مظاهری ، مردی از تبار مناجات و استغاثه

انگار همین دیروز بود که صدای «الهی العفو» دلنشینش فضای مسجد جامع اصفهان را آکنده کرده بود. انگار همین دیروز بود که عاشقان الهی با دلدادگی فرازهای دعای پر فیض کمیل را قرائت می کردند و سیم دلشان به دلدار وصل می‌شد.

فرازی که می‌گفت «ای خدا تو زشتی های گناهم را به زیبایی تبدیل می کنی...» حالا اما دیگر عالمی که این سخنان را بر لب جاری می کرد جان به جان آفرین تسلیم گفته... انگار حالا معنای این حدیث که گفته بود هیچ چیز کمبود مرگ عالم را جبران نمی کند می فهمیم...

به گزارش ایمنا، همزمان با آخرین شب جمعه ای که قرار بود برای قرائت دعای کمیل آماده شود، حق او را طلبید. حالا حاج شیخ مهدی مظاهری از علمای به نام اصفهان و شخصی که نزدیک به ۳۰ سال در مسجد جامع اصفهان با قرائت دعای کمیل دل ها را روانه حق می کرد پنج شنبه شب - ۲۱ دی ماه- در سن ۸۶ سالگی بر اثر بیماری دعوت حق را لبیک گفت. راست می گفت گلچین روزگار چه خوش می چیند... پدرش گفته بود که «می خواهم نوکری حسین(ع) را بکند» انگار همان شب جمعه ارباب بی‌کفنش شناسنامه نوکری اش را امضا کرد... 

حاج شیخ مهدی مظاهری از دوران کودکی و بنا به اصرار پدر به مدرسه علمیه وارد شد. جالب است مدرسه اش هم نشانی از حسین داشت. میرزا حسین نام همان مدرسه ای است که او در آن درس خواند. حالا قرار است فردا شنبه- در جوار مرقد علامه مجلسی به خاک سپرده شود. اما دعای کمیل را بنا به توصیه تنی چند از رفقایش شب های جمعه قرائت می کرد. مراسم دعایی که در خاطراتش آمده «نخستین روزهای این دعا تنها با ۵ نفر برگزار می شد» اما نفس حق این بزرگمرد در ادامه هزاران نفر را مشتاق استماع صوت دلنشین وی کرده بود. کم کم برای اینکه مشتاقان زیادی بتوانند از این مراسم استفاده کنند، محل قرائت دعای کمیل مسجد جامع اصفهان تعیین شد. حالا این مسجد روزی گواهی خواهد داد که وی نزدیک به ۳۰ سال در این مسجد «ابکی لسوال نکیر و منکر ... ابکی لظلمت قبری ....» و «الهی العفو» گفته است.

تاسیس دانشگاه قرآن و معارف اسلامی، تاسیس ستاد اقامه نماز استان اصفهان، تلاش برای تاسیس انجمن خیریه مددکاری امام زمان(عج)، موسسه خیریه ابابصیر اصفهان و بنیاد خیریه آلا، مبارزه با رژیم طاغوت و تحمل زندان برای پیروزی انقلاب اسلامی از جمله فعالیت های این چهره ماندگار تبلیغ است. حجت الاسلام حاج شیخ مهدی مظاهری در سال ۱۳۱۰ در خانواده ای متدین و اهل علم در اصفهان متولد شد. دوران تحصیل را به اصرار پدر با طلبگی علوم دینی آغاز کرد و در مدرسه میرزا حسین (جنب مسجد سید) مشغول تحصیل شد. او از محضر اساتید بزرگی همچون آیت الله حاج آقا احمد مقدس در صرف و نحو، آیت الله حاج حسن مدرس، حاج شیخ محمد حسن نجف آبادی، آیت الله حاج شیخ عباسعلی ادیب، آیت الله مشکینی و آیت الله سلطانی و آیت الله شهید شمس آبادی بهره برد.

حاج شیخ مهدی مظاهری علاقه وافری به قرائت دعای کمیل داشت و این دعای پرفیض را از حفظ قرائت می کرد و آن را برای نخستین بار در مسجد آقا سید محمود امام (مسجد عصاری) قرائت کرد. 

در خاطراتش آمده «دعای کمیل را در یک هفته از روز شنبه تا پنج شنبه حفظ کردم.» اما او به همین جا بسنده نکرد و در ادامه دعای ابوحمزه ثمالی را هم قرائت کرد. دعایی که همانند دعای کمیل در شب‌های اول قرائتش در ماه رمضان با تعدادی اندک برگزار می شد اما به خاطر شوق و علاقه ای که به این دعا داشته تصمیم می گیرد تا این دعا را در تمامی شب های ماه مباک رمضان قرائت کند. می گویند همین استمرار باعث شد تا دعای ابوحمزه ثمالی در تمامی کشور شناخته و پس از آن در تمامی شب های ماه مبارک قرائت شود.

وصال با معشوق... 

خوش به حالت که پای تابوتت روضه امام حسین(ع) قرائت شد. چه وداع شیرینی. وداعی که شاید نصیب کمتر کسی شود. حالا با خیال راحت به سوی حق می روی. راستی صدای روضه خوانی ات چه سوزناک بود... حالا پرکشیدنت در شب زیارتی امام حسین(ع) و خاک سپاری ات در روز شنبه- روز زیارتی پیامبر گرامی (ص) و امام علی (ع) و قرائت دعای کمیل‌ات چیزی جز مهمانی نزد خاندان پیامبر را برایت نمی تواند داشته باشد. راستی می گویند خیلی عاشق بقیه الله العظم بودی...

کد خبر 334495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.