شروط ترامپ برای ماندن در برجام مصرف داخلی داشت

نماینده مردم سمیرم در مجلس گفت: خروج آمریکا از برجام مهمترین شعارهای انتخاباتی ترامپ بوده و او نمی تواند بدون قید و شرط برجام را تأیید کند، بنابراین شروط مطرح شده برای مصرف داخلی و راضی نگه داشتن رأی دهندگان آمریکایی بوده است.

اصغر سلیمی پیرامون تصمیم اخیر دونالد ترامپ در رابطه با برجام و شروط مطرح شده به خبرنگار ایمنا گفت: برجام یک توافقنامه بین المللی است که آمریکا هم یکی از اعضای امضای کننده آن است، البته دونالد ترامپ در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری هم برجام را بدترین توافق ممکن خواند و وعده داد که در صورت انتخاب شدن به عنوان رییس جمهور آمریکا،  آن را پاره خواهد کرد.

وی افزود: با این حال ترامپ پس از رسیدن به پست ریاست جمهوری با برخی واقعیتها مواجه شد و فهمید که نمی تواند بدون مقدمه از برجام خارج شود؛ چرا که در این صورت سایر کشورهای امضا کننده برجام با او همراهی نخواهند کرد. بنابراین همچنان به عضویت خود در برجام ادامه می دهد تا آتو و بهانه ای به دست آورد و بتواند از این پیمان بین المللی خارج شود.

سلیمی در رابطه با تبصره هایی که ترامپ برای ماندن در برجام مطرح کرده گفت: به هر حال خروج آمریکا از برجام از مهمترین شعارهای انتخاباتی ترامپ بوده است و حال اگر بدون قید و شرط برجام را تأیید کند، این امر از دید طرفداران و رأی دهندگان به وی، به معنای فراموشی وعده ها و زدن زیر حرف ها و ادعاها تلقی می شود؛ بنابراین تبصره هایی که در سخنان شب گذشته (جمعه/ ۲۲ دی) ترامپ مطرح شد مصرف داخلی داشت و برای راضی نگه داشتن این افراد بود.

نماینده مردم سمیرم در مجلس با اشاره به دلایل عدم خروج ترامپ از برجام با وجود ادعاهای زیاد، گفت: یکی از مهمترین دلایلی که سبب شد آمریکا در مقطع فعلی باز هم در برجام باقی بماند، این بود که هیچ کشوری حاضر به حمایت و همراهی با آمریکا در این زمینه نشد.

سلیمی دلیل دیگر باقی ماندن آمریکا در برجام را در این دانست که ترامپ تصمیمات مهم حوزه سیاست خارجی را به تنهایی نمی گیرد و افزود: در حوزه برجام نیز کارشناسان مختلف و سیاستگذاران عرصه سیاست خارجی به این جمع بندی رسیده اند که خروج یکجانبه آمریکا از برجام عواقب خوشی برای این کشور نخواهد داشت و نه تنها سبب منزوی شدن آمریکا می شود، بلکه بعد از آن هم دیگر هیچ کشوری حاضر به مذاکره با آمریکا و امضای توافق با آن نمی شود.

وی خاطر نشان کرد: مجموعه این مسائل باعث شد تا ترامپ تصمیم بگیرد در برجام باقی بماند و البته برای راضی نگه داشتن طرفداران داخلی خود، برای ایران خط و نشان بکشد و تبصره و شرط بگذارد. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران بارها به صراحت اعلام کرده هیچ مذاکره مجدد و تغییری را در برجام نخواهد پذیرفت.

سلیمی در رابطه با فضای تردید و ابهامی که دونالد ترامپ با چنین موضع گیری هایی برای ایران ایجاد کرده گفت: آمریکا تلاش می کند با ایجاد چنین شرایطی، فضای سرمایه گذاری و گسترش روابط اقتصادی دنیا با ایران را تحت الشعاع قرار دهد و با نا امن جلوه دادن فضای سرمایه گذاری در ایران، سایر کشورها را از همکاری با ایران منصرف کند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران باید تلاش کند همچون گذشته تعهدات خود را در برجام انجام دهد و به جامعه بین المللی اطمینان دهد که ایران کشوری امن و با ثبات برای سرمایه گذاری و همکاری است تا از این طریق هم  آتویی به دولت آمریکا ندهد که ترامپ بتواند از آن سوء استفاده کند و  هم بتواند جامعه جهانی را به ادامه اجرای برجام و تحقق مطالبات ایران متقاعد کند.   

کد خبر 334535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.