باقری‌مقدم: لغو مسابقات ورزشی در روزهای آلوده مدیریت نمی‌شود

رییس هیأت پزشکی- ورزشی استان اصفهان گفت: مسابقات ورزشی از جمله لیگ برتر فوتبال در شاخص آلودگی ۱۵۰ هم باید لغو شود.

احمد باقری‌مقدم در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در مورد فعالیت‌های هیئت پزشکی- ورزشی استان اصفهان، اظهار کرد: با شعار گسترش سلامت در جامعه از راه ورزش وارد هیئت شدم و توجه بیشتر به ورزش همگانی، سلامت ورزشکاران قهرمان چه در سطح استانی و چه در سطح ملی و تحت پوشش قرار دادن آنها را در دستور کار قرار دادم تا دغدغه درمان نداشته باشند.

وی ادامه داد: طبق قولی که در ابتدای مسئولیتم در این هیأت دادم، پیشکسوتان ورزشی را از نظر درمان و پیشگیری از آسیب‌ها و نیازهای پزشکی از طریق بیمه‌ و کلینیک‌ها مورد حمایت قرار دادیم.

رییس هیئت پزشکی‌- ورزشی استان اصفهان خاطرنشان کرد: خوشبختانه امسال رشد ۲۰ درصدی را در بخش آمار بیمه‌شدگان ورزشی شاهد بودیم. البته تعداد ورزشکاران رسمی استان بیشتر از آماری است که در اختیار داریم و به نظر می رسد ۳۰ درصد از ورزشکاران به دلایل مختلف بیمه ورزشی ندارند که در تلاش هستیم با ایجاد طرح‌های انگیزشی، تشویقی و تنبیهی آمار ورزشکاران استان را به عدد واقعی برسانیم تا همه ورزشکاران با پرداخت مبلغ بسیار ناچیز به مدت یک‌سال تحت پوشش بیمه قرار گرفته و از خدمات آن بهره‌مند شوند.

باقری‌مقدم با بیان اینکه خسارت‌های بیمه‌ای را در کمترین زمان رسیدگی و پرداخت می‌کنیم، اضافه کرد: کنگره بین‌المللی تغذیه ورزشی با هدف تبادل اطلاعات علمی، به‌روز کردن اطلاعات، انتشار آنها و در مجموع جذب علاقه‌مندان به این رشته را با حضور ۱۵۰۰ شرکت‌کننده از بین مربیان، ورزشکاران، پزشکان، اساتید تغذیه ایران و میهمانان خارجی از ۲۶ مهرماه به مدت سه روز برگزار کردیم که می‌توان آن را یکی از کنگره‌های موفق امسال محسوب کرد.

رییس هیئت پزشکی‌ـ ورزشی استان اصفهان گفت: هیئت پزشکی‌- ورزشی استان اصفهان بر اساس شاخصه‌های مختلف همیشه در کشور ممتاز است و امیدوارم در سال‌های آینده نیز شاهد درخشش آن در همه حوزه‌ها باشیم. در بین شهرستان‌های استان اصفهان، شاهین‌شهر از نظر آمار بیمه‌شدگان ورزشی بعد از شهر اصفهان، بیشترین تعداد ورزشکار بیمه‌ را دارد.

باقری‌مقدم اظهار کرد: کلینیک تخصصی هیئت پزشکی‌- ورزشی استان اصفهان که دارای پزشک، متخصص تغذیه، روانشناس و فیزیوتراپ است با تجهیزات کامل و پیشرفته بهمن ماه در ساختمان هیئت پزشکی‌- ورزشی افتتاح می‌شود و آماده خدمات‌رسانی رایگان به ورزشکاران بیمه‌شده است. این کلینیک قابل استفاده برای عموم است، اما بیمه‌شدگان ورزشی می‌توانند به صورت رایگان از خدمات این کلینیک استفاده کنند. همچنین قرار است این هیئت خدمات استعدادیابی، معاینات، انجام طرح‌ سلامت و طرح‌های آموزشی را در آکادمی علوم ورزشی انجام دهد. این دو مکان به صورت همزمان در بهمن ماه افتتاح می‌شود.

وی در مورد نظر مدیر مرکز پزشکی سازمان لیگ (ایفمارک) مبنی بر اینکه تا وقتی شاخص آلودگی هوا در یک منطقه به ۲۰۰ نرسد مسابقات لیگ برتر فوتبال لغو نمی‌شود، گفت: به دلیل افزایش تعداد و عمق تنفس ورزشکاران در زمان فعالیت، میزان آسیب‌دیدگی ریه ورزشکاران بیشتر از افراد عادی است و فعالیت در هوای آلوده برای ورزشکارانی که مشکلات قلبی و تنفسی هم ندارند، در درازمدت آسیب‌هایی را در آنها به وجود می‌آورد.

باقری‌مقدم اضافه کرد: شاخص ۲۰۰ برای همه و افراد عادی که در خیابان رفت و آمد می‌کنند خطرناک است و برای ورزشکاران که با شدت زیاد فعالیت دارند خطرناک‌تر بوده و اصلاً مناسب نیست. شخصاً موافق در نظر گرفتن این عدد برای لغو کردن مسابقات ورزشی نیستم و فکر می‌کنم شاخص ۱۵۰ عدد دقیق‌تری است.

رییس هیئت پزشکی‌- ورزشی استان اصفهان افزود: متأسفانه هنوز سازماندهی و مدیریت مشخصی بر اساس شاخص آلودگی هوا در هنگام مسابقات فوتبال و فعالیت‌های ورزشی در دسترس نیست و این موضوع متولی مشخصی ندارد. پیشنهاد می‌کنم با توجه به اینکه در روزهای بسیاری از سال به خصوص در فصل سرما با آلودگی هوا روبه‌رو هستیم، کمیته‌ای متشکل از کارشناسان حوزه‌های مختلف از جمله نمایندگان باشگاه‌ها، شهرداری، اداره‌کل ورزش و جوانان، هیئت پزشکی‌- ورزشی، آموزش و پرورش و ... برای این منظور تشکیل شود و وضعیت فعالیت‌های ورزشی و مسابقات فوتبال را بر اساس این شاخص اعلام کنند. در این خصوص تصمیم‌گیری به‌صورت موردی درست نیست.

کد خبر 334818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.