هیچ زخم زبانی نمی تواند مانع راه شهرداری شود/ قفل توقف پروژه‌ها را شکسته‌ایم

شهردار اصفهان گفت: ساختن شهری با امید والاترین هدف مدیریت شهری است، که در این راه از تمامی سلایق افراد استفاده می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت الله نوروزی در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهارکرد: در اردیبهشت ماه امسال شاهد برگزاری انتخابات پرشکوهی با حضور تمامی آحاد ملت بودیم، در این انتخابات گروه‌های مختلف برنامه‌ها و شعارهای خود را اعلام و در این فضا لیست امید نیز برنامه هایی ارائه کرد که در نهایت لیست امید از سوی مردم انتخاب شد، کسانی که برگزیده شدند با امید حرکت خود را آغاز و در یک فرآیند پیچیده و علمی بنده را به عنوان شهردار اصفهان انتخاب کردند.

وی افزود: پس از انتخاب شدن بر اساس همه سلایق، بر مبنای مصلحت و آبادانی شهر شروع به فعالیت کردیم که در این راستا اولین رویکرد مدیریت شهری جدید، توسعه پایدار شهری، تامین حقوق مردم و تضمین حقوق آیندگان است.

شهردار اصفهان معتقد است: زمانی که انتخاباتی صورت می‌گیرد، گروه‌های سیاسی شعارهایی می‌دهند و پس از آن حزبی پیروز می‌شود، اما این دلیل نمی‌شود گروه حاکم محدودیت‌هایی برای گروهی که رای نیاورده ایجاد کند، از این رو به عنوان شهردار همه مردم شهر، سعی کرده‌ام برای آبادی و ساختن شهری پایدار با تمامی سلایق گفتگو کنم، البته در این راه رویکردهای خاص خودمان را داریم، به عنوان مثال اولین رویکرد شهرداری در حوزه شهری، توسعه پایدار است و این مهم یکی از اصلی‌ترین مواردی است که برای ساختن شهر باید در نظر باشد، در توسعه پایدار هدف تامین حقوق مردم این دوره و دوره‌های بعدی است و هیچ توسعه‌ای نمی‌تواند اکنون را به قیمت تخریب آینده بسازد.

نوروزی تاکید کرد: محیط زیست محور توسعه پایدار است، زیرا اگر در توسعه پایدار حقوق شهروندی رعایت نشود و نگاه‌ها کیفی نباشد مثمرثمر نخواهد بود، ممکن است توسعه به صورت فیزیکی در شهرها برقرار باشد، اما توسعه پایدار واقعی نیست.

قرار نیست نقطه‌ای از شهر را به قیمت نابودی نقطه دیگر آباد کنیم

وی با بیان اینکه محور توسعه ابزار و ماشین‌ها نیستند، تصریح کرد: در توسعه پایدار انسان محوری مد نظر است، در توسعه پایدار قصد داریم فعالیت‌های عمرانی را به سمتی ببریم که افراد بیشتری از امکانات ایجاد شده استفاده کنند و در سرمایه‌گذاری در شهر همه شهروندان بتوانند از دستاورد سرمایه بهره مند شوند.

شهردار اصفهان در ادامه بر صیانت از هویت، میراث و آثار باستانی شهر اصفهان تاکیدکرد و گفت: اگر فعالیتی دستاوردهای شهری را تخریب کند، توسعه پایدار محقق نخواهد شد، زیرا باید در مسیر توسعه همواره به دنبال حفظ شهر موزه اصفهان باشیم و از آن پاسداری کنیم، مجموعه شهرداری اصفهان باید پاسداران واقعی حفظ دستاوردهای تاریخی شهر باشند و البته با این نگاه همه مدیران شهری فعالیت می‌کنند.

نوروزی با بیان اینکه توسعه مورد هدف مدیریت شهری، توسعه ایی متوازن است، تصریح کرد: قرار نیست نقطه ای از شهر را به قیمت نابودی نقطه دیگری آباد کنیم، زیرا مبنای توسعه متوازن، عدالت است و عدالت محوری باید محرومیت زدایی کند، این مهم در برنامه‌های مدیریت شهری مطرح است.

وی افزود: باید زیرساخت ها در شهر به گونه ای آماده شود تا همه شهروندان به صورت عادلانه از آنچه تولید می‌شود، بهره مند شوند، به عنوان مثال سامانه بی. آر.تی، قطار شهری و حمل و نقل عمومی باید به گونه ای بسترسازی شود که همه ساکنان شهر بتوانند از آنها استفاده کنند.

