خدمات دولتهای بعد از انقلاب باید دیده شود/حجت الاسلام مظاهری خدمتگزاری صدیق بود

امام جمعه اصفهان گفت: انسان باید عقلش را به کار بیندازد و خدمات بعد از انقلاب را ببیند، به دروغ هایی که از سوی دشمنان گفته می شود گوش ندهد و فقط بر اساس اخبار کذبی که در شبکه های اجتماعی منتشر می شود، قضاوت نکند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیت الله سیدیوسف طباطبایی نژاد در خطبه های نماز جمعه این هفته اظهار کرد: موضوعی که دو هفته قبل نیز درباره آن در ایام ۹ دی سخن گفتیم موضوع غفلت بود. امروز نیز در جهت همان مباحث گذشته اشاره می کنم که برخی از اعمال و صفات در انسان باعث تاریکی عقل شده و او را به سوی غفلت از حقیقت می کشاند. صفاتی مانند حسادت، حب به مال و ریاست و برخی از صفات دیگر.

وی افزود: گفتیم آنچه که قفل های عقل را باز کرده و به اعمال انسان نشاط می دهد، یاد خداست. درباره ذکر خدا دو خطبه تشریح شد، ذکر اصلی، ذکر زبانی و ذکر عملی را شرح دادیم و بحث امروز درباره غفلت از یاد خداست.

یکی از صفاتی که در قرآن کریم بسیار مذمت شده غفلت است. غفلت در هر امری به خصوص از یاد خداوند و آیات الهی مذموم است. اینکه انسان خدا را فراموش کند از منظر قرآن کریم مذموم است. هرچه انسان توجهش به مواهب دنیا باشد از یاد خدا و یاد قیامت غافل می شود.

امام جمعه اصفهان با بیان اینکه حضرت امیر در خطبه های بسیاری دراین باره سخن می گویند، گفت: ایشان می فرمایند دنیا و آخرت دو راه جدا و متفاوت از هم هستند که با همدیگر جمع نمی شوند، همچون مشرق و مغرب که هر کدام در جهتی قرار دارند و هیچ کدام نمی توانند با همدیگر جمع شوند. انسان در میان این دو حرکت می کند و اگر به طرف هر کدام از آنها برود دیگری را از دست می دهد، اینها مثل دو هوو هستند که هیچوقت نمی توانند با همدیگر جمع شوند. حب و دل دادن به دنیا با آخرت و قیامت جمع شدنی نیست.

وی افزود: خداوند به پیامبر گرامی اسلام خطاب می کند که «از آنهایی که قلبشان را با غفلت قرار داده ایم دوری کن»، لذا متابعت از هوای نفس انسان را از خدا غافل می کند و گویی قلبش قفل می شود، عقل، قلب و انسانیت تاریک و او مطیع هوای نفسش می شود. در چنین وضعیتی چراغی که خدا در دل انسان روشن کرده تا راه را نشانش دهد به ظلمت می گراید و اگر کاملا خاموش شد، دیگر برای انسان کاری نمی شود کرد.

طباطبایی نژاد افراط گرایی را از دیگر تبعات غفلت دانست و ادامه داد: کسانی که از هوای نفس تبعیت کردند دچار افراطی گری نیز می شوند. آنها به هر جهتی که بروند دچار افراطی گری می شوند. برخی از انسان ها یا تند می روند و یا اصلا راه نمی روند و این عین جهل است. این افراد همیشه از حد تجاوز می کنند. حضرت امیر می فرمایند درباره من دو دسته دچار گمراهی اند، دسته نخست کسانی که درباره من اغراق می کنند و دسته دوم کسانی که حق مرا نمی شناسند. در کلام حضرت این دو گروه از حقیقت دور هستند و دچار افراطی گری شده اند.

وی افزود: قرآن درباره غافلین می فرماید اگر به دنبال دنیا بروید اشکالی ندارد، اما اگر این دنیاگرایی اعتقاد به قیامت را سست کند و دنیا را در نزد انسان بزرگ و محبوب جلوه دهد موجب گمراهی می شود. چنین انسانی از ذکر و یاد خدا غافل می شود و به فرموده قرآن جایشان در آتش خواهد بود. خداوند در سوره اعراف می فرماید ما جهنم را برای بسیاری از جنیان و انسان ها خالی کرده ایم. این جهنمیان کسانی هستند که قلب و عقل دارند، اما از آنها هیچ استفاده ای نمی کنند

وی ادامه داد: امروز به دولت مردان دنیا بنگرید که چگونه از عقلشان راهنمایی نمی گیرند و رفتارشان هیچ بویی از عقلانیت ندارد. حتی در مسایل مادی هم برخورد عاقلانه ندارند.

