رییس جمهوری خواستار نظارت مردم بر کار دولت است/ریشه اتفاقات اخیر کشور باید روشن شود

معاون سیاسی دفتر رییس جمهور خواستار روشن شدن ریشه اتفاقات اخیر کشور شد و گفت: دولت اراده کرده تا برخوردش با مردم شفاف باشد و مردم بتوانند بر کار دولت نظارت داشته باشند.

به گزارش ایمنا، تخت روانچی در خصوص ناآرامی های اخیر در برخی از شهرهای کشور و رویکرد دولت در خصوص این اتفاقات اظهار کرد: واقعیت قضیه این است که مردم ما چه نسل جوان چه نسل بالاتر مطالبات بحقی دارند. آقای روحانی هم گفتند که همه ما باید پای صحبت مردم بنشینیم و به نظراتشان گوش دهیم و تصمیمات ما بر اساس خواسته های ملت باشد.

وی ادامه داد: آقای رییس جمهور در سخنرانی خود در کنگره حقوق شهروندی و قبل از تحولات اخیر، بحث شفافیت را مطرح کردند و گفتند بودجه را باید در اتاق شیشه ای بگذاریم. این به این معنا بود که دولت اراده کرده تا برخوردش با مردم شفاف باشد و مردم بتوانند بر کار دولت نظارت داشته باشند.

معاون سیاسی دفتر رییس جمهور گفت: تحولات اخیر با طرح مطالبات بخش هایی از جامعه شروع شد، ولی با اتفاقاتی، تبدیل شد به سوء استفاده هایی که متاسفانه عده ای شروع به تخریب کردند و شعارهای ساختار شکنانه دادند که مردم نیز بلافاصله و هوشیارانه صف خود را از آشوبگران جدا کردند.

روانچی با بیان اینکه عده ای با تحریک بدخواهان نظام تلاش کردند سوار موج مطالبات مردم شوند، اضافه کرد:اینها مستقیم یا غیرمستقیم از خارج از کشور خط می گرفتند و اگر تبلیغات رسانه های خارجی را رصد کرده باشید، دیدید که با چه شور و هیجانی اخبار این اتفاقات را پوشش می دادند و تحلیل می کردند. چنانچه بسیاری از شایعات و یا تصاویر غیرمرتبط را نیز به عنوان خبر ناآرامی های ایران منتشر می کردند!

وی یادآور شد: جالب است ترامپ در عرض دو روز چهار توئیت کرد. عجولانه فکر کرد که می تواند با دخالت در این کار به امیال خودش برسد ولی دیدیم که برعکس شد و این نشان دهنده هشیاری مردم است و مردم ما می دانند که آنها مطمئنا دلشان برای مردم ما نسوخته است. بخصوص ترامپ با آن سابقه زشت و الفاظی که در مورد مردم ما به کار برده و رویکردی که درباره ویزای ورود به آمریکا داشته است، چنین فردی نمی تواند برای مردم ما دلسوزی کند.

معاون سیاسی دفتر رییس جمهوری با بیان اینکه در جامعه مطالبات متعدد سیاسی اقتصادی و اجتماعی وجود دارد، تصریح کرد: آقای روحانی در صحبت های مختلف مطرح و تاکید کرده اند که وزرا و مقامات مسئول با مردم صحبت کنند. سیاست هایی هم که دولت دارد در این جهت است که اولا به مشکلات مردم بپردازد، ثانیا سعی کند برای آنها راه حل پیدا کند.

اگر مجلس با پیشنهادات دولت مخالفت می کند، راهکار جایگزین را هم ارائه کند

وی با اشاره به بررسی بودجه ۹۷ در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی اظهار کرد:در هر صورت درباره لایحه بودجه ۱۳۹۷ باید طوری تصمیم گیری شود که به حل مشکلات اصلی مردم منجر شود.

به گفته معاون سیاسی دفتر رییس جمهوری تاکید روحانی بر این است که در دولت دوازدهم فقر مطلق را بتوانیم از بین ببریم یا جهت گیری بودجه در راستای اشتغال زایی است، اینها در واقع مطالبات مردم است و دولت هم در این راستا لایحه بودجه را ارائه کرده است.