وی ادامه داد: مدیریت شهری برای رعایت توازن جلسات شورای معاونان را به صورت جدی در مناطق مختلف شهری تشکیل داده و به بسیاری از مناطق محروم شهر سر زده ایم، جلساتی تشکیل داده ایم، گزارش شهرداران را شنیده‌ایم ، مسائل را بررسی کردیم و پس از حضور در محل پروژه‌ها و بررسی نقایص و پیشرفت‌ها تصمیمات لازم را با شناخت واقعیات اتخاذ کرده‌ایم.

هوای پاک، نخستین حق مردم است

شهردار اصفهان با بیان اینکه معتقدیم در توسعه پایدار باید حقوق شهروندی رعایت شود، افزود: نخستین حق مردم داشتن هوایی پاک است که کمتر آن را در اختیار دارند، به همین دلیل هر هفته جلسات متعددی برای تامین مالی خط اول تا سوم مترو برگزار می‌شود و همه بخش های مربوطه بسیج می‌شوند تا این مسئله را حل کنند، همه این اقدامات دلیلی است برای آنکه مردم تا حد امکان از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.

نوروزی اضافه کرد: نگاه مدیریت شهری در اداره شهر باید تأمین کننده نظر اکثریت مردم باشد، زیرا در این صورت است که وقتی میدانی یا پروژه ای ساخته می‌شود مردم از آن استقبال می‌کنند، اما متاسفانه برخی پروژه‌ها با نارضایتی و تحریم مردمی روبرو شده و این عدم توسعه پایدار را نشان می‌دهد.

ضرورت چابک سازی سازمان‌های شهرداری

وی تصریح کرد: باید با سنجش درست درخواست‌ها و نیازهای اکثریت مردم، پروژه های بعدی را انجام داده و علمی، دقیق و حساب شده حرکت کنیم، با توجه به این مهم باید تغییراتی در سازمانهای شهرداری در راستای چابک سازی آنها انجام شود تا در نهایت افراد شایسته چه زن و مرد در بخش های مدیریتی و شهرداری اصفهان مشغول به کار شوند، البته تا به امروز به این مهم توجه داشته ایم.

طی ۱۰۰ سال فعالیت شهرداری، یک شهردار زن نداشتیم!

شهردار اصفهان افزود: شهرداری اصفهان سن زیادی پیدا کرده است و در طول این ۱۰۰ سال تا به امروز یک نفر شهردار زن هم نداشتیم، البته جنسیت برای ما ملاک نیست، گرچه باید به این مسائل دقت داشت تا هر فردی در جای خودش باشد، شهرداری از توان افرادی که شایستگی دارد، استفاده می‌کند، این درحالی است که در هیچ نظامی به جنیست توجه نمی‌شود اما به کارآمدی و تخصص و عدالت باید توجه کرد.

در مدیریت دچار گسست نسلی شده‌ایم

وی با تاکید بر استفاده از جوانان در سیستم مدیریتی شهرداری تصریح کرد: نمی شود عده ای ۳۰ سال مدیر باشند و بعد از بازنشستگی جایگزینی نداشته باشند، در مدیریت دچار گسست نسلی شده‌ایم، در این خصوص مدیران تربیت نشده و نگاه علمی دقیقی نداشته ایم، هنوز کسی آماری ندارد که چقدر از مدیران جوان هستند، چه تعداد بازنشسته شدند و چه کسانی چه قابلیت‌هایی را دارند.

نوروزی با بیان اینکه مدیریت شهری بر این باور است که اگر در اداره امور شهر نگاه تغییر و تحولی صورت می‌گیرد باید از جوانان استفاده شود، اظهارکرد: از این رو سعی کرده ایم در این زمینه در اموری که ممکن بود از ظرفیت جوانان استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه تعدد و تکثر نیرو و تعدد فعالیت‌ها در شهرداری نیاز به انضباط مالی و اداری دارد، افزود: سیستمی که می‌خواهد برای انجام وظایفش حرکت کند باید چابک سازی شود تا اهداف خود تحقق یابد، زیرا با تن لش و سنگین نمی‌توان گام های استوار برداشت.

هیچ زخم زبانی نمی‌تواند مانع راه شهرداری شود

شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه باید هزینه‌های اضافی و غیرضروری حذف شود، گفت: برای این امر از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم و هیچ زخم زبانی نمی‌تواند مانع راه شهرداری اصفهان شود و در جاهایی که باید هزینه ضروری انجام شود، به طور حتم هزینه می‌کنیم.

