آیا فیلتر شدن تلگرام غیرممکن می‌شود؟!

پس از فیلتر شدن حدوداً یک هفته‌ای پیام رسان تلگرام در ایران، صحبت در مورد غیر قابل نفوذ شدن این اپ مطرح شد. "پاول دوروف"، مدیر روسی تلگرام اعلام کرد که به زودی این پیام رسان با پلتفرم مبتنی بر "Blockchain" عرضه خواهد شد که در این صورت، دیگر هیچ دولتی نمی‌تواند تلگرام را فیلتر کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا و ترجمه از "coindesk"، اپلیکیشن پیام رسان تلگرام یکی از چندین شبکه اجتماعی است که در سطح دنیا محبوبیت بالایی دارد. تلگرام این روزها از محبوبیت و گستردگی زیادی بین کاربران ایرانی برخوردار بوده، به گونه ای که  بر اساس آخرین نظرسنجی صورت گرفته ۵۳ درصد از کل مردم ایران حداقل عضو یکی از شبکه‌های اجتماعی هستند که در این میان تلگرام به پرطرفداترین شبکه اجتماعی در بین مردم ایران تبدیل شده و تعداد کاربران این اپلیکیشن روسی در ایران بیش از ۲۰ میلیون نفر تخمین زده می شود.

تلگرام در ایران فراز و نشیب های بسیاری پشت سر گذاشته است؛ هر بار بحث فیلترینگ این شبکه اجتماعی مطرح شد و هفته های گذشته پس از اتفاقات اخیر در کشور، مقامات ایرانی تصمیم گرفتند تا این اپلیکیشن پیام رسان را فیلتر کنند؛ تصمیمی که البته با انتقادات زیادی همراه بود و به خصوص کسانی که در این شبکه اجتماعی، کسب و کاری برای خود به راه انداخته بودند و درآمدزایی می‌کردند. در این بین در فضاهای مجازی اخبار و شایعات بسیاری دست به دست می شد. مثل اینکه مدیران تلگرام ادعا کردند تا یک ماه آینده، این پیام رسان با فناوری "Blockchain" غیر قابل فیلتر خواهد شد. اما فناوری بلاک چین یا زنجیره بلوکی چیست؟ آیا ادعای غیر قابل فیلتر شدن تلگرام حقیقت دارد؟ در ادامه این مقاله به بررسی فناوری بلاک چین می‌پردازیم:

"پاول دوروف"، مدیر روسی تلگرام اعلام کرد که به زودی این پیام رسان با پلتفرم مبتنی بر فناوری Blockchain مخصوص به خود عرضه خواهد شد که در این صورت، دیگر هیچ دولتی نمی‌تواند تلگرام را فیلتر کند. این پلتفرم جدید با نام شبکه باز تلگرام (Telegram Open Network) یا به اختصار TON شناخته می‌شود و قرار است نسخه‌ ارتقا یافتهای از تکنولوژی بلاک چین برای شبکه اجتماعی تلگرام باشد.

فناوری Blockchain چیست؟

بانک وال استریت، سازمان های فناوری اطلاعات و مشاوران در مورد تکنولوژی بلاک چین می گوید: فناوری بلاک چین همان فناوری‌ است که بیت کوین و ارزهای دیجیتالی دیگر با آن فعالیت می‌کنند و گفته می‌شود در آینده نزدیک، بسیاری از صنایع همچون املاک، قراردادها و اینترنت را تحت تاثیر خود قرار می دهد. بحران مالی سال ۲۰۰۸ باعث شد بسیاری از مردم اعتماد به بانک ها به عنوان شخص ثالث مورد اعتماد را از دست بدهند. بسیاری سوال کردند که آیا بانک ها بهترین نگهبان سیستم مالی جهانی هستند یا خیر؟ تصمیمات نامناسب سرمایه گذاری توسط بانک های بزرگ فاجعه بار و پیامدهای ناگهانی در پی داشت. سیستم بیت کوین در سال ۲۰۰۸ به عنوان یک سیستم جایگزین پیشنهاد شد. بیت کوین درواقع به کاربر اجازه می دهد پرداخت های آنلاین را بدون گذر از یک موسسه مالی انجام دهد. به عبارت دیگر بیت کوین انجام تراکنش‌های دیجیتال را بدون نیاز به واسطه میسر می کند. این فناوری یک دفتر مرکزی غیر متمرکز و عمومی است که نیاز به هیچ شخص ثالثی ندارد. سیستم بیت کوین با قرار دادن تراکنش‌ها در گروهی از زنجیره‌های بلوکی و سپس اتصال این زنجیره‌های بلوکی به هم، آنها را مرتب می‌کند. تراکنش‌های هر بلوک باید به طور همزمان روی دهند. این زنجیره‌های بلوکی مانند زنجیرهای در یک خط با توالی زمانی به هم متصل هستند و هر بلوک خروجی تابع درهم سازی (هش) از بلوک پیشین خود را ذخیره می کند.

