مدارس و سیستم حمل ونقل دانش آموزان استثنایی فرسوده است

رییس اداره مدارس استثنایی آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: مدارس و سیستم حمل و نقل دانش آموزان در استان اصفهان سال هاست که نوسازی و بهسازی نشده و مشکلاتی را برای تحصیل و تردد این دانش آموزان در این استان به وجود آورده است.

محسن الماسی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، درباره جایگاه آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان و روند پذیرش و ثبت نام در مدارس استثنایی اظهار کرد: در مدارس استثنایی، سنجش و پایش بچه ها برای ورود به مدرسه کار عمده ای است، کودکانی که به سن قانونی ۵/۵ سال برسند، می توانند وارد عرصه آموزش شوند و از فیلتر سنجش عبور کنند، آن دسته از کودکانی که مشکلات هوشی، جسمی، حرکتی، شنوایی و بینایی دارند، شناسایی شده و سپس موارد مشکوک به مراجع تخصصی ارجاع داده می شوند. در مرحله بعد چنانچه دانش آموزی بتواند از خدمات آموزش عادی استفاده کند، به مرحله عادی ارجاع داده شده و مشکل او برطرف می شود و در صورتی که مشکل او حل نشد از آموزش خاص بچه های با نیاز ویژه استفاده می کند.

وی تاکید کرد: اداره آموزش و پرورش استثنایی بعد از  پایش برای بچه هایی که نیاز ویژه تشخیص داده شود، برنامه آموزشی طراحی می شود تا آنها بتوانند از این آموزش ها استفاده کنند. آموزش در استثنایی مبتنی بر آموزش و توانبخشی است و بسیاری از  کودکان نیاز به کار درمانی، گفتار درمانی و تیم مشاورهای دارند که این موارد در مدارس موجود است تا خانواده و دانش آموزان بتوانند ازظرفیت موجود استفاده کنند.

رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان در مورد استاندارد تجهیزات مورد استفاده در مدارس با نیازهای خاص استان اصفهان اظهار کرد: فرسوده بودن مدارس اصلی ترین چالش آموزش و پرورش استثنایی اصفهان است. سال هاست که در این مدارس هیچ گونه نوسازی و بهسازی صورت نگرفته و سال هاست که مدرسه ای به آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان اضافه نشده است. چند مدرسه در حال ساخت بوده که متاسفانه به دلیل عدم اجرای تعهدات دولت های قبل علی رغم همکاری خیران هنوز این مدرسه ها نیمه کاره مانده اند.

وی تاکید کرد: متاسفانه در استان اصفهان هیچ فضای ورزشی خاص برای دانش آموزان با نیازهای خاص وجود ندارد تا دانش آموزان استثنایی به همراه خانوادهشان بتوانند از استخر، سالن و تامین چمن و فضای بازی استفاده کنند. در صورتی که در استان تهران و خراسان رضوی بالغ بر ۷ فضای ورزشی وجود دارد که این فضاها می تواند فضایی برای تخلیه هیجان ها و کاهش آسیب های اجتماعی موثر باشد.

الماسی خاطر نشان کرد: همچنین سهم ناچیز سرانه دانش آموزان با نیازهای خاص در استان اصفهان از دیگر مشکلات موجود در این اداره است. کمبود سرانه در بین دانش آموزان پیش حرفه ای و متوسطه حرف های محسوس تر است چرا که در این بخش به شدت نیازمند تعمیرات و تجهیزات هستیم و  و سایل مصرفی بسیار گران بوده و بسیاری از مواد و محصولات هدر می روند و  این امر چالش برانگیز است.

وی اضافه کرد: نظام آموزش و پرورش استثنایی بخشی مهم و جدایی ناپذیر از نظام تعلیم و تربیت بوده و از اهمیت زیادی برخوردار است. در واقع آموزش و پرورش استثنایی با  ارایه آموزش های عادی و آموزش های ویژه در مدارس خدمات را به دانش آموزان ارایه و برخورداری از تجهیزات مورد نیاز امکان ارایه خدمات بهینه به دانش آموزان را فراهم می کند.

رییس اداره مدارس استثنایی آموزش و پرورش استان اصفهان در خصوص مشکلات مدارس دانش آموزان استثنایی استان اصفهان گفت: بسیاری از وسایل حمل و نقل عمومی این مدارس فرسوده بوده و مناسب سازی نشده است. این وسایل برای دانش آموزان قابل استفاده نیست. سرویس های بهداشتی مدارس استثنایی نیز مناسب نبوده و هنوز به روز رسانی نشده است. همچنین نبود فضای مشاوره برای دانش آموزان در مدارس از دیگر چالش های این گونه مدارس در استان اصفهان است که دانش آموزان و خانواده هایشان را در هنگام مراجعه سرگردان کرده است.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از اشخاص که در حوزه تخصصی مدارس استثنایی فعالیت دارند، دیدگاه های مادی داشته و هزینه های زیادی را به خانواده ها تحمیل می کنند. البته برای بحث های درمانی و خرید تجهیزات درمانی برای دانش آموزان استثنایی استان اصفهان ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار اختصاص یافته که به دنبال افزایش این اعتبار هستیم.

کد خبر 334708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.