نوروزی با اشاره به اینکه مردم به شهرداری اصفهان در خصوص برخی هزینه‌های اضافی تذکر می‌دهند، اضافه کرد: در این زمینه با اقشار مختلف گفت و گو کرده‌ و در راستای کاهش هزینه‌های اضافی اقداماتی را انجام داده‌ایم، البته نیاز به زمان بیشتری داریم.

وی اجرای چارت جدید شهرداری را پروژه‌ای سنگین در حد اجرای پروژه مترو دانست و افزود: با اجرای چارت جدید که از سوی وزارت کشور اعلام شده است و مدیریت شهری اصفهان ناچار به اجرای آن است، مجبور به ادغام برخی سازمان‌ها هستیم.

ناگزیر هستیم توان مدیریتی کارکنان را افزایش دهیم

شهردار اصفهان تاکید کرد: ما ناگزیر هستیم توان مدیریتی کارکنان را افزایش دهیم، البته شهرداری اصفهان از کارشناسان، کارکنان و مدیران بسیار خوبی بهره‌مند است.

وی با بیان اینکه مدیریت مبتنی بر توان نیروی انسانی می تواند کارها را به خوبی پیش ببرد، اظهار کرد: سیاست ها باید تغییر کند و از تمام ظرفیت های داخلی شهرداری استفاده شود تا به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم.

مدیریت شهری کارکنان شهرداری را سرمایه‌های این نهاد می‌داند و برای آنها بیشتر از سایر سرمایه‌ها ارزش قایل است، در این مدیریت هم شاهد بوده‌ایم بسیاری از کارکنان با تمام ظرفیت برای خدمت رسانی به مردم تلاش می‌کنند.

 نوروزی با اشاره به اینکه حکمرانی خوب جزء شعارهای مدیریت شهری اصفهان است، تصریح کرد: در حکمرانی خوب، توسعه مشارکت اصلی مهم است و مردم باید در اداره امور شهر نقش داشته باشند.

وی با بیان اینکه نمی توان دایره نظارتی مردم را تنگ و زمینه را برای حضور آنها نامساعد کرد، بلکه باید شرایط توسعه و استفاده از مشارکت های مردمی فراهم باشد، اظهارامیدواری کرد: با کمک رسانه‌ها زمینه مشارکت هر چه بیشتر مردم فراهم شود.

صدای مردم را در اصفهان فردا می‌شنویم

شهردار اصفهان با اشاره به گذشت ۱۰۰ روز کاری از فعالیت خود اظهارکرد: از ابتدای فعالیت بحثی را با عنوان سلسه نشست‌های «اصفهان فردا» شروع کردیم و هم اندیشی در اصفهان فردا با  گروه‌های مختلف آغاز شد، در این طرح کسانی دعوت شدند که در بین صنف خود از ویژگی‌های لازم برخوردار بودند.

نوروزی ادامه داد: در ۱۰۰ روز کاری ۲۰ جلسه هم اندیشی برگزار شد به این معنا که در این ۱۰۰ روز، حرف هزار نفر را در ۲۰ جلسه هم اندیشی شنیدیم و این سیاست ادامه پیدا خواهد کرد، در واقع تا جایی که امکان داشته باشد، جلسات اصفهان فردا را گردشی برگزار می‌کنیم و پس از پایان یک دوره، برنامه جدید را آغاز خواهیم کرد تا بیشتر صدای مردم را بشنویم زیرا برگزاری چنین جلسات و این گونه شنیدن صدای مردم کارشناسی‌تر خواهد بود چون سخنان از زبان اهل فن بیان می شود.

افتخار می‌کنم که قانون شفاف سازی را برای اولین بار در شهرداری فعال کردم

وی تاکید کرد: نمی‌توان حرف از حکمرانی خوب زد، اما مردم از بودجه‌ها و اقدامات خبر نداشته باشند، من نخستین شهرداری بودم که قانون مربوط به شفاف سازی را مطرح و مشاور شفاف سازی و مبارزه با فساد را منصوب کردم و این مهم یکی از مولفه‌های نظام های دموکراسی است.

نوروزی اظهارکرد: اگر این تفکر در همه شهرهای کشور تعمیم یابد و همه بدانند دارایی های شهرداری چقدر است، چه میزان از بودجه محقق شده و عوارض صرف چه کارهایی می‌شود، مردم بیشتر اعتماد می‌کنند، البته رسانه‌ها باید در این مسیر مدیریت شهری را همراهی کنند.

