تقلای آمریکا برای آرام کردن خشم آفریقایی‌ها

در شرایطی که سخنان توهین‌آمیز ترامپ علیه مهاجران آفریقایی خشم مردم سراسر این قاره را برانگیخته، سفارت آمریکا در آفریقای جنوبی مدعی شده ایالات متحده آمریکا «عمیقا به مردم آفریقا احترام می‌گذارد»!

به گزارش ایمنا و به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا که با موج گسترده اعتراضات مواجه شده، روز جمعه استفاده از واژه «چاه مستراح» برای توصیف هائیتی و کشورهای آفریقایی را رد کرد و طرح مهاجرتی سنا که به گفته او ایالات متحده آمریکا را مجبور می‌کند تا افرادی از کشورهایی را که «عملکرد بدی» دارند، بپذیرد به انتقاد گرفت.

سفارت آمریکا در پیامی توئیتری برای آرام کردن فضای سیاسی نوشت: هیچ تغییری در تعهد ما به شرکا و دوستانمان در سراسر این قاره به وجود نیامده است.

از سوی دیگر گروه سفیران آفریقایی در سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای فوق‌العغاده اظهارات «ظالمانه، نژادپرستانه و جنون‌آمیز» ترامپ را محکوم کردند و او خواستند حرف‌هایش را پس بگیرد و عذرخواهی کند.

سامانتا پاور، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد با انتشار این بیانیه در توئیترش نوشت: «وای خدا. هرگز ندیده‌ بودم کشورهای آفریقایی در سازمان ملل چنین بیانیه‌ای صادر کنند». این بیانیه شامگاه جمعه منتشر شد و مقام‌های مذکور خواستار نشست فوری شدند.   

رهبران آفریقا از اظهارات توهین‌آمیز ترامپ شوکه شده و ابراز انزجار کرده‌اند. موسی فکی محمد، رئیس‌ کمیسیون اتحادیه آفریقا با ابراز تاسف از سخنان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: عمیقا ناامید شدم؛ چرا که آمریکا یک نمونه «خاص» از چگونگی توزیع مهاجران براساس ارزش‌های تنوع، تحمل و فرصت بوده است.

دولت بوتسوانا هم اظهارات ترامپ را «سزاوار سرزنش و نژادپرستانه» خوانده و سفیر آمریکا را برای ادای توضیحات احضار کرد.

سخنان توهین‌آمیز رئیس‌جمهوری آمریکا درباره مهاجران برخی کشورها که وارد آمریکا می‌شوند، انتقادهای زیادی در پی داشته است. ترامپ در نشستی در کاخ سفید که با حضور نمایندگان دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات برگزار شد، با اشاره به مهاجرانی که از هائیتی، السالوادور و بعضی از کشورهای آفریقایی به آمریکا مهاجرت کرده‌اند، گفت: «چرا این مردم از کشورهایی که «چاه مستراح» هستند را به اینجا راه می‌دهیم؟»

کد خبر 334554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.