طباطبایی نژاد افزود: در ایران، در دوران بعد از انقلاب چندین جاده دوبانده ساخته شد، ساختمان ها و پل های بسیار زیادی نیز ساخته شد که در دوران قبل وجود نداشت، دانشگاه اصفهان یکی از مکان هایی است که قبلا ساخته شده است، اما قبلا از محل این دانشگاه تا تخت فولاد هیچ ساختمانی وجود نداشت، محله هایی مانند سپاهان شهر و بهارستان که دیگر اصلا وجود نداشتند، همچنین در آن موقع چنین جمعیتی در کشور وجود نداشت، این ها همه در دوران بعد از انقلاب ساخته شد، انسان اگر چشم و عقل دارد باید این امور را بنگرد و دقیقا بررسی کند. جمعیت ایران از ابتدای انقلاب تاکنون یک و نیم برابر شده است، آیا امروز همه بیکار هستند؟ این همه شغل که وجود دارد و برای مردم ایجاد اشتغال کرده است چرا دیده نمی شود؟ انسان باید عقلش را به کار بیندازد و این ویژگی ها را ببیند، نه اینکه چشم و گوشش را ببندد و قضاوت نادرستی داشته باشد. به دروغ هایی که از سوی دشمنان گفته می شود گوش ندهد و فقط از اخبار کذبی که در شبکه های اجتماعی منتشر می شود قضاوت نکند. عده ای مانند چهارپایان هستند که چشم و گوششان را در سنجیدن واقعیات به کار نمی برند.

امام جمعه اصفهان خاطرنشان کرد: دوری از خدا و مظاهر الهی چنین موقعیتی را برای انسان ایجاد می کند. امیر المومنین می فرمایند وقتی انسان دچار غفلت و چراغ عقلش خاموش شد به گمراهی دچار می شود. همچنین می فرمایند هرچه انسان بیشتر دچار غفلت شود نفهمی ها و نادانی های او بیشتر می شود. همچنین در روایتی دیگر می فرمایند اگر غفلت انسان طولانی شود و به دنبال دقت در آیات و نشانه های حقیقت نباشد به هلاکت نزدیک می شود.

آیت الله طباطبایی نژاد در خطبه دوم نماز جمعه این هفته با اشاره به رحلت حجت الاسلام و المسلمین شیخ مهدی مظاهری، بیان کرد: حضرت حجت الاسلام مظاهری خدمات بسیار بزرگی در طی این سالها به مردم اصفهان کردند. ایشان فعالیت های مفید و قابل توجهی در عرصه های اجتماعی نیز داشت، در سال های متوالی خدمتگزاری صدیق برای مردم اصفهان بود و علم و عملی بسیار بابرکت داشت. من این ضایعه بزرگ را در ابتدا به رهبر عزیز انقلاب و بعد از آن به مردم اصفهان و خانواده محترمشان تسلیت عرض کرده و علو درجات را برای ایشان از خداوند مسئلت می نمایم. امیدوارم خداوند متعال ایشان را با امیرالمومنین و فرزندانش محشور بگرداند. چنانچه اعلام کردند مراسم تشییع ایشان نیز فردا صبح از مقابل مسجد سید اصفهان انجام می شود، امید است که همه ما با حضور در این مراسم، مقام والای این عالم ربانی را پاس بداریم.

وی با اشاره به دیگر مناسبت ها در هفته پیش رو گفت: سالگرد شهادت فداییان اسلام مرحوم شهید نواب، طهماسبی و ذولقدر نیز در هفته پیش رو خواهد بود که از خداوند متعال خواهانیم که ارواح طیبه همه آنها را با روح حضرت سیدالشهدا محشور بگرداند.

امام جمعه اصفهان با اشاره به فرارسیدن سالگرد منصوب شدن مقام معظم رهبری از سوی امام خمینی(ره) به امامت نماز جمعه تهران، عنوان کرد: قسمتی از عبارت حضرت امام را به ایشان می خوانم که فرمودند «جنابعالی که به حسن سابقه موصوف و در علم و عمل شایسته هستید، به امامت جمعه تهران منصوب می شوید. از خداوند متعال موفقیت جنابعالی را در ارشاد و هدایت مردم خواستارم». امیدوارم خداوند عمر این بزرگوار را طولانی بگرداند و همانطور که ایشان هم اکنون نیز امام جمعه واقعی تهران است، انشالله این منصب را به دست امام زمان(عج) برساند.