مدیریت شهری تسهیل‌کننده امور است

وی با بیان اینکه مدیریت شهری متصدی امور نبوده و تسهیل کننده آن خواهد بود، گفت: به عنوان مثال باید زمینه توسعه گردشگری را فراهم کنیم، این درحالی است که برای توسعه گردشگری سازمان‌ها و نهادهای دولتی و مردمی وجود دارند، اما باید در زمینه رونق بخشی به این موارد باید زیرساخت‌های لازم را بسازیم.

شهردار اصفهان با بیان اینکه اگر می‌گوییم حکمرانی خوب به عنوان یک امر مهم باید اجرایی شود به این معنی است که امور باید به بخش خصوصی واگذار شود، افزود: نباید بسیاری از کارها را مدبریت شهری انجام دهد، بلکه باید این امور با توسعه تعاملات بخش خصوصی به آنها واگذار شود، به عنوان مثال باید بازارهای کوثر توسط مردم ساخته شود، مشارکت‌ها افزایش یابد و کارآفرینان شهر را بسازند.

وی با اعلام اینکه در موضوع گردشگری و توسعه بخش خصوصی اقداماتی شده است، تصریح کرد: برای هموار کردن توسعه گردشگری، حداقل با پنج وزیر گفتگو کرده و در کیش، تهران و شهرهای دیگر و بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی‌ جلساتی داشتیم و به تازگی هم با یک هیئت ترکی برای ساخت هتل مذاکره کرده‌ایم. حمایت از کارآفرینان اشتغال را به همراه دارد و این مباحث نیاز امروز شهر است تا یک شهر جهانی و در شان اصفهان ساخته شود که البته این امر با همت همه شهروندان شدنی است.

شهردار اصفهان در بخش پرسش و پاسخ در خصوص روند انتصابات در شهرداری و میزان شایسته سالاری در این انتخابات، گفت: اینکه از من بپرسید بر اساس شایسته سالاری انتخاب داشته ام یا خیر پاسخ من روشن است و تاکنون هم می‌بینم که آنچه که انجام داده‌ام، درست بوده است.

۲۲ حکم مدیریتی زدم که تنها ۲ مدیر خارج از شهرداری بودند

وی افزود: البته برخی مطرح می‌کنند که نیروها را از بیرون آورده‌ام و از ظرفیت شهرداری استفاده نکرده‌ام، باید بگویم از ابتدای انتصابات تاکنون در مجموع برای ۲۲  نفر حکم زده شده که ۱۱ مدیر از خود شهرداری و ۹ نفر مامور به خدمت بودند و تنها دو نفر خارج از شهرداری منصوب شده‌اند.

شهردار اصفهان افزود: ۵۰ درصد از انتصاباتم از کارکنان شهرداری بوده و برخی از معاونت‌ها مانند معاونت برنامه ریزی و معاونت خدمات شهری را به خاطر سابقه کاری و علمی که داشته‌اند، انتخاب کرده‌ام.

وی در خصوص پروژه‌های جدید در شهر اصفهان افزود: من نیامده‌ام کاری که هر روز انجام می دهم را نمایش دهم، وقتی با اتمام سرمایه‌های شهر روبرو هستیم باید برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام برنامه‌ریزی کرد.

نوروزی تصریح کرد: همه پروژه‌های رها شده و نیمه کاره را در دستور کار قرار دادیم تا بیش از این هزینه به مردم تحمیل نکنیم، وگرنه می‌توانستیم از دل گفتمان‌ها، ایده‌ها و طرح‌های جدید ارایه کرد، اما قصد نداریم پروژه نیمه کاره ای در شهر باقی بماند.

شهردار اصفهان رینگ چهارم ترافیکی را یکی از پروژه‌های در دستور کار شهرداری اصفهان دانست و افزود: این پروژه بیش از ۵۰ کیلومتر مساحت دارد که بیش از ۴۶ کیلومتر آن در شهر اصفهان است، این پروژه رینگ بسیار مهم با هزینه‌های سنگین است که حداقل برای هر پل این پروژه، ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

قفل توقف پروژه‌ها را شکسته‌ایم

نوروزی در خصوص اینکه رکود و توقف پروژه‌های شهرداری گفت: هرگز در پروژه‌ها قفلی نداشته‌ایم، بلکه ما قفل توقف پروژه‌ها را شکسته‌ایم و مشکلات مالی و فنی پروژه ها را برطرف کرده‌ایم. هر چند برخی انسان‌های بی انصاف گفته‌اند که من دستور تعطیلی برخی پروژه‌ها را داده ام که در این زمینه قضاوت را بر عهده شهروندان و رسانه ها که دید بازتری دارند، واگذار می کنم.

