دوردست ترین کهکشان به زمین کشف شد

محققان ناسا با بررسی اطلاعات دو تلسکوپ فضایی موفق به کشف دوردست ترین کهکشان جهان در فاصله ۲۵۰۰ سال نوری با زمین شدند.

به گزارش خبرنگار ایمنا و ترجمه از "اسپیس"، دانشمندان ناسا موفق شده اند دوردست ترین کهکشان شناخته شده در جهان را در فاصله ۲۵۰۰ سال نوری زمین کشف کنند. این کهکشان  توسط تلسکوپ فضایی هابل و اسپیتزر ناسا کشف شد که یک خوشه از ستارگان ۵۰۰ میلیون ساله است.

این تلسکوپ ها تصویری از کهکشان SPT۰۶۱۵-JD منتشر کردند که که تحت تاثیر پدیده «لنز گرانشی»  گسترده و واضح تر شده است. زمان بازنگری به کهکشان ۱۳.۳ میلیارد سال را محاسبه شده است. کهکشان کشنده در بیش از ۳ میلیارد توده خورشید وزن دارد. با این حال، در این مورد، میدان گرانشی خوشه ی بزرگ کهکشانی پیش زمینه، نه تنها نور از کهکشان پس زمینه را تقویت می کند، بلکه تصویر آن را به قوس می چسباند.

"برت سالمون" از موسسه علمی تلسکوپ فضایی در ایالات متحده گفت: "هیچ کهکشان نامرئی در چنین فاصله ای بزرگی تاکنون کشف نشده بود.این شی نمونه ای از کهکشان های جوان است که در مدت کوتاهی پس از انفجار بزرگ ظاهر شد."

با تحلیل تاثیرات فرایند لنز گرانشی روی تصویر این کهکشان می توان اندازه و شکل اصلی آن را تعیین کرد. SPT۰۶۱۵-JD یکی از نمونه های اولیه کهکشان های جوانی است که در مدت کوتاهی پس از رویداد انفجار بزرگ به وجود آمدند.

به گفته سالمون کشف کهکشان در محدوده قابلیت های تشخیص هابل درست است.

وی گفت: "این کهکشان یک هدف هیجان انگیز برای علم با تلسکوپ وب است، زیرا این فرصت منحصر به فرد برای حل جمعیت ستارهای جهان در مقیاس بسیار وسیع را ارائه می دهد."