تکنولوژی‌های نوین به کمک فضای سبز نصف‌جهان می‌آید

اولین کنگره و نمایشگاه بین‌المللی «تکنولوژی‌های نوین در فضای سبز شهری» با حضور ۱۵ کلانشهر کشور در محل اتاق بازرگانی اصفهان در حال برگزاری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طبق تفاهم نامه‌ای که میان سازمان پارکها و فضای سبز شهری اصفهان منعقد شده، ۲۴ تا ۲۸ دی ماه همزمان با برپایی نمایشگاه کشاورزی، نمایشگاه نهاده‌های فضای‌سبز در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان دایر می‌شود.  قرار است در این نمایشگاه به موضوعاتی همچون مدیریت پایدار منابع آب، دستاوردهای نوین در مکانیزاسیون فضای سبز شهری، طراحی پوشش گیاهی فضای سبز شهری با رویکرد اقلیم های خشک و نیمه خشک، گیاهان زینتی مقاوم به خشکی، تکنولوژی نوین در بسترهای کشت و اثرات زیست محیطی فضای سبز شهری پرداخته شود.

در ارتباط با این رویدادهای مهم، گفت و گویی را با «فروغ مرتضایی نژاد، مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان» انجام دادهایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

لطفا در خصوص برنامه‌هایی که این روزها پیرامون فضای سبز شهری برگزار می‌شود، توضیح دهید؟

نمایشگاه جامع کشاورزی دی ماه هر سال در محل دایمی نمایشگاه‌ها برگزار می‌شد و امسال طی تفاهمی که سازمان پارکها و فضای‌سبز شهرداری اصفهان با شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان برقرار کرد، مقرر شد در این نمایشگاه، تکنولوژی‌های نوین در فضای سبز شهری به نمایش گذاشته شود، علاوه بر آن همزمان با نمایشگاه، کنگره ملی تکنولوژی‌های نوین در فضای سبز برای اولین بار در اصفهان برگزار می‌شود که پیش‌بینی شده در سال‌های آینده این کنگره به صورت بین‌المللی برگزار شود. همچنین با توجه به ضرورت برگزاری نشست کلانشهرها در اصفهان، فردا ۲۶ دی ماه میزبان نشست مدیران عامل فضای سبزکلانشهرهای کشور در اصفهان خواهیم بود.

منظور از تکنولوژی‌های نوین در فضای سبز شهری چیست؟

با توجه به اینکه تغییر اقلیم شهر اصفهان به دلیل کاهش بارش‌ها به خوبی احساس شده، لازم است بتوانیم عرصه‌ها و سرانه ۲۵ مترمربعی فضای سبز شهر اصفهان را حفظ کنیم.  نگهداری و حفاظت از باغ شهر اصفهان که از ابتدای شکل‌گیری زاینده رود و هدایت مادی‌ها، آب به درون بافت شهری آن رفته و درختان تنومند چندین ساله را به یادگار گذاشته است، ضرورت دارد. در این راستا کاهش چشمگیر بارش‌ها، شهرداری را بر آن داشت تا به منظورتبادل نظر برای ارایه راهکارهایی که بتوان با این مشکلات مقابله کرد، تمهیداتی بیندیشد.

چه تمهیداتی؟

این موضوع را در کارگروه آب اتاق بازرگانی اصفهان بررسی کردیم؛ باغ شهر اصفهان گونه‌های گیاهی متفاوتی را در خود جای داده است که به دلیل تغییر اقلیم شهر اصفهان، گونه‌های گیاهی مقاوم به شرایط خشکی و با نیاز آبی کم را کشت و توسعه خواهیم داد، اما حفظ موجود گونه‌هایی که از سنوات گذشته وجود داشته، لازمه اجرای تمهیدات خاص است. امیدواریم با اندک آبی که در اختیار داریم و با بهترین مدیریت، بتوانیم فضای سبز موجود شهر را حفظ کنیم.

دستاوردهای نمایشگاه تکنولوژی‌های نوین در فضای سبز شهری چیست؟

در نمایشگاه تکنولوژی‌های نوین چگونگی توسعه فضای سبز بررسی و معرفی گونه‌های گیاهی مقاوم به خشکی و همچنین آبیاری‌های نوین در فضای سبز انجام می‌شود. همچنین سیستم آبیاری هوشمند توسط حامیان بخش خصوصی در نمایشگاه معرفی می‌شود تا بتوانیم راهکارهای نوینی برای نجات فضای سبز داشته باشیم.

این نمایشگاه چه جذابیت‌هایی می‌تواند برای مردم داشته باشد؟

در این نمایشگاه، نهاده‌های کشاورزی و تمام محصولات ارگانیک کشاورزی همچون سبزی، صیفی، گل و نهاده‌های مختلف ارایه می‌شود و امکان خریداری نیز برای عموم شهروندان وجود دارد. امسال  بخش خصوصی در برگزاری نمایشگاه حضور دارند، از این رو تمام متراژ موجود نمایشگاه را در اختیار آنها قرار دادیم.