وی با اشاره به شرایط دروازه های ورودی اصفهان گفت: ورودی شهر بیانگر ماهیت شهر است، ما در نظر داریم معماری‌های ورودی را به گونه ای تعریف کنیم که آنچه در اصفهان موجود است را به صورت آبرومندانه ای به گردشگران نشان دهیم.

نوروزی در خصوص مرکز همایش‌های بین المللی شهر اصفهان اظهارکرد: همه باید بر پای این مرثیه گریه کنیم، پیگیری های لازم برای تحقق اعتبار ۸۰ میلیارد تومانی دولت که قرار بود برای اجرای این پروژه پرداخت کند، در حال حل است.

وی اظهارکرد: باید پل هفتم اصفهان را نیز برای این پروژه احداث کنیم تا بخش عظیم جمعیت آینده شهید کشوری را مدیریت شود.

وی تاکید کرد: پروژه های مترو، میدان امام علی(ع)، حلقه حفاظتی چهارم و دیگر پروژه های برزمین مانده شهر اصفهان با قوت در حال پیشروی است.

شفاف سازی فقط مربوط به ساختمان دروازه دولت نیست

نوروزی در ادامه پاسخ گویی به سوالات خبرنگاران با اشاره به ایجاد شفافیت در شهرداری افزود: شفاف سازی کار ساده ای نیست و هیچ مدیری علاقه ندارد تمامی جزییات کارش را منتشر کند، البته این شفاف سازی نسبت به حال و آینده نیست چه بسا مجبور شوم نسبت به گذشته هم شفاف سازی کنم، البته برای رسیدن به این مهم آیین نامه ای تعیین شده و این شفاف سازی در ساختمان دروازه دولت نیست بلکه باید در تمامی اجزا این مهم مشخص باشد در این صورت هر مدیری توجه بیشتری به امور خواهد داشت و در این موضوع با تمام وجود علاقمندم که این مهم پیش برود، البته اگر موانع خارجی وجود داشته باشد آنها را در آینده توضیح می دهم.

برای انتصابات تحت فشار نبودم

شهردار اصفهان با اشاره به انتصاب های شهرداری اصفهان تصریح کرد: تمامی عزل و نصب ها به اراده من بستگی دارد، البته در این راه مشاور دارم و مشورت می کنم و در این راه هیچ فشاری را قبول نمی کنم و تا به امروز هم این موضوع نبوده است. البته نظر مشورتی هم الزام آور نیست و من هر حرفی که منطق قوی داشته باشد را می پذیرم اما تا به امروز هیچ جابجایی تحت فشار انجام نشده است.

نوروزی با اشاره به کمک به هیئت های مذهبی گفت: ماده ۵۵ قانون شهرداری ها ۲۵ وظیفه برای شهرداری‌ها مشخص کرده که شهرداری در کدام بخش‌ها می تواند کمک کند، از این رو به هیئت در راه ماندگان و افراد نیازمند می‌توانیم کمک کنیم، البته کمک‌های شهرداری به صورت اولویت بندی صورت می‌گیرد؛ البته ارائه حقوق کارگران و کارمندان اولویت شهرداری است و در حدی کمک می‌کنیم که بتوانیم، تعهدات و قول‌های زیادی در دوره های قبلی داده شده این در حالی است که  اوضاع مالی شهرداری خوب نیست و بدهی های زیادی دارد.

هیچ قول خارج از وعده ای نمی‌دهیم

شهردار اصفهان تصریح کرد: هر چه فضاهای مذهبی گسترش داشته باشد مفید است اما باید متناسب با اولویت‌ها و توانایی‌های شهرداری فعالیت کنیم، از این رو هیچ قول خارج از وعده ای نمی دهیم.

نوروزی با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم کودک گفت: برگزاری این مهم دارای مصوبه دولتی است و در صورتی که از آن درست استفاده شود فرصت های خوبی برای شهر دارد و می توان از این فرصت اصفهان را معرفی کرد، البته انتظار داریم هنرمندان اصفهانی هم در این میان نقش مهمی داشته باشند، در این جشنواره جایگاه اصفهانی‌های هنرمند نیز باید درست دیده شود تا کمکی به ارتقاء هنر شهر داشته باشد.

