تماشاخانه‌ای که حال و روزش تماشایی نیست!

هنوز دو ماه از افتتاح رسمی نخستین تماشاخانۀ خصوصی شهرضا به نام "ارغوان" نگذشته است که خبر تعطیلی آن به دلیل انباشت بدهی‌ها به گوش می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از ۱۰ ماه تلاش بی‌وقفه، یکی از استانداردترین سالن‌های نمایش استان در شهرضا توسط بخش خصوصی تاسیس شد و با اجرای دو نمایش، برپایی کارگاه آموزشی و یک ویژه برنامه در همین یک ماه اخیر به بهره برداری رسید. اکنون اما مدیر و مؤسس این تماشاخانه، از عملی نشدن وعده‌هایی می‌گوید که برای حمایت از تأسیس این تماشاخانه به او داده شده و حالا آن را تا آستانۀ تعطیلی کشانده است. بهنام رضایی در گفتگو با ایمنا در این باره اظهار کرد: از بهمن ماه سال ۱۳۹۵ مکان این تماشاخانه را اجاره کردیم و پروسۀ اخذ مجوز و تجهیز آن ۱۰ ماه به‌طول انجامید. به این سبب که اصرار ما بر رعایت کامل استانداردهای موجود بود با برآورد همۀ هزینه ها، از همان روزهای نخست که برای اخذ پروانه اقدام کردیم در جلسه ای با فرماندار شهرضا، مباحث مالی تماشاخانه را مطرح کردیم و به این دلیل که هزینه‌ها باید یکجا پرداخت می شد اما بازگشت آن زمان‌بر بود، تقاضای حمایت کردیم.

مدیر مسئول تماشاخانۀ ارغوان ادامه داد: فرمانداری نیز مؤسسۀ کارآفرینی امید شهرضا را به ما معرفی کرد و به این سبب که طرح تماشاخانه هم فرهنگی بود و هم در راستای کارآفرینی و خصوصی سازی، مشمول حمایت این مؤسسه می‌شد. ما نیز هدف از تاسیس این مکان را در نامه ای خطاب به مؤسسۀ کارآفرینی امید شهرضا نوشتیم و فرمانداری شهرضا نیز پنج ماه پیش، این نامه را برای آن‌ها فرستاد.

وی افزود: همزمان با این اقدام، من با آقای ایزدی، مسئول استقرار گروه های نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز صحبت کردم و او بنابر جلسه‌ای که با مدیر کل مؤسسۀ کارآفرینی امید تهران داشت به ما اعلام کرد که حمایت از تماشاخانه‌ها در اولویت طرح‌های حمایتی این مؤسسه قرار دارد، به‌ویژه این که تماشاخانۀ ارغوان، نخستین تماشاخانۀ خصوصی شهرضا نیز به‌شمار می‌رود و یکی از استانداردترین تماشاخانه‌های کل استان است.

رضایی خاطرنشان کرد: آنچه در بحث رعایت استاندارد و تجهیز با بهترین امکانات بر عهدۀ ما بود انجام دادیم، اما مؤسسۀ کارآفرینی امید شهرضا، با بیان صحبت‌هایی مثل این‌که اعتبار وجود ندارد و ... کم‌کم ما را از حمایت خود ناامید کرد. بنده طی جلسه‌ای که با آقای محمدعلی جعفری، رییس ادارۀ فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرضا داشتم این مسئله را اطلاع دادم و اداره فرهنگ و ارشاد، جلسه‌ای را با سازمان برنامه و بودجۀ اصفهان ترتیب داد و از آنان قول حمایت گرفت.

وی با اشاره به عملی نشدن هیچکدام از این وعده‌ها تا کنون گفت: حدود یک ماه و نیم به افتتاح تماشاخانه مانده بود که آقای جعفری از ما خواستند نامه‌ای بنویسیم و در آن همۀ کارهایی که برای تماشاخانه انجام داده‌ایم به علاوۀ فاکتور هزینه‌ها در آن قید کنیم تا از سازمان برنامه و بودجه حمایت‌های لازم دریافت شود. این نامه را نیز نوشتیم و به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فرستادیم تا از آنجا به سازمان برنامه و بودجه فرستاده شود، اما از طرف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرضا به ما اعلام شد تا زمانی که تماشاخانه افتتاح نشده باشد نمی‌توانیم نامه را ارسال کنیم. به این ترتیب ما تماشاخانه را یکم آذر ماه افتتاح کردیم و حدود یک ماه بعد، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرضا این نامه را برای سازمان برنامه و بودجۀ اصفهان فرستاد.

مؤسس تماشاخانۀ ارغوان یادآور شد: اکنون از آغاز این درخواست و ارسال نامه و... نزدیک به دو ماه گذشته و طلبکارانی که تا کنون به دلیل افتتاح نشدن تماشاخانه به ما مهلت داده بودند خواستار پول خود هستند و کار ما نیز در پروسۀ کشدار اداری گیر افتاده است. در این شرایط اگرچه از یکم آذر ماه تا کنون بیش از حد تصور در تماشاخانه کار کرده‌ایم و میزبان کارگاه‌های تولید تئاتر، اجرای نمایش ویژۀ مدارس با هدف فرهنگسازی تئاتر، اجرای نمایش تحسین شدۀ "افسانۀ ماده ببر" و ویژه برنامۀ شب یلدا برای پاسداشت آیین‌های فراموش شدۀ یلدا بوده ایم، هنوز نتوانسته‌ایم مبلغ ۱۷۰ میلیون بدهی تماشاخانه را تأمین کنیم.

رضایی ادامه داد: ما از کسی کمک بلاعوض نمی‌خواهیم، تنها درخواست ما این بود که هزینه را یک‌جا پرداخت کنند و بعد ما این پول را به صورت اقساطی به آن‌ها برگردانیم. اداره‌ها امروز و فردا می‌کنند، اما طلبکاران را نمی‌توان با امروز و فردا کردن راضی کرد و اگر به همین منوال پیش برود، تا ۲۸ دی ماه، به دلیل عدم پرداخت اجارۀ تماشاخانه و فشار صاحب ملک، احتمال اقدام برای اخذ حکم تخلیۀ مکان وجود دارد و حکم جلب بنده نیز توسط طلبکاران به اجرا درمی‌آید. آیا این سزای کسی است که یک تماشاخانۀ خصوصی استاندارد در استان فرهنگی اصفهان راه‌اندازی کرده است؟

کد خبر 334817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دلاور خسرونیا IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
    0 0
    واقعا باعث تاسف و شرمندگی است . که عاقبت کار برای فرهنگ باید به اینجا برسد . بنده آشنایی نزدیک با بهنام رضایی دارم و میدانم که چقدر برای ساخت این فضا تلاش کرده . امیدوارم این مشکل هر چه سریع تر حل شود .