نفت کش ایرانی بدون نقص مسیر را طی کرده بود

حقوقدان و استاد دانشگاه تهران با اشاره به حادثه نفت کش ایرانی، گفت: ارزیابی اولیه نشان می دهد کشتی ایرانی بدون نقص فنی و با تسلط کامل ناخدا این مسیر را بدون مشکل طی کرده است، اما همچنان باید منتظر نظر نهایی کارشناسی برای مشخص شدن عوامل تقصیر بود.

محسن رهامی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به حادثه نفت کش ایرانی و عرض تسلیت به حادثه دیدگان گفت: هنوز نتیجه تحقیقات مشخص نکرده که چه کشوری مقصر است و تا زمانی که نظر کارشناسی دقیق اعلام نشود، اظهار نظر حقیقی و حقوقی مشکل است.

وی افزود: بر اساس مشخص شدن مقصر بودن کشتی ایرانی و یا کشتی چینی، عوامل انسانی و یا غیر انسانی مانند طوفان و یا نقص فنی، اظهار نظر فنی و حقوقی نیز متفاوت خواهد بود.

این حقوقدان و استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه تا زمانی که نظر کارشناسی اعلام نشود نمی توان گفت قصوری صورت گرفته است یا خیر، خاطر نشان کرد: مانند تصادف خودروها که مشخص می کنند کدام راننده مقصر است و یا شاید هر دو مقصر باشند؛ در این حادثه نیز با وجودی که برخورد دو کشتی مسئله ساده و کوچکی نیست، اما باید عوامل جانبی مؤثر در حادثه از جمله عوامل جوی همچون طوفان و امثال آن مشخص شود و حتی ممکن است در این میان هیچ عامل انسانی به عنوان مقصرشناخته نشود.

رهامی خاطر نشان کرد: بر اساس میزان درصد تقصیر طرفین، بحث بیمه مطرح می شود تا مقدار خسارت وارد شده به دولت و یا شرکت های مربوطه مشخص شود؛ اما در این مسئله باید منتظر نتیجه کارشناسی بود.

این متخصص حقوق جزا افزود: مجازات بعد از اثبات تقصیر است که اگر ناخدا مقصر باشد، مجازات زندان و غرامت پیش بینی می شود و به دلیل اینکه خسارت ها به اندازه ای بالاست که افراد از عهده آن ناتوان هستند و همچنین کشتی ها بیمه هستند، غرامت مربوطه به عهده شرکت های بیمه محول می شود.

وی با مثالی تصریح کرد: در جریان سقوط هواپیمای فوکری نزدیک اصفهان، ۵۰ درصد تقصیر به عهده رییس شرکت هواپیمایی بود که با وجود نقص فنی هواپیما، آن را به پرواز درآورده بود و  ۵۰ درصد تقصیر هم به فرودگاه وارد بود که اجازه پرواز صادر کرده است؛ از این رو چنین عواملی هم در کشتی رانی مطرح می شود که آیا نقص فنی وجود داشته و با علم نقص فنی کشتی را راه اندازی کرده اند و اگر مشکل از این جهت باشد،  شرکت مربوطه که کشتی را با وجود نقص فنی به حرکت درآورده هم مجازات مالی و هم زندان برای آن در نظر می گیرند، اما همه این موارد بستگی به تعیین مقصر و علت اصلی است.

رهامی یادآور شد: مسیر طی شده هزاران کیلومتری کشتی ایرانی از خلیج فارس تا نزدیک چین بدون هیچگونه مشکلی نشان می دهد، کشتی ایرانی هیچگونه نقص فنی نداشته و سالم بوده و تسلط ناخدا نیز کاملا از این جهت محرز است، اما این موارد بر اساس ارزیابی های اولیه است و باید منتظر نتیجه نهایی کارشناسی باشیم تا اظهار نظر قطعی- حقوقی انجام شود.

کد خبر 334656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.