در حوزه گردشگری باید زیرساخت‌ها آماده شود

وی با بیان اینکه باید در حوزه گردشگری زیرساخت‌ها آماده شود، اظهارکرد: برای توسعه گردشگری تاکنون اقداماتی انجام شده است و در این راستا نشستی با وزیر امور خارجه برگزار شده که امید داریم این نشست‌ها به نتیجه برسد، البته زمانی می‌توان گردشگری را رونق دهیم که علاوه بر داشتن ابزار و لوازم، برنامه ریزی درست را نیز داشته باشیم.

نوروزی در خصوص فعالیت سرمایه‌گذاران در حوزه گردشگری تاکیدکرد: وقتی شعاری داده می شود، بخش خصوصی باید پیگیری کند.

شهردار اصفهان با اشاره به مشکلاتی که شهرداری با بیمه تامین اجتماعی در بخش اتوبوسرانی دارد، گفت: باید توجه داشت که مسایل اقتصادی منجر به ایجاد این مشکلات شده است، اما گفت‌ وگوهایی را با مسئولان بیمه در سطح کشوری و استانی برای رفع این مشکل داشته‌ایم.

سیاست شهرداری حمایت از تولید داخلی استان است

وی در خصوص مشکلات مالی ایجاد شده بین شهرداری اصفهان و شرکت عقاب اسکانیا برای وارد کردن اتوبوس‌های خریداری شده توسط شهرداری اضافه کرد: بر اساس قرار داد موجود شرکت عقاب اسکانیا قرار بوده که ۴۸۷ دستگاه اتوبوس را به شهرداری اصفهان تحویل دهد که تاکنون ۱۰۰ دستگاه اتوبوس وارد شهر اصفهان شده و ۵۰ عدد دیگر نیز آماده شده که در صورت برطرف شدن مشکلات مالی به اصفهان وارد می‌شود.

نوروزی تصریح کرد: البته سیاست شهرداری حمایت از تولیدات داخلی در استان اصفهان است و چنانچه کیفیت تولیدات استان بهتر باشد از ظرفیت‌های آنها استفاده خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری پاسدار میراث تاریخی این شهر است و در این راه بیشتر از یادمان‌های شهر مراقبت می‌کند، شهرداری جایی را تخریب نکرده بلکه بودجه هایش را صرف بازسازی این مکان‌ها می‌کند، آنچه که در مورد تخریب برخی بناها گفته شده، مسئول مربوطه در زمان خودش تکذیب کرد.

تخریب فعالیت‌ها با عدالت و انسانیت همخوانی ندارد

شهردار اصفهان با اشاره به نقد منصفانه به شهرداری گفت: گاهی مرز میان نقد و تخریب بسیار به هم نزدیک می شود، برخی به طور شفاف تخریب می‌کنند و نمی‌دانم با آدم های مخرب باید چه کرد، تنها باید گفت از این راه سودی نمی برید چرا که این رویه با عدالت و انسانیت همخوانی ندارد، ممکن است برخی از این نقدها کج سلیقگی باشد و امیدواریم تخریبی برای هیچ کسی صورت نگیرد.

وی با اشاره به موضوع عدالت در اجرای اقدامات شهرداری و انتصاب افراد افزود: تفسیر عدالت کار ساده ای نیست، ممکن است منظور برخی اجرای عدالت را در خصوص استخدامیهای شهرداری تحصیلات بدانند که در گذشته شاهد بودیم در صورتی که ملاک دوره فعلی شهرداری شایسته سالاری است.

شهردار اصفهان با اشاره به ساخت و نوسازی خیابان چهارباغ گفت: کف این خیابان بیش از حد پایین رفته، اما سمت غربی به این شکل نخواهد شد، نام چهارباغ به خودی خود هویت دارد و نباید تمامی این خیابان را تخریب کرد و از نو ساخت و باید هویتش به نام چهارباغ حفظ شود و به گونه ای کار شود که کسب و کارها متضرر نشود، بنابراین نگاه به چهارباغ باید تغییر کند تا علاوه بر حفظ هویت، در کسب و کار مردم مشکلی به وجود نیاید.

وی افزود: برخی پروژه‌ها مانند میدان امام علی (ع) دچار تحریم مردمی شده است و این اتفاق نباید برای چهارباغ بیفتد، حتی پروژه جهان نما هم این مشکلات را دارد.

شهردار اصفهان با اشاره به بدهی‌های شهرداری گفت: شهرداری بیش از دو هزار میلیارد تومان بدهی دارد که بخشی مربوط به اوراق مشارکتی و بخشی مربوط به پیمانکاران است و تمامی این موارد مربوط به دوره قبلی است.