تخت روانچی در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات رییس جمهوری و اینکه اگر موارد مشخص لایحه در مجلس تصویب نشود و اساسا بودجه از مسیر خود خارج شود برنامه دولت در این خصوص چیست؟ گفت: همانطور که آقای روحانی در وزارت اقتصاد مطرح کردند دولت صدها ساعت در مورد بودجه بحث کرده و با حضور کارشناسان متعدد به این نتیجه رسیده است.

معاون سیاسی دفتر رییس جمهوری افزود: ایشان سه تبصره (۱۴، ۱۸ و ۱۹) را اسم بردند یکی از این تبصره ها در مورد ایجاد اشتغال است ضمن اینکه ایشان فرمودند هر جا افزایش قیمت داریم مشخص می کنیم برای چه منظوری است و از آن چگونه استفاده می شود.

تخت روانچی خاطرنشان کرد: در عین حال ایشان گفتند اگر مجلس با تمام پیشنهادهای هدفمند دولت مخالفت می کند، باید راهکار جایگزین را هم بگوید و اگر صرفا ابراز مخالفت کند و پیشنهادی نداشته باشد، شاهد تداوم بیکاری و فقر مطلق خواهیم بود و این عملا به معنای سکون است.

وی تصریح کرد:ما در حال حاضر با مشکلات بیکاری و فقر مواجه هستیم اگر مجلس شورای اسلامی با پیشنهادهای دولت مخالفت می کند انتظار می رود پیشنهادهای خود را هم بدهد با این حال هنوز برای قضاوت زود است فعلا بودجه در کمیسیون تلفیق بحث می شود.

معاون سیاسی دفتر رییس جمهوری با بیان اینکه منطق دولت منطق روشنی است، گفت:در عین حال آماده ایم به پیشنهادهای نمایندگان گوش دهیم و اگر به فرمولی برسیم و احساس کنیم این هم راهی است که می توانیم به اهداف برسیم، درباره آن بحث می کنیم.

ریشه اتفاقات باید بررسی و روشن شود

معاون سیاسی دفتر رییس جمهوری در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا دولت درباره شروع نآرامی ها و نقش عوامل داخلی و خارجی در این اتفاقات بررسی هایی کرده است، اظهار کرد: اینکه مسیر شعارها عوض شد خیلی گویاست که ابتدا فضایی وجود داشت و در ادامه فضای دیگری ایجاد شد. لذا ریشه این اتفاقات باید بررسی و روشن شود.

تخت روانچی افزود: البته شاید این امر زمانبر باشد، اما چیزی که روشن است این است که عده ای- چه آشوبگران داخلی و چه کسانی که از خارج توطئه و تحریک کردند - از بستر مشکلات اقتصادی مردم سوء استفاده کردند و در حقیقت به طرح و شنیده شدن همان مطالبات لطمه زدند.

معاون سیاسی دفتر رییس جمهوری تاکید کرد: باید این موضوع روشن شود تا بتوانیم از وقوع چنین اتفاقاتی در آینده جلوگیری کنیم. چه کسانی که می خواستند آشوب داخلی راه بیندازند، چه کسانی که به صراحت گفتند می خواهیم آشوب را به داخل ایران بکشانیم و چه کسانی که به صراحت نگفتند ولی ما ادله روشنی داریم که اینها به نحوی داشتند خط می دادند.

دولت پیگیر وضعیت بازداشت شدگان است
معاون سیاسی دفتر رییس جمهوری در پاسخ به سوالی درباره اقدامات دولت برای آزادی بازداشت شدگان گفت:در مورد بازداشت شدگان اطلاعات دقیقی ندارم و باید مسئولین ذیربط توضیح بدهند، ولی هم سیاست دولت این است و هم - روزسه شنبه- مقام معظم رهبری فرمودند که باید بین کسانی که به صورت هیجانی وارد میدان شدند و آنها که واقعا لیدر بودند و یا وصل بودند به خارج و شروع به تخریب کردند فرق قائل شویم.

وی تصریح کرد: دولت نظرش این است دانشجویان و کسانی که به جایی وصل نبودند هر چه زودتر آزاد شوند. تعدادی دارند آزاد می شوند تعدادی هم به مرور زمان آزاد خواهند شد بقیه هم بر اساس احکام دستگاه قضایی رسیدگی می شود.

تخت روانچی یادآور شد دولت در این زمینه از نزدیک با قوه قضاییه در تماس است.

