جشنواره تئاتر مهر در تقویم کشور ثبت شود

کاشان - رییس ستاد برگزاری سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان گفت: انتظار می رود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز هنرهای نمایشی، با ثبت ملی این جشنواره در تقویم رویدادهای فرهنگی هنری کشور و نیز ثبت برند، به نام شهر کاشان، موجبات استمرار این حرکت شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان کاشان، سعید ابریشمی راد در آیین اختتامیه جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان اظهار کرد: در حالی جشنواره سیزدهم، فعالیت خود را آغاز کرد که تحولات مدیریت شهری، ظهور فکری نو در عرصه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی را ناگزیر می‌کرد و بر همین اساس تعیین سیاست گذاری منسجم و طراحی خط مشی مشخص برای برگزاری آن امری ضروی به نظر می‌رسید.

وی خاطرنشان کرد: بهره‌گیری از ظرفیت هنرمندان، استفاده از نگرش‌های گوناگون هنری، پرهیز از انحصارگرایی فرهنگی و... اصولی بود که در ذیل کلیدواژه احترام، متولیان برگزاری جشنواره سیزدهم آن را در قالب احترام به هنرمند، مخاطب، هنر و البته جامعه دنبال می کردند.

شهردار کاشان تصریح کرد: به این باور رسیده ایم که شهرداری ها دیگر منظره خدمات روزمره نیستند بلکه چشم‌اندازی وسیع به سوی جامعه‌اند؛ بر همین اساس شهرداری باید عملکردی مبتنی بر نیازهای مردم همان جامعه داشته باشد.

وی با بیان اینکه نگاه جامعه محور شهرداری کاشان در برگزاری این رویداد مهم ملی، بیان به زبان هنر بود، گفت: نگرشی که بر اساس مأموریت اصلی و اهداف سازمانی شکل گرفته و در قالب اولویت‌های موضوعی شهروندی و اجتماعی با زیرمجموعه‌های متعدد در کنار سایر اولویت‌های مضمونی دیگر نظیر انقلاب اسلامی، معضلات و آسیب های اجتماعی، سبک زندگی اسلامی ایرانی و... در این دوره نمایانگر شده است.

لزوم ثبت ملی جشنواره سراسری تئاتر مهر در تقویم رویدادهای فرهنگی هنری کشور

مرتضی والی زاده، رییس ستاد برگزاری سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان، در این آیین اظهار کرد: انتظار می رود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز هنرهای نمایشی، که متولی اصلی هنر تئاتر در کشور است با ثبت ملی این جشنواره در تقویم رویدادهای فرهنگی هنری کشور و نیز ثبت برند به نام شهر کاشان، موجبات استمرار هر چه پویاتر این حرکت و دلگرمی هنرمندان این عرصه را فراهم سازد.

وی خاطرنشان کرد: استقبال خوب تماشاگران و اقشار مختلف به ویژه نسل جوان از نمایش‌های اجرا شده در بخش‌های نمایشنامه‌خوانی، خیابانی و صحنه‌ای نشانگر نبوغ و رشد فرهنگی مردم منطقه و نیاز آنان به فعالیت‌های فرهنگی و هنری بوده و توجه مسئولان را به مطالبات اهالی تئاتر از جمله کمبود سالن‌های مناسب اجرا و امکانات و بودجه کافی به منظور تولید آثار گرانمایه و ارزشی و به روی صحنه بردن آنها توسط هنرمندان طلب می کند.

والی زاده با اشاره به تأثیر جشنواره سراسری تئاتر مهر در شکوفایی این هنر افزود: آثار و نمایش های راه یافته از کاشان نشانه‌ای از آثار مثبت جشنواره تئاتر مهر به شمار می آید و اجرای عمومی نمایش در طول سال که همان هدف نهایی برپایی چنین جشنواره‌هایی بوده، بیانگر این موضوع است.

وی ارتقاء سطح کیفی نمایش‌ها در جشنواره سیزهم را امیدوارکننده دانست و گفت: انتظار می رود این روند تداوم داشته باشد البته این امر علاوه بر حمایت مردم و مسئولان، آموزش مستمر و برگزاری کارگاه‌های آموزشی در طول سال را نیز طلب می‌کند چنان که گام‌های بلندی در این زمینه در جشنواره سیزدهم برداشته شد.

حضور ۱۱ هزار مخاطب در سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان

محمد شفافی دبیر سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان نیز در ادامه این مراسم اظهار کرد: این دوره از جشنواره از نیمه مهرماه فعالیت خود را آغاز کرد که پس از اعلام فراخوان جشنواره ۳۳۹ گروه نمایشی از یکصد شهر با ارسال آثار برای حضور در جشنواره اعلام آمادگی کردند.

وی با اشاره به دو مرحله بازخوانی و بازبینی آثار خاطرنشان کرد: در پایان، ۳۳ گروه نمایشی برای حضور در مرحله پایانی جشنواره توسط شورای انتخاب برگزیده شدند که سهم نمایش های صحنه ای ۲۰ اثر و نمایش های خیابانی ۱۰ اثر بود و سه گروه هم در قالب نمایشنامه خوانی به اجرا پرداختند.

وی با بیان اینکه با وجود پیش بینی ۷۳ اجرا، مخاطبان از ۷۶ اجرا در این دوره بهره مند شدند، گفت: علاوه بر سالن های نمایش سه گانه فرهنگسرا، تالار فرهنگ و خانه تئاتر از دیگر مکان های اجرای نمایش های صحنه ای بود.

شفافی، با یادآوری شعار جشنواره سیزدهم مبنی بر «تئاتری برای مردم»، افزود: در بخش اجرای خیابانی نیز گستره جغرافیایی وسیع تری نسبت به دوره های پیشین در نظر گرفته شد که در مراکز مختلف نظیر آموزشگاه ها، ندامتگاه ها و... به مخاطبان عرضه شد.

وی با اشاره به حضور ۱۱ هزار مخاطب در  سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان عنوان کرد: البته با توجه به ظرفیت محدود سالن ها، امکان میزبانی تعداد بیشتری از دوستداران فرهنگ و هنر تئاتر حاصل نشد.

شفافی با بیان اینکه ۱۴۴ نفر در برگزاری جشنواره سیزدهم مشارکت داشتند، از مسئولان اجرایی، مدیران شهری و اعضای کمیته های مختلف اجرایی این دوره از جشنواره تقدیر کرد.

کد خبر 334717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.