هیچ دستوری مبنی بر تعطیلی ایستگاههای دوچرخه صادر نشده است

نوروزی با اشاره به استفاده از دوچرخه در شهر گفت: یکی از آرزویهای مدیریت شهری این است که شهر پر از دوچرخه شود و تمامی اتوبوس‌ها گازی و تاکسی‌ها هیبریدی شود، در این راستا هیچ دستوری مبنی بر تعطیلی ایستگاه‌های دوچرخه داده نشده است اما به گفته معاون حمل و نقل شهرداری برخی از ایستگاه ها بهره وری لازم را نداشته و از این رو تعطیل شده‌اند، البته اصفهان زیرساخت‌های لازم را برای توسعه دوچرخه سواری ندارد و امنیت لازمه، دوچرخه سواری است، در کنار این مهم باید فرهنگ دوچرخه سواری هم توسعه یابد که امید است همه افراد از محل مترو بتوانند از دوچرخه استفاده کنند.

شهردار اصفهان با اشاره به درآمدهای پایدار اضافه‌کرد: اگر وضعیت ساخت و ساز ادامه داشته باشد مشکلات زیادی دامن گیر شهر می شود و نمی‌توانیم آرزوهایمان را محقق کنیم، از این رو حوزه برنامه ریزی و درآمد شهرداری روی این موضوع کار می‌کند تا به درآمدهای پایدار برسیم.

سیاست‌های قبلی رسانه‌های شهرداری را نمی‌پسندم

نوروزی با بیان اینکه رسانه‌های شهرداری باید تقویت شود، گفت: نه تنها رسانه شهرداری که هر رسانه ای باید به استقلال برسد تا قلمش برای بیان حقیقت رساتر شود، از این رو تاکید داریم روزنامه اصفهان زیبا استقلال داشته باشد و سیاست پیش از این را نمی‌پسندیم و امید است رسانه ها به نحوی فعال شوند تا نیازی به کمک نداشته باشند، اما برای رفع مشکلات شهری همکاری های لازم را با رسانه ها خواهیم داشت.

به دنبال تامین اعتبار خط دوم مترو از طریق فاینانس هستیم

وی با بیان اینکه خط یک قطار شهری اصفهان تا پایان امسال تکمیل می‌شود، گفت: ایستگاه انقلاب در دست تکمیل است و ایستگاه میدان امام حسین(ع) مراحل پایانی خود را پشت سر می گذارد، البته تنها حرکت از میدان آزادی تا صفه مطرح نیست، زیرا در آن مسیر احداث چند ایستگاه باقی مانده است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه برای احداث هر ایستگاه مترو اصفهان ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، اظها کرد: هر کیلومتر قطار شهری نیز بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار لازم دارد این در حالی است که این رقم ۱۷ سال پیش تنها ۱۴ میلیارد تومان بوده است.

نوروزی با اشاره به خط دو قطار شهری اظهارکرد: بخشی از عملیات اجرایی خط دو آغاز شده و برای تامین اعتبار آن به دنبال فاینانس هستیم، مطالعات خط سوم مترو نیز تمام شده و با پیمانکار در حال انجام مذاکره هستیم.

ثبت ۴۰۰ اثر تاریخی در یونسکو را پیگیری می‌کنیم

وی در ادامه با اشاره به شایعات مطرح شده در خصوص تخریب خانه نائل گفت: خانه نائل در منطقه سه شهرداری اصفهان قرار داشت و در کوچه ایی واقع شده بود که این خانه سد راه مردم بود، اما معلوم نیست چه کسی شبانه آن را تخریب کرده و پس از بررسی ها مشخص شد مجموعه شهرداری نه تنها درتخریب خانه نائل نقشی نداشته، بلکه در حفظ و نگهداری آن تلاش زیادی کرده بود.

شهردار اصفهان به اهمیت وجود میراث تاریخی شهر اصفهان تاکید کرد: به دنبال ثبت میراث تاریخی شهر اصفهان در یونسکو هستیم از این رو با توجه به اینکه دو سال پیش مدیر کل یونسکو در اصفهان قول داد محور فرهنگی تاریخی اصفهان را ثبت کند، اگر این اتفاق محقق شود ۴۰۰ اثر تاریخی اصفهان جزء میراث جهانی می‌شود، از این رو پیگیری های لازم در این باره را انجام می دهیم.