آیت الله طباطبایی نژاد با اشاره به ضرورت ذکر نکاتی در خصوص حوادثی که در هفته های قبل در کشور رخ داد و پیرو آن سخنرانی مقام معظم رهبری در جمع مردم ولایی و فداکار قم، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در این دیدار درخصوص این فتنه سخن گفتند. هرچند وقوع این فتنه پیش بینی می شد و من هم در خطبه های هفته قبل از این رخدادها، در این خصوص سخنانی را مطرح کردم. وقتی در رسانه های بیگانه بیان می شود که حقوق نمایندگان مجلس به ۷۵ میلیون تومان رسیده است، در حالیکه حتی همان ۱۰ درصدی که به حقوق همه شاغلان اضافه می شود به حقوق نمایندگان اضافه نشده است، یا اینکه گفته می شود حوزه های علمیه فلان مقدار بودجه برایشان صادر شده است، جوانی که این اخبار را می شنود با خودش محاسبات اشتباهی می کند و دست به اعتراض می زند. باید دانست چه دست هایی درکار است و می خواهد چه اهدافی را دنبال کند.

وی ادامه داد: بالاخره مقام معظم رهبری این فتنه را فتنه ای مثلثی نامیدند که دست غربی ها، عبری ها و بعضی از عرب ها در آن بود، نقشه را غربی ها کشیدند و اسراییلی ها و عربستانی ها پول آن را تامین کردند، افرادی هم که روزی از ایران فرار کرده و جنبش های مختلفی را به راه انداخته اند، واسطه گری می کنند. گاهی انسان احساس می کند که حتی افراد بزرگسال هم فریب می خورند و دچار غفلت شده اند.

وی با بیان اینکه کشوری بیشتر از عربستان سعودی تابع آمریکا نیست، گفت: این کشور در طی این ۴۰ سال چقدر رشد کرده است؟ در بازارش چیزی از تولیدات خودش دارد؟ کدام کارخانه و اسلحه جدید را ساخته اند؟ تمامی داشته هایشان را با پول از امریکا می خرند، آیا ما می خواهیم مثل آنها شویم؟ هرچند بعضی از معترضین در کشور حرفشان صرفا مسایل اقتصادی است و شعاری مانند «نه اسلام، نه قرآن» سر نمی دهند. اگر یک بچه مسلمان این شعار را بدهد حتی جانش را برای ایران هم فدا نمی کند. به قول مقام معظم رهبری کسی که جانش را برای اسلام و قرآن می دهد همان حزب الله است نه کسی که چنین شعاری سر می دهد.

وی ادامه داد: کسی که پیرو اسلام و قرآن نباشد همان «اولئک کالانعام» است. الحمدلله مردم بصیرت دارند و با شنیدن این شعارها متوجه شدند که مسئله اینها مشکلات اقتصادی نیست، بلکه اهداف دیگری را دنبال می کنند و از خارج از کشور هدایت می شوند. دستور حمله به پایگاه های نظامی صادر کرده بودند، در حالیکه می دانند کلانتری ها و اماکن نظامی خط قرمز است و اگر کسی به آن حمله کند با گلوله مواجه می شود و حتی اگر جان سالم به در ببرد طبق قانون باید اعدام شود. باید از نیروی انتظامی و بسیجی ها تشکر کنیم که بسیار زخمی و کشته شدند، اما تحمل کردند تا به کسی آسیبی نرسد. دشمنان می دانند و دستور حمله به این اماکن را می دهند تا آمار کشته ها بالا برود.

امام جمعه اصفهان با تاکید بر اینکه چنین افرادی طبق روایت مفسد فی الارض هستند، عنوان کرد: کسی که برای ترساندن مردم اسلحه برمی دارد مفسد فی الارض است و اگر حتی زنده هم بماند باید اعدام شود. مردم با بصیرتی که خط شعارها را متوجه شدند خود را به کنار کشیدند، شمار معترضان به یک میلیون نفر هم نمی رسید و بالاخره در کشوری ۷۵ میلیونی ۱ میلیون انسان ناجور و بد هم پیدا می شود. کسی که بگوید نه اسلام نه قرآن اصلا آدم نیست.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری فرمودند اگر ما از آمریکا می ترسیدیم نه می توانستیم از ایران بیرونشان کنیم و نه از منطقه، از عراق بیرونشان کردیم و انشالله از یمن هم بیرونشان خواهیم کرد. دشمنان ما جریان اغتشاشاتی که ایجاد شد را به سازمان ملل بردند و حتی سازمان ملل هم به حرف آمریکا اهمیتی نداد، روسیه جواب خوبی داد که اگر قرار باشد این مسایل در سازمان ملل مطرح شود پس باید تظاهرات و جنگ های آمریکا هم در سازمان ملل مطرح شود. آنها می دانند که با این کارها نمی توانند به دین ما ضربه بزنند، قرآن می فرماید اگر دشمن به شما ضربه ای زد خوشحال می شود که توانسته است شما را آزار و اذیت کند. خوشحالیم که این خرسندی دشمنان راه به جایی نمی‌برد و آن ها هم چنان از ما خشمگین هستند.

کد خبر 334458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.