چه برنامه‌هایی در کنگره تخصصی امروز ارایه شد؟

تکنولوژی‌های نوین باید به صورت همایش و سخنرانی نیز به استماع کلیه دست اندرکاران بخش کشاورزی می‌رسید، از این رو از تمام محققان و استادان دانشگاه‌های سراسر کشور، کارشناسان مرتبط با فضای سبز، مدیران عامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری دعوت کردیم تا دستاوردهای خود را ارایه کنند.

برنامه‌ریزی کنگره به صورت سراسری انجام شد و امروز چهار سخنرانی ویژه با موضوعات طراحی‌های نوین در فضای سبز شهری، مدیریت چمن در تنش‌های محیطی، کاربرد تکنولوژی‌های نوین در فضای سبز شهری، بررسی تنوع ژنتیکی اقلام زینتی جهت توسعه کشت گونه‌های زینتی، ارایه می‌شود.

آیا مردم می‌توانند در این کنگره شرکت کنند؟

پوستر کنگره به دانشگاه‌های سراسر کشور ارسال شده و علاقمندان به شرکت در کنگره ثبت نام کردند تا امروز در محل اتاق بازرگانی حضور به هم رسانند، دیگر علاقمندان نیز می‌توانند در همایش حضور داشته باشند. امیدوارم بتوانیم دبیرخانه دایمی این کنفرانس را به صورت ثابت در اصفهان برقرار و هر ساله کنگره را در سطح ملی و بین المللی برگزار کنیم.

چه برنامه‌هایی در نشست مدیران عامل فضای سبز کلانشهرهای کشور که قرار است فردا برگزار شود، پیش‌بینی شده است؟

نشست تخصصی کلانشهرها هر ساله برگزار می‌شود و امسال اصفهان میزبان برگزاری این جلسه است. محورهای نشست شامل راهکارهای اجرایی نحوه حمایت از باغ های خصوصی و فضای سبز شهری است، زیرا یک سوم فضای سبز شهر اصفهان، باغ‌های خصوصی هستند، از این رو راهکارهایی که بتوان این باغات را محافظت کرد، ارایه می‌شود.

موضوع دیگر تشکیل کارگروهی برای تامین آب مورد نیاز و استفاده از آب‌های خاکستری، همچنین ارایه ایده‌ها و معرفی گونه‌های مقاوم و پایدار در فضای سبز شهری است که در این نشست انجام می‌شود،  استادان میهمان از سراسر کشور حضور خواهند داشت و در نهایت آسیب شناسی چارت سازمانی فضای سبز شهری مورد بررسی قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری با سازمان زیباسازی در حال ادغام است؛ چارت سازمانی در نشست تخصصی کلانشهرها بررسی و آخرین تصمیمات گرفته خواهد شد.

با توجه به شرایط اقلیم شهر اصفهان، این کنگره چه دستاوردهایی میتواند داشته باشد؟

یکی از رسالت‌های کنگره‌ها، تبیین برخی موضوعات است؛ احساس می‌کنم شهروندان ما آنگونه که باید مشکل بحران آب را حس نکرده بودند، اما امسال وقتی شاهد تنها یک بارش آن هم به مقدار کم در شهر اصفهان بودند، به خوبی موضوع را درک کردند؛ از سوی دیگر محققان، مجریان، مدیران مناطق و کارشناسان می‌توانند راهکارهایی داشته باشند تا با کمترین میزان مصرف آب در حفظ فضای سبز موجود تلاش کرد و البته در این کنگره راهکارها بیان می‌شود.

چگونه دستاوردهای کنگره به مردم اطلاع رسانی می‌شود؟

این دستاوردها به صورت بیانیه به هیئت دولت و مراجع ذیصلاح ارسال خواهد شد و در نهایت جمع‌بندی این کنفرانس در شهر اجرا و از طریق رسانه ها اطلاع‌رسانی و بازگویی می‌شود.

سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان درصدد راه اندازی کلینیک‌های فضای سبز دایمی در شهر اصفهان است تا شهروندان با مراجعه به این مراکز اطلاعات مورد نیاز خود درباره گلها و گیاهان را تکمیل کنند.

چگونه شهروندان می‌توانند از آب های خاکستری برای آبیاری باغچه‌های منازل خود استفاده کنند؟

برای استفاده از آب‌های خاکستری، جمع‌آوری آب از بخش‌های مختلف ساختمان در مخازنی که تعبیه خواهد شد، مد نظر است که در این راستا برنامه‌ریزی کلانی در سطح شهر توسط معاونت شهرسازی شهرداری اصفهان در حال انجام است.

یکی از بخش‌های مهم نمایشگاه امسال همین تمهیدات خانگی برای استفاده از آب‌های خاکستری است که راهکارهای آن آموزش داده می‌شود، البته شهروندان باید اطلاع داشته باشند که پساب با آب خاکستری تفاوت دارد، پساب‌ها آب‌های استحصال شده از تمام بخش‌های ساختمان است که مشکل آلودگی نیز دارد، اما آبهای خاکستری مثل آب حاصل از شستشوی میوه‌ها و سبزیجات که با تصفیه ساده مورد استفاده قرار می‌گیرد. آلودگی ندارد.

کد خبر 334685

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.