فضای سبز شهری به صنعت نیاز دارد

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان گفت: به طور قطع امروز کشاورزی، محیط زیست و فضاهای سبز شهری به صنعت نیاز دارد. زمانی که صحبت از فناوری و تکنولوژی است در کنار خلاقیت‌هایی که دستاورد بشری است ارتباط صنعت با فضای سبز بیشتر نمود می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حیدر قاسمی صبح امروز دوشنبه- در کنگره تکنولوژی‌های نوین در فضای سبز شهری که در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: اصلاح باور و نگرش نخستین چیزی است که باید اتفاق بیفتد و روش‌ها، رویه‌ها و الگو ها باید تغییر یابد که در غیر این صورت شعارها نباید امیدی به تغییر و اصلاح داشته باشیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر پدیده‌های جوی جدیدی اتفاق افتاده و وضعیت بارش بعد از گذشت چهار ماه از پاییز و زمستان بسیار کم بوده است. در حوزه اصفهان و نیز حوضه بالادست زاینده‌رود که در حقیقت تأمین‌کننده منابع اصلی آب شهر است وضعیت به همین‌گونه است.

قاسمی با بیان اینکه امروزه باید باورکنیم که فضاهای سبز نباید غرق گل‌های فصلی شود، افزود: گونه‌های مقاوم و متناسب اقلیم وگونه‌هایی که بتواند دوام بیشتری داشته باشد باید مورد توجه قرار گیرد که هم اکنون از سوی سازمان پارک‌ها اقداماتی در این زمینه در دست اجراست که امیدواریم اقدامات موثری انجام شود.

وی تصریح کرد: امروزه نباید پساب را آب غیرمتعارف تلقی کنیم تا امروز به این واژه می‌پرداختیم اما امروز باید این امر را جدی بگیریم و به آن به‌عنوان آب متعارف و اصلاح و آوردن آن به شبکه آبیاری فضای سبز به طور جدی نگاه کنیم و اگر این اتفاق نیفتد به طور قطع نه در زمان‌های دور بلکه در یک سال آینده نیز ما نمی‌توانیم این شرایط را اصلاح کنیم.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با تأکید بر اینکه ضرورت نیاز امروز استفاده از تکنولوژی‌ها است، خاطرنشان کرد: استفاده از تکنولوژی‌های جدید لزوم سامانه‌های جدید آبیاری و آبرسانی را بیشتر آشکار می‌کند.

قاسمی تأکید کرد: به طور قطع امروز کشاورزی و محیط زیست و فضاهای سبز شهری به صنعت نیاز دارد. زمانی که صحبت از فناوری و تکنولوژی است در کنار خلاقیت‌هایی که دستاورد بشری است ارتباط صنعت با فضای سبز بیشتر نمود می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه باید هر کاری در جای خود صورت گیرد، تصریح کرد: کم توجهی امروز سرعت تخریب را افزایش می‌دهد و معتقدم با شرایط موجود صرفاً تأمین آب مشکلی را حل نمی‌کند. تنها انتقال و ایجاد سامانه‌ها و شبکه‌های جدید آبیاری و آب‌رسانی مشکل را حل نمی‌کند.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه باید دید خود را در زمینه نگهداری و در رابطه با متصدیان آبیاری جدی تلقی کنیم بر آموزش تاکید کرد و گفت: در غیر این صورت بسیاری از مردم شهر از ما سوال می‌کنند که چرا در نقاط شهر آب هرز می رود و در این صورت نمی‌توان نگرش‌ها را اصلاح کرد.

وی افزود: بنابراین باید موضوعات را به جد پیگیری کنیم. امروز سیاستگذاران و متولیان امور آب ناگزیرند که پس از اینکه آب شرب تامین شد نیاز کشاورزی را مرتفع سازند. امروز نیاز فضای سبز شهر اصفهان به رودخانه و منابع جاری داشته و بستگی دارد که یقینا کمتر از مشکل کشاورزان نیست. 

قاسمی ادامه داد: بعد از آب شرب و قبل از اینکه آب کشاورزی مورد توجه باشد یکی از مواردی که باید مورد توجه سازمان های متولی آب باشد توجه و حفظ فضای شهری در بحث کلانشهر است زیرا در سلسله مراتب نیازهای انسان نفس کشیدن قبل از تغذیه اولویت دارد.

وی با بیان اینکه اگر در شرایطی که آلاینده ها هجوم می آورند نتوانیم روزنه ای برای این رفع این مشکل فراهم کنیم، افزود: در این صورت نفس کشیدن دچار مشکل می شود و بنابراین اولویت آن بیش از پیش آشکار می شود و کسی نمی تواند به عنوان یک موضوع بخشی و جزیره ای به آن نگاه کند.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه این مشکل یک مورد عمومی است، تاکید کرد: همه باید این موضوع را موردتوجه جرا قرار دهند.

وی اطلاع رسانی و همسو ساختن مردم را مهم تلقی کرد و گفت: باید نگاه ها را عوض کنیم و کمک بطلبیم و با ایجاد بستری مناسب در جامعه فضایی که مناسب تغییر در الگوها و رویه ها وروش ها و اصلاح فرآیند ها فراهم کنیم.

قاسمی تاکید کرد: تمام این موارد در سایه باور، اعتقاد، عزم و اراده جمعی، همکاری همه جانبه، تعامل و همکاری همه بخش ها و مسوولان اتفاق می افتد و بدون توجه به نگاه های بخشی  و شرایط فعلی و اتفاقاتی که در آینده می افتد ممکن نیست.

وی اظهار امیدواری کرد: با ادامه این کنگره ها و جلسات روش ها  و راهکارهای لازم را شناسایی کرده و بتوانیم عزم خود را جزم کرده و ارتباط و هماهنگی در این موضوع ایجاد کنیم تا بتوانیم بیش از پیش از تکنولوژی استفاده کنیم و از تدبیر برای همه امور بهره ببریم.

کد خبر 334752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.