شناسایی۷۴۳ بیمار مبتلا به ایدز در اصفهان/کاهش انتقال ازطریق اعتیاد تزریقی

کارشناس مسئول برنامه کنترل ایدز دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: تا کنون ۷۴۳ بیمار مبتلا به ایدز در استان اصفهان شناسایی شده اند که از این تعداد ۶۱۶ نفر معادل ۸۳ درصد مرد و ۱۲۷ نفر معادل ۱۷ درصد آنها زن هستند.

 مرجان مشکاتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه اعتیاد تزریقی با ۶۵ درصد شایعترین راه انتقال است، تصریح کرد: دیگر راه‌های ابتلا به تفکیک، ارتباط جنسی با ۲۱.۴ درصد، انتقال از مادر به جنین ۱.۷ درصد و دریافت خون و فرآورده‌های خونی ۱ دهم درصد و ۱۱.۸درصد نیز به دلایل نامشخص به این بیماری مبتلا شده اند.

مشکاتی با اشاره به اینکه تاکنون ۲۵۹ مورد فوتی از بیماران ایدز در استان داشته‌ایم، گفت: اگر سال به سال راه‌های انتقال را بررسی کنیم در نمودارها نشان می‌دهد که انتقال از طریق اعتیاد تزریقی در حال کاهش است و از طرف دیگر انتقال از طریق ارتباط جنسی در حال افزایش است.

کارشناس مسئول برنامه کنترل ایدز دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص راه انتقال مادر به جنین گفت: تا کنون ۲۹ نوزاد سالم از مادران مبتلا متولد شده‌اند و متاسفانه تعداد کودکان متولد شده با بیماری ایدز در استان ۱۴ کودک بوده است.

وی با تاکید بر کاهش مبتلایان از راه اعتیاد تزریقی در رابطه با برنامه‌های کاهش آسیب اظهار کرد: سال‌های ۸۴ و ۸۵ که هنوز برنامه‌های کاهش آسیب شروع نشده بود ۳۰ درصد از معتادان تزریقی در برخی استان ها HIVمثبت بودند که اکنون این میزان به ۱۳.۸ درصد رسیده، پس مشخصا توزیع سرنگ و سوزن و متادون به کاهش شیوع HIV  در معتادان تزریقی کمک کرده است.

مشکاتی با بیان اینکه بیشترین گروه سنی مبتلایان در استان در سن ۲۵ تا ۳۴ سال هستند، افزود: اگرچه شایع‌ترین راه انتقال از طریق اعتیاد تزریقی است اما اگر بخواهیم موارد جدید شناخته شده در هر سال را شناسایی کنیم راه انتقال از رابطه جنسی بالاترین مورد را دارد.

کارشناس مسئول برنامه کنترل ایدز دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص برنامه‌های کاهش آسیب ابتلا به ایدز تصریح کرد: در برنامه‌های کاهش آسیب در مورد اعتیاد تزریقی به معتادان آموزش‌های لازم اعم از استفاده از سرنگ یکبار مصرف، عدم استفاده از سرنگ مشترک یا حتی استریل کردن سرنگ را آموزش می‌دهد و این برنامه در مرحله آخر سعی در تبدیل اعتیاد تزریقی به اعتیاد خوراکی دارد که برای این امر متادون را در اختیار معتادان قرار می دهد.

این کارشناس بیماری ایدز در استان در زمینه کاهش آسیب در روش جنسی گفت: آموزش مشاوره و در اختیار گذاشتن وسایل پیشگیری از انتقال در رابطه جنسی برای هر دو گروه زنان و مردان باید انجام شود و در حال حاضر این خدمات به زنان آسیب‌پذیر در مراکز مشاوره ویژه زنان آسیب‌پذیر در حال انجام است که گروه هدف آنها زنانی هستند که ارتباط جنسی یا اعتیاد دارند و یا به دلیل داشتن همسران معتاد در معرض ابتلا به ایدز هستند.

وی با اشاره به اینکه دو مرکز مشاوره ویژه زنان آسیب‌پذیر در شمال و جنوب اصفهان وجود دارد، افزود: بهزیستی اصفهان هم یک مرکز تحت عنوان مرکز گذری زنان دارد که به این قشر از زنان ارائه خدمت می‌کند.

این مقام مسئول در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه حدود ۲۰۰ مرکز برای انجام تست رایگان HIV در استان داریم، اظهار کرد: ۶۰ مرکز تست رایگان HIV در شهر اصفهان قرار دارد و هر کسی سابقه مصرف موادمخدر به ویژه روش تزریقی یا ارتباط جنسی نا ایمن داشته است باید برای تست این بیماری مراجعه کند چون هرچه تشخیص زودتر انجام شود، بیماری قابل درمان‌تر است.

وی در خصوص آمار مبتلایان در کشور و استان تصریح کرد: در کل کشور برآوردها نشان می‌دهد چیزی حدود ۶۵ هزار بیمار باید وجود داشته باشد اما تنها ۳۰ هزار نفر از آنها شناسایی شده اند و برآورد ما بر اساس آمار کشوری هم در استان همین است که باید حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ بیمار ایدز داشته باشیم اما نصف این تعداد شناسایی شده‌اند.

مشکاتی با تاکید بر اینکه در تمام مراکز گذری و زنان و در مراکز بیماری‌های رفتاری و در تمام شهرستانها نظام مراقبت HIV وجود دارد، گفت: در همه شهرستان ها مراکزی داریم که این تست به صورت رایگان و محرمانه انجام می‌شود و در اصفهان مرکز نواب صفوی برای انجام تست مشاوره و درمان در حال خدمت رسانی است همچنین شماره ۳۲۲۷۵۳۵ برای مشاوره تلفنی بیماری ایدز درنظر گرفته شده است.

کد خبر 334619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.