آمریکا دست بالا را گرفته تا به حداقل خواسته های خود برسد

تحلیلگر مسائل سیاسی و روابط بین الملل گفت: در بیانیه ترامپ چهار شرط مطرح شده که در عمل ناممکن است و خود آمریکا هم می داند که این شروط عملیاتی نیستند؛ اما دست بالا را گرفته تا به حداقل خواسته های خود که «محدود کردن فعالیت های موشکی ایران» است، دست پیدا کند.

رحمان قهرمان پور کارشناس علوم سیاسی و روابط بین الملل در رابطه با بیانیه اخیر دولت ترامپ به خبر نگار ایمنا گفت: اشاره دونالد ترامپ به اینکه آخرین باری است که پایبندی ایران به برجام را تایید می کند، از چند جهت دارای اهمیت و قابل تحلیل است؛ به نظر می رسد آمریکا با چنین مواضعی به دنبال آن است که نوعی اولتیماتوم به اروپا بدهد تا فشار بیشتری را بر ایران اعمال کنند و از سوی دیگر برای اصلاح برجام و مذاکره مجدد بر سر آن به ایران فشار بیاورند.

وی افزود: البته در این بیانیه چهار شرط مطرح شده است که در عمل ناممکن است و خود آمریکا هم می داند که این شروط عملیاتی نیستند؛ اما دست بالا را گرفته تا به حداقل خواسته های خود که «محدود کردن فعالیت های موشکی ایران» است، دست پیدا کند.

قهرمان پور افزود: اما از زاویه دیگر به نظر می رسد با توجه به رفتار غیر قابل پیش بینی ترامپ ممکن است دوباره در چهارماه آینده دولت آمریکا بدون رسیدن به خواسته های خود باز هم برجام را تمدید کند؛ از این منظر، بیانیه شب گذشته ترامپ به معنای خروج قطعی آمریکا از برجام نیست؛ زیرا ترامپ نمی خواهد به تنهایی از این توافق خارج شود.

وی افزود: بنابراین اگر باز هم اتحادیه اروپا در خروج از برجام با آمریکا همراهی نکند، ممکن است ایالات متحده بازهم به تهدیدات جدیدی روی بیاورد اما در عین حال در برجام بماند. باید دید در این چهارماه چه بده بستانهایی بین آمریکا و اروپا در این زمینه صورت می گیرد.

این کارشناس مسائل بین المللی در رابطه با عوامل باقی ماندن ترامپ در برجام گفت: مجموعه ای از عوامل در رویکرد ترامپ به برجام مؤثر بوده اند که از بین آنها می توان به فشارهای اتحادیه اروپا، مخالفتهای روسیه، عدم همراهی و موافقت چین، موضع گیری های شفاف و صریح ایران در مورد اقداماتش در صورت نقض برجام و مخالفت های داخلی با خروج آمریکا از برجام به ویژه مخالفت دموکرات ها که معتقدند خروج یک جانبه آمریکا از برجام به اعتبار این کشور لطمه می زند، اشاره کرد، اما در مجموع فشار هم پیمانان اروپایی از بقیه عوامل نقش بیشتر و مهم تری داشته است.

قهرمان پور با اشاره به تحریم ۱۴ فرد ایرانی توسط دولت امریکا گفت: آمریکا درگذشته هم تحریم های یک جانبه ای داشته و هنوز هم آن ها را اعمال می کند، با این حال آنچه در جریان پرونده هسته ایی اتفاق افتاد این بود که آمریکا توانست تحریم های یک جانبه را به تحریم های چند جانبه و مورد تایید شورای امنیت تبدیل کند و گرنه تحریم های یک جانبه همیشه وجود داشته و از مشروعیت چندانی هم برخوردار نبوده است.

وی افزود: در حال حاضر نیز یکی از دلایلی که آمریکا برای خروج از برجام تردید دارد این است که این احتمال وجود دارد که در صورت بازگشت مجدد تحریم ها، کارکرد آنها دیگر مثل سابق نباشد و اتحادیه اروپا، چین و روسیه مثل گذشته این تحریم ها را اعمال نکنند؛ چرا که ساز وکارهای حقوقی وجود دارد که این کشورها بتوانند از اجرای مجدد تحریم ها سر باز بزنند واین امر کار را برای آمریکا دشوار می کند.

 قهرمان پور در توضیح پیامدهای احتمالی تحریم  ۱۴ فرد جدید توسط دولت آمریکا تصریح کرد: تحریم های جدید آمریکا یک جانبه هستند و کشورهایی دیگر تعهد حقوقی برای اجرای آن ها ندارند، بلکه وزارت خزانه داری امریکا و سایر وزارتخانه های این کشور به طور یک  جانبه آن ها را اعمال می کند. بنابراین اگر افراد تحریم شده در آمریکا و یا کشورهایی که آمریکا در آن ها نفوذ دارد فعالیتهایی داشته باشند، تحریم های جدید می تواند آن ها را تحت تاثیر قرار دهد.

کد خبر 334555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.