری قابل مشاهده است و با بررسی این الگوها می توان احتمال وقوع بیماری زوال عقل در افراد مسن را پیش بینی کرد.

کد خبر 334824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.