نوروزی به نمایشگاه اصفهان نیز سخن به میان آورد و گفت: بیشتر سهام نمایشگاه اصفهان مربوط به شهرداری است، البته اتاق بازرگانی نیز سهامدار است و تعامل خوبی بین شهرداری و اتاق بازرگانی برقرار شده تا سرمایه گذاری‌ها بیشتر شود و شهرداری به تعهدات خود پایبند است.

وی در ادامه با اشاره به کمک های شهرداری در مورد ساخت هتل افزود: اگر از هتلی که قرار است ساخته شود طبق قوانین عوارض و هزینه پروانه بگیریم، درآمد شهرداری افزایش چشمگیری پیدا می‌کند اما در این صورت انگیزه ای برای سازنده نمی‌ماند از این رو عنوان کردیم که بدون اخذ هیچ گونه عوارضی هتل‌ها ساخته شود. 

برای حل مشکل زاینده‌رود نامه‌ای به رهبر انقلاب نوشته‌ایم

شهردار اصفهان با اشاره به بحران آب گفت: مسئله زاینده رود با همکاری بسیاری از ارگانها باید رفع شود و به عنوان یک مطالبه‌گر این موضوع را دنبال می‌کنیم، با مشورت هایی که صورت گرفت نامه ای به رهبر انقلاب برای احیاء زاینده رود نوشته‌ایم، این نامه به این دلیل تدوین شد که بی آبی رودخانه یک موضوع اجتماعی و طبق قوانین قانون اساسی، رهبر انقلاب می تواند حل مشکلات اجتماعی را به مجمع تشخیص مصلحت نظام پیشنهاد کند تا برای آن چاره اندیشی شود.

نوروزی با اشاره به کمیته های درآمدزایی افزود: برای گشودن هر گره کوری در این شهر آمادگی داریم تا با هم افزایی مشکلات حل شود، اگر کارآفرینان و اقتصاد دانان طرح هایی دارند تا از بحران مالی عبور کنیم، از آنان استقبال می‌کنیم.

وی با اشاره ظرفیت استفاده از شهرهای خواهرخوانده اصفهان گفت: این موضوع مهمی است و نباید با برگزاری چند مذاکره در این راه بسنده کرد، بلکه باید بخش خصوصی در این راه وارد شود تا بتواند در کشورهای خارجی اقدامات اقتصادی داشته باشد، برای این موضوع نیز با وزیر امور خارجه صحبت‌هایی داشته ایم.

۲۰ درصد از مساحت شهر بافت فرسوده است

نوروزی در خصوص بافت فرسوده شهر اصفهان گفت: ۲۰ درصد از مساحت شهر بافت فرسوده است و اگر طبق طرح های قبلی سالیانه ۱۰ درصد این بافت احیا می شد، شاهد این مشکلات نبودیم، در این چند ساله ۹.۶ درصد بافت‌ها احیا شده است. برخی از بافت های فرسوده به جز بافت میراثی‌ قابل احیا است، اینکه اجازه داده شود در این بافت ها ساخت و ساز شود راه حلی میان مدت است در صورتی که باید تغییرات کلی در این راه انجام شود، به عنوان مثال باید زیرساختها تامین و معابر عریض شود.

کد خبر 334596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد بيگي 091323267 IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    2 0
    سلام.... ترا خدا به شهرك شهيد كشوري توجه بفرماييد... ژر از مشكلات... هيچ امكاناتي ندارد.. سند ندارد.... قسمت 170 هكتاري خدماتي ان را كه قرار بوده در ان زير ساختهاي خدماتيو گردشگري و توريستي و... ساخته شود را در عمل فعال كنيد.... ترا خدا بازار كوثر ار را كه گود برداري كرديد احداث كنيد.... اين شهرك بسيار بسيار مشكلات دارد... ماچه گناهي كردهايم... دست به دست هم دهيد و مشكلات عديده اين شهرك را حل كنيد...فقط عكسهاي فتوشاپ زيبا.... اما ...... دراين شهرك از سرمايه گذاران ايراني و خارجي مانند همين تركيه و... استفاده كنيد... جناب نوروزي... شهردار محترم.. شركت عمران ابشار اسپادانا در اين حدود بيست سال تخلفات بسيار زيادي را با شهردار قبلي ( اقاي محلوجي) و ديگران كرده است اميد است به دست مبارك شما شاهد برچيده شدن اين مشكلات از شهرك شهيد كشوري اصفهان باشيم.... باتشكر ...... براي اگاهي از تخلفات و عمق فاجعه و حراج زمينهاي خدماتي و... ان به هييت مديره شهرك ( جناب مصطفي اسلامي 09031793696) تماس بفرماييد. باتشكر....