با استفاده از بلوک زنجیره ای، بسیاری از افراد می توانند وارد یک رکورد اطلاعات شوند و یک جامعه از کاربران می تواند کنترل کند که اطلاعات ثبت شده چگونه اصلاح و به روز می شود. برای مثال نوشته های ویکی پدیا محصول یک ناشر نیستند و هیچ شخص اطلاعاتی را کنترل نمی کند. با این حال تکنولوژی Blockchain منحصر به فرد تولید می شود و اطلاعات بسیار روشن است. این فن آوری یک تاریخچه دیجیتالی رایج مهم است، زیرا دارایی های دیجیتال و تراکنش ها در تئوری به راحتی فریب می خورند و یا تکرار می شود. این تکنولوژی این مشکل را بدون استفاده از واسطه اعتماد حل می کند.

به طور خاص، یک بلوک چین برای بیت کوین مورد نیاز است:

_گره های غیرقابل اعتماد ضبط معاملات در لیست بیت کوین وجود دارد.

_بیت کوین نمی خواهد به یک شخص ثالث اعتماد کند.

_بطور کلی، بیت کوین با استفاده از یک بلوک کامل برای عدم تمرکز پرداختها عمل می کند.

سایت exbity در این باره نوشت: به همین ترتیب، یک بلوک چین می تواند برای ایجاد مالکیت بر روی هر دارایی های فیزیکی، اتومبیل، هنر، آلات موسیقی و غیره استفاده شود. تکنولوژی بلاک چین ممکن است یک ابزار بهتر برای ایجاد هویت باشد. فناوری بلاکچین بواسطه اجزای تشکیل دهنده اش از طریق یک پایگاه داده توزیع شده از اسناد از همه رویدادهای دیجیتال و تراکنش‌ها است که به شکل مشترک اجرا می‌شود. اطلاعاتی که یکبار وارد سیستم شده باشد، هرگز پاک نمی‌شوند. بلاک چین برای هر تراکنش منحصر به فردی که ایجاد شده باشد، اطلاعات قطعی و قابل بازبینی را ثبت می‌کند. 

فناوری بلاک چین، کاربردهای زیادی دارد. یکی از کاربردهای آن ایجاد زیر ساخت‌ های ارزهای رمز پایه (cryptocurrency) است و فناوری بلاک چین یکی از زیرساخت‌های اساسی بیت کوین است. به بیان دیگر، فناوری بلاک چین در دامنه بسیار وسیعی از برنامه‌های کاربردی مالی و غیر مالی دیگر نیز به عنوان فناوری زیرساخت به خوبی به کار گرفته شده است و اختراعات متعدد بلاک چین، استفاده از این فناوری در زمینه ثبت و شمارش آرای انتخاباتی است.

در حوزه‌های اعتبارسنجی تراکنش‌های مراقبت‌های بهداشتی، مسائل بانکی، انتخابات و رایانش به ثبت رسیده است و به همین دلیل دولت‌ها و مراکز قانون‌گذاری، مطالعه پیرامون بهره‌گیری از آن را در دستور کار خود قرار داده‌اند. فناوری بلاک چین، سیستمی برای ایجاد «تفاهم توزیع یافته»” در دنیای آنلاین دیجیتال پایه‌ریزی می‌کند. به این معنا که با توجه به ثبت انکارناپذیر اطلاعات در دفتر کلی تمامی اجزای شبکه از تحقق یک رویداد دیجیتالی آگاه گشته و آن را به رسمیت می‌شناسند.

این فناوری دریچه‌ای به سوی توسعه اقتصاد دیجیتالی باز و مقیاس پذیر در مقابل اقتصاد متمرکز فعلی، می‌گشاید. فرصت‌های بسیار بزرگی در پس این فناوری نهفته است و تحولات در این زمینه، تازه آغاز شده و کشورها و دولت‌ها مطالعه پیرامون این فناوری را آغاز کرده‌اند. برای مثال یکی از نمایندگان شرکت آی.بی.ام با شرکت در جلسات کنگره آمریکا، مزیت‌های این فناوری و نحوه استفاده بخش دولتی از فناوری بلاک چین را به نمایندگان معرفی کرد .

بانک مرکزی چین، کار گروه بررسی بلاک چین دولت روسیه، مجلس ملی فرانسه، پارلمان اتحادیه اروپا و بسیاری از دیگر دولت‌های جهان، مطالعه و بهره‌مندی از مزایای این فناوری را در دستور کار خود قرار داده اند. فناوری بلاک چین اولین بار فقط برای تبادل ارزهای دیجیتالی به وجود آمده بود، ولی ویژگی‌هایی مانند متن باز بودن، رایگان بودن، امکان ثبت اسناد به صورت عمومی و غیرمتمرکز بودن آن باعث شد تا برای ارائه خدمات مختلفی مورد استفاده قرار گیرد.

کد خبر 334703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.