روایت "کاخ هشت بهشت" بر بوم نقاشی

نمایشگاهی از آثار نقاشی "سمیرامیس نوش مهر" با عنوان "هشت بهشت" در گالری نقش قلم برگزار شده است.

این هنرمند در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در نمایشگاه نقاشی "هشت بهشت" تعداد ۳۳ تابلوی نقاشی نمایش داده شده که با تکنیک میکس مدیا و با استفاده از اکریلیک و با اقتباس از کاخ هشت بهشت اصفهان خلق شده اند.

"سمیرامیس نوش مهر" افزود: به دلیل اینکه این آثار رنگ و بوی اصفهان را در خود داشته و با اقتباس از نقاشی های صفوی درون کاخ هشت بهشت اصفهان خلق شده اند، برایم اهمیت داشت که رونمایی از این مجموعه برای نخستین بار در اصفهان انجام شود.

وی گفت: این آثار در مدت زمانی دوساله خلق شد، بعد از دورانی شش ماهه که نخستین مطالعات کار انجام شد و بعد از آن حدود یک سال و نیم زمان بُرد تا مجموعه کامل شود.

نوش‌مهر درباره علت انتخاب کاخ هشت بهشت برای اقتباس در آثار نقاشی خود گفت: علاقه زیادی به بناهای قدیمی و به ویژه دوران صفویه دارم و چون متولد اصفهان هستم دوست داشتم بنایی در اصفهان را برای نقاشی هایم انتخاب کنم و به همین دلیل کاخ هشت بهشت را انتخاب کردم.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است: "هشت بهشت نام مجموعه ای است که متأثر از فضای معماری مکتب اصفهان است. دغدغه اصلی این مجموعه بررسی زیبایی های موجود و تخریب های صورت گرفته در معماری مکتب اصفهان است. در این مجموعه سعی بر آن بوده که با موتیف ها و رنگ هایی که می توان در بناهای ایرانی به وفور دید و گاه در تونل این حذف ها و اضافه ها و در زایش این فضاها، بی درنگ تا کورسویی از ناخودآگاه سرک کشیدم و البته می توان بعدها از همه این ها فاصله گرفت و خودآگاهانه کوشید تا ببینیم چه اتفاق افتاده است. آغاز اتفاق، پرسه زدنی بود در زادگاه هنر، اصفهان. سفر به اصفهان درحقیقت برای نزدیکی به فضا و یافتن فرم هایی بود که می خواستم به آن ها برسم. به خصوص آثار به جامانده از دوره تاریخی صفویه که رشد و غنای تصویری فرهنگ ایرانی به خوبی در آن مشهود است اهمیت فراوانی داشت. توجه به فضاهای معماری ایرانی و تخریب و ویرانی آن ها بود که بخش انکارناپذیری از بدنه فرهنگی جامعه امروز را تشکیل می دهد. فرم مربع گونه این مجموعه تداعی کننده خاطرۀ کاشی های هفت رنگ عصر صفوی است".

گفتنی است، "سمیرامیس نوش مهر" دانش آموخته کارشناسی گرافیک از دانشگاه سپهر اصفهان است و مقطع کارشناسی ارشد نقاشی را در دانشگاه آزاد اسلامی یزد به پایان برده است. نمایشگاه نقاشی "هشت بهشت" نخستین نمایشگاه انفرادی این هنرمند است. وی تاکنون در چندین نمایشگاه گروهی از جمله دانشگاه الزهرا، گالری فام لندن و آرت فایر اینترنشنال آکسفورد انگلیس شرکت داشته است.

علاقمندان برای بازدید از نمایشگاه نقاشی «هشت بهشت» می توانند تا ۲۶ دی ماه ساعت ۱۶ تا ۲۰ به گالری نقش قلم، واقع در چهارباغ بالا، بعد از مجموعه کارگران، انتهای کوچه ۲۳(هدایتی)، بن بست میخک، پلاک ۲۶ مراجعه کنند.

کد خبر 334537

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.