خارجی ها خوب می دانند پایگاه مردمی جمهوری اسلامی تا چه حد است

معاون سیاسی دفتر رییس جمهوری در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص ایجاد شائبه بی ثباتی در ایران توسط برخی کشورها، اظهار کرد: خارجی ها خوب می دانند که پایگاه مردمی جمهوری اسلامی تا چه حد است.

وی خاطرنشان کرد: جالب است با شروع آشوب های تهران نخست وزیر رژیم صهیونیستی ابتدا سعی کرد فاصله بگیرد و به همکاران خود هم دستور داده بود موضع گیری نکنند. ولی موقعی که جریانات به سمت آرامش می رفت، دست خود را رو و شروع به تحریک و موضع گیری کرد. اینها نشان می دهد که می دانند پایگاه مردمی نظام جمهوری اسلامی چگونه است.

تخت روانچی در پاسخ به این سوال که آیا اتفاقات اخیر علت تاخیر در سفر رییس جمهوری فرانسه بوده است، اظهار کرد: سفرهایی در این سطح مقدمات دیپلماتیک و تشریفاتی خاصی دارد و بر مبنای تفاهم دو طرفه است. سفر آقای مکرون هم در دستور کار است ولی زمان آن قطعی نیست.

وی گفت: ما با کشورهای مختلف از جمله اروپایی ها تماس داریم و الان نوبت رییس جمهوری فرانسه است که به ایران سفر کند و در مذاکراتی که داریم زمانش را مشخص خواهیم کرد.

تخت روانچی در پاسخ به سوال دیگردرباره حضور خود در سمت معاون سیاسی دفتر رییس جمهوری گفت: من خودم فکر نمی کردم موقعی کاری غیر از وزارت خارجه انجام دهم. البته الان هم حوزه سیاست خارجی بخشی مهم از کارمان هست.

معاون سیاسی دفتر رییس جمهوری افزود: هشت سال قبل که بازنشسته شدم فکر نمی کردم دوباره به کار برگردم، اما در سال ۹۲ آقای ظریف لطف کردند گفتند بیا و من به وزارت امور خارجه رفتم. زمانی هم که در وزارت امور خارجه بودم فکر نمی کردم اگر در دولت باشم، خارج از وزارت امور خارجه باشم.

تخت روانچی اضافه کرد: زمانی که دولت دوازدهم کار خود را شروع کرد آقای واعظی که سال هاست از زمان دانشجویی و خارج از کشور ایشان را می شناسم و در وزارت امور خارجه هم همکار بودیم، از بنده دعوت کردند.

معاون سیاسی دفتر رییس جمهوری ادامه داد: خدمت آقای روحانی هم در مذاکرات ۵۹۸ بودیم که ایشان رییس کمیته آتش بس بودند و هر کمیته یک رییس یک دبیر داشت و بنده دبیر کمیته اسرا بودم. با توجه به اینکه بحث اسرا و صحبت ها با صلیب سرخ در حیطه کاری ما قرار داشت در مباحثی که در ژنو و نیویورک انجام می شد خدمت ایشان بودیم. بعد از تشکیل دولت دوازدهم دکتر واعظی با آقای دکتر ظریف صحبت کردند و ما را اینجا فرستادند.

وی درپاسخ به این سوال که پیش بینی می شد شما نقش مهمی در وزارت خارجه داشته باشید و حتی گفته می شود حضور شما در ریاست جمهوری باعث تغییر چینش آقای ظریف شده است، گفت: چیزی که بنده خبر دارم این است که آقای دکتر واعظی در این مورد با آقای دکتر ظریف صحبت کردند.

تخت روانچی ادامه داد: آقای دکتر ابوطالبی زحمات زیادی کشیدند و الان در سمت مشاور رییس جمهوری هستند. برای مسوولیت معاونت سیاسی چند نفر مطرح شده بود که قرعه به نام بنده افتاد. اینجا فرقش با کار وزارت امور خارجه این است که هم بعد داخلی هم خارجی دارد. در واقع معاونت سیاسی دفتر رییس جمهوری مسئول کارهایی است که در حوزه سیاسی و البته امنیتی به آقای رئیس جمهوری مرتبط می شود چه سیاست داخلی چه خارجی.

وی خاطرنشان کرد: اگر چه همه سال های خدمتم در وزارت امور خارجه بوده با این حال خیلی هم از سیاست داخلی دور هم نبودم، تلاش می کنم و انشاءالله خدا کمک کند بتوانم خدمتی انجام دهم.

منبع: ایرنا

کد خبر 334464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.