۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵
پاتوقی برای تئاتری‌ها

کافه نشینی از دیرباز در کشور ما و در میان اقشار مختلف روشنفکران، هنرمندان و متفکران رواج داشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اگرچه این رسم دیرین ریشه در دوران انقلاب فرانسه در سده های ۱۸ و ۱۹ میلادی دارد، اما می توان ریشه های آن را در دوران پیش از حکومت شاه عباس صفوی جستجو کرد که قهوه خانه ها یکی از پررفت و آمدترین مراکز شهرها و حتی روستاها در ایران بوده و مکانی برای گردهمایی های محلی به حساب می آمده است.

کافه نشینی در شهر اصفهان نیز چند سالی است که رونق پیدا کرده و به عنوان گزینه ای جذاب و پرطرفدار در میان قشر جوان و حتی میان سال برای تفریح و وقت گذرانی مطرح می شود. افتتاح کافه های مختلف و متنوع با دکوراسیون و فضایی متنوع در نقاط مختلف شهر نیز گواه این مدعاست، تا جایی که از این مرکز به عنوان فضایی برای برگزاری مراسم مهمی همچون خواستگاری استفاده می شود و حتی پای بسیاری از خانواده های سنتی را به این مکان گشوده است.

برخی از کافه ها اما از ابتدا با رویکردی خاص و مشخص آغاز به کار می کنند. کافه سینما، کافه گالری، کافه عکس، کافه فیلم، کافه تئاتر و ... رویکردهای مختلفی است که بسته به سلیقه صاحبان کافه ها به عنوان زمینه فعالیت برای کافه تعیین می شود و کافه را به عنوان پاتوقی شناخته شده برای مراجعه دوستداران و علاقمندان آن زمینه فرهنگی و هنری تبدیل می کند.

"کافه تئاتر" از جمله کافه های پررونق در اصفهان است که به مدیریت اسدلله درخشان از سال ۹۳ در سرای هشت بهشت واقع در خیابان چهارباغ عباسی آغاز به کار کرده و امروز به یکی از پاتوق ها و مراکز فرهنگی و هنری فعال شهر تبدیل شده است.

درخشان در این خصوص این کافه به خبرنگار ایمنا می گوید: کافه تئاتر از سال ۹۳ فعالیت خود را با هدف کمک به وضعیت فرهنگی و هنری شهر و هنرمندان جوانی که در این عرصه مشغول به فعالیت هستند آغاز کرد و طی این مدت توانست در حد توان به گروه های مختلف هنری کمک کند و قدمی در راه رونق بخشیدن به وضعیت آنها بردارد.

درخشان می افزاید: فعالیت این کافه شامل چند بخش می شود. بخشی به برگزاری گالری در فضای کافه اختصاص دارد. برگزاری چندین گالری عکس از عکاسان جوان و بزرگداشت مرحوم "سید محمود موسوی"، از عکاسان برجسته قدیمی که در مجتمع استاد فرشچیان برگزار شد، از جمله فعالیت های کافه تئاتر در این زمینه است.

او با اشاره به حمایت کافه تئاتر از هنرمندان جوان تئاتر می گوید: جوانان بسیاری هستند که با شوق و امید فراوان قدم به عرصه هنرهای نمایشی می گذارند و نیازمند حمایت مادی و معنوی از سوی دیگران هستند. کافه تئاتر حمایت از این جوانان را در حد توان و وسع خود در فهرست برنامه هایش قرار داده است و تاکنون در زمینه چاپ پوستر، اجرای تئاتر و بخش های دیگر به حمایت از این جوانان پرداخته است.

او ادامه می دهد: تاکنون ۲۵ نمایش در اصفهان از حمایت کافه تئاتر به اشکال مختلف برخوردار بوده اند که نمایش های قجرالجدید، آهای تو دیگه کی هستی؟، گاهی دلم برای خودم تنگ می شود، خواستگاری، کسوف، من اومدم و ... از جمله آنهاست.

اسدلله درخشان برگزاری جلسات داستان خوانی را از دیگر عرصه های فعالیت کافه تحت مدیریتش می داند و می گوید: داستان نویسی و داستان خوانی علاقمندان زیادی به ویژه در میان جوانان و قشر دانشجو دارد. فضای کافه هم به دلیل برخورداری از محیطی امن و آرام جای مناسبی برای داستان خواندن است. به همین خاطر تصمیم گرفتیم تا جلسات خوانش داستان را به صورت هر دو هفته یکبار در روزهای دوشنبه در کافه برگزار کنیم. در این جلسات داستانی انتخاب می شود و پس از خوانش از سوی یک نفر، مورد تحلیل و بررسی حاضران قرار گرفته و درباره اش صحبت می شود. این داستان ها از بین کتاب های مطرح و شناخته شده و از میان آثار نویسندگان برجسته معاصر انتخاب می شود.

او با تاکید بر اینکه فرهنگ کافه نشینی فرهنگی دیرینه و کهن در جهان است، می گوید: لفظ کافه معانی مختلفی در خود دارد و تنها شامل فضایی برای سفارش خوراکی و میل کردن آن نمی شود، بلکه در کنار آن فعالیت های مختلفی در راستای هم اندیشی، مباحثه، گفت و گو و تعامل شکل می گیرد که باعث می شود مفهوم کافه نشینی از یک سرگرمی صرف به مفهومی فراتر و کمال یافته تبدیل شود.

او می افزاید: تلاش کردیم تا کافه تئاتر نیز در اصل پاتوقی فرهنگی و هنری برای اهالی هنر و دوستداران آن باشد و بتواند در کنار فعالیت اقتصادی، به عنوان حامی فعالان این عرصه به فعالیت بپردازد.

مدیر کافه تئاتر با بیان اینکه تخفیف های ویژه ای برای مشتری های ثابت کافه اش در نظر گرفته است، می گوید: برای اینکه مشتری ها را ترغیب به حضور در کافه و جلسات هم اندیشی و داستان خوانی کرده باشیم، تخفیف های ویژه ای را در نظر گرفته ایم. از جمله اینکه حضور در جلسات داستان خوانی و رونمایی از پوسترها برای مشتری ها رایگان است. همچنین عوامل نمایش ها و تئاترها می توانند یک ساعت از فضا و پذیرایی کافه به صورت رایگان برای تبلیغ نمایششان استفاده کنند. ارایه تخفیف های ۳۰ تا ۵۰ درصدی به مناسبت های مختلف هم از دیگر حمایت های کافه تئاتر در زمینه جلب مشتری است.

درخشان یادآور می شود: فعالیت در عرصه های هنری و فرهنگی در شهر اصفهان کار آسانی نیست و قوانین دست و پا گیری در این زمینه وضع شده است که تنها باعث می شود کسانی که برای فعالیت در این عرصه مشتاق هستند بی انگیزه شوند، اگرچه در طی این سه سال حمایت هایی از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری اصفهان از ما صورت گرفته است و باعث شده تا بتوانیم کافه را علی رغم همه مشکلات موجود سرپا نگه داریم، اما مشکلات و موانع هم کم نبوده اند، مشکلاتی که شاید هر کدامشان بتوانند باعث توقف فعالیت چنین مکانی شوند.

کد